שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שלושה עורכי דין מאזור הצפון מואשמים בקשירת קשר להשתלט במרמה על קרקעות

חדשות

שלושה עורכי דין מאזור הצפון מואשמים בקשירת קשר להשתלט במרמה על קרקעות, צילום: צילום: Getty images Israel
שלושה עורכי דין מאזור הצפון מואשמים בקשירת קשר להשתלט במרמה על קרקעות
20/05/2015, עו"ד אורי ישראל פז

כתב האישום בפרשת הונאת הקרקעות מתאר כיצד פעלו הנאשמים לנשל את בעליהן החוקיים של הקרקע באמצעות זיוף מסמכים המעידים כי הבעלות עברה לידיהם. בהמשך פנו לבתי משפט שונים בתביעה לסעד הצהרתי, תוך יצירת מצג שווא לפיו מדובר במסמכים מקוריים ובעסקאות כשרות

שלושה עורכי דין מאזור הצפון מואשמים בפרשת הונאות הקרקעות בצפון. פרקליטות מחוז צפון הגישה היום (ד', 20.5) לבית המשפט המחוזי בנצרת כתבי אישום בפרשת הונאות הקרקעות בצפון נגד עשרה נאשמים, בהם עורכי הדין ענאן עטיה (בן 36 מנצרת עילית), ג'סאן ערטול (בן 44 מנצרת) וטארק חביבאללה (בן 50 ממעין מאהל).

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

על פי כתבי האישום, שהוגשו על יד עורכי הדין גדי צפריר, ליאורה חילו-שגיא וצביקה אברמוביץ, הנאשמים קשרו קשר להשתלט על חלקות קרקע שונות באמצעות זיוף מסמכים שונים והעברת הבעלות עליהן לידיהם, תוך נישול בעליהן החוקיים. לשם מימוש הקשר, פעלו הנאשמים בדפוס פעולה זהה, שכלל בשלב הראשון איתור של חלקות קרקע שבעליהן נפטרו זה מכבר, וזיוף בעצמם או באמצעות אחרים של ייפוי כוח נוטריוני משנות ה-40 וה-50 של המאה הקודמת, לפיו בעלי הקרקע מכרו את הקרקע לאדם אחר.

בשלב השני, זייפו הנאשמים בעצמם או באמצעות אחרים מסמכים נוספים לפיהם האדם האחר העביר לכאורה את הקרקע לרשות הנאשמים או מי מבני משפחתם, וכן זייפו מסמכים נוספים הנדרשים לצורך העברת בעלות – הכול על ידי הנאשמים בצוותא או מי מהם בידיעתם ובהסכמתם של האחרים.

בשלב הבא, כך נטען בכתב האישום, פעלו הנאשמים להסדרת רישום הבעלות על הקרקעות ברשויות המדינה השונות על שמם או על שם מי מבני משפחתם, תוך שימוש מכוון במסמכים המזויפים. בחלק מהמקרים הנאשמים אף פנו לבתי משפט שונים בתביעה לסעד הצהרתי לפיו הם הבעלים בקרקעות, וזאת מכוחם של המסמכים המזויפים ותוך יצירת מצג שווא, לפיו מדובר במסמכים מקוריים ועסקאות כשרות, והכול תוך שימוש בידע המקצועי ובכישוריהם של שלושה מהנאשמים שהם כאמור עורכי דין. בחלק מהמקרים, לאחר שהקרקעות הועברו לרשותם, הנאשמים אף מכרו את הקרקע לצדדים שלישיים.

שווי הקרקעות מוערך בערך כספי רב, שנע בין כמיליון שקל ועד 25 מיליון שקל לכל קרקע.

כתבי האישום מתארים מסכת של מרמה ותחבולות בעשרות מקרים שונים. באחד המקרים מתואר כיצד סביב שטח של כשבעה דונם המצוי בשפרעם, שבעליהם נפטרו, זייפו הנאשמים ייפוי כוח נוטריוני לפיו כביכול עוד בשנת 1948 מכר המנוח את הקרקע לאמנה ערפאת. לימים הגיע לביתה של אמנה דרישת תשלום מרשות המיסים, כמי שכביכול יפתה את כוחו של אחד הנאשמים להעביר את הקרקע ללא תמורה לנכדה, עלי ראיד חסנין. כיוון שאמנה מעולם לא ערכה את הסכם המכר ולא חתמה על ייפויי הכוח המזויפים, הגישה בתה של אמנה, עפאף חסנין, תלונה במשטרה.

כשנודע לנאשמים על תלונות אלה, התקשר עו"ד ערטול (הנאשם בפרשה) לעפאף ושאל מדוע הגישה תלונה במשטרה. עפאף הפנתה אותו לעו"ד יעקב עזאם, אשר טיפול בנושא מטעמה. זמן קצר לאחר מכן הגיעו הנאשמים עם אנשים נוספים למשרדו של עו"ד עזאם ואמרו שהם רוצים שעפאף תבטל את התלונה במשטרה והם יתנו לה סכום של 15 אלף שקל כדי שתעשה כן. בפגישה הזדהה הנאשם אחמד סעידה כ"אבו סאקר". זמן מה לאחר מכן, עו"ד ערטול (אחד הנאשמים) יצר קשר עם עו"ד יעקב עזאם וביקש ממנו שיחתים את אמנה על טופס ביטול עסקה. עו"ד עזאם ביקש לדעת מי האנשים שבאו למשרדו ומי זה "אבו סאקר" ועו"ד ערטול השיב לו שלא כדאי לו להתערב בעניין זה, משום ש"מדובר באנשים מפחידים עם נשק".

עוד עולה מכתב האישום החמור כי בחלק מהמקרים בהם מעשי הנאשמים התגלו לבעלי הקרקעות החוקיים, אשר פתחו בהליכים שונים בניסיון להשבת הקרקע לידיהם, סחטו מהם חלק מהנאשמים באיומים סכומי כסף תמורת השבת הקרקע לידיהם ולחלופין אילצו את בעלי הקרקע באיומים למכור להם את הקרקע במחיר נמוך.

לנאשמים מיוחסות בין היתר עבירות של קשירת קשר לפשע, זיוף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר בנסיבות מחמירות, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון, שיבוש הליכי משפט, סחיטה באיומים, ועבירות נוספות, כל אחד על פי חלקו.

בפרשה זו, שנחקרה על ידי יחידת להב 433 של המשטרה, מבקשת הפרקליטות להאריך את מעצרם של הנאשמים עד תום ההליכים הפליליים נגדם. "במשך מספר שנים פעלו המשיבים בצוותא חדא כקבוצה מסודרת ומאורגנת במטרה להשתלט על קרקעות באזור הצפון", מתארת הפרקליטות בבקשת המעצר. "המשיבים לא בחלו באף אמצעי על מנת להוציא את החלטתם לפועל ובמשך שנים דאגו לזיוף ייפויי כוח נוטריונים שונים, השתמשו בשמות של אנשים שכלל לא לקחו חלק בעניין, ואף פנו לרשויות שונות, לרבות בית המשפט, תוך הטעיית השופטים וזאת בתעוזה רבה וללא חשש. תעוזתם של המשיבים באה לידי ביטוי בכך שזייפו חתימותיהם של מספר עורכי דין. תעוזה זו יוצרת חזקה כי למשיבים ה'כישורים' לזייף מסמכים שונים, ולהמשיך ולבצע עבירות מרמה בהיקפים גדולים נגד רכושו של הציבור ובכך לסכן את שלומו ושלמותו".

הפרקליטות מוסיפה כי מהעבירות המיוחסות לנאשמים בפרשה ומחומר הראיות בתיק עולה כי העבריינים אף הטילו אימה על בעלים של קרקעות, אשר גילו על מעשיהם של הנאשמים ודרשו את הקרקע חזרה. הנאשמים איימו עליהם, סחטו אותם, ובמספר מקרים, בעלי הקרקע, אשר הכירו את הנאשם וידעו כי הוא עבריין, נענו לסחיטה בשל פחדם ממנו.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:203
קומיט וכל טופס במתנה