שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הפרקליטות מערערת לעליון על גזר הדין של ראש עיריית נצרת עלית שהורשע בשוחד

חדשות

הפרקליטות מערערת לעליון על גזר הדין של ראש עיריית נצרת עלית שהורשע בשוחד, צילום: צילום: istock
הפרקליטות מערערת לעליון על גזר הדין של ראש עיריית נצרת עלית שהורשע בשוחד
13/05/2015, עו"ד אורי ישראל פז

לטענת הפרקליטות, ביהמ"ש המחוזי סטה ממדיניותו העקבית כשלא גזר על שמעון גפסו עונש מאסר ממשי וכן בקביעתו כי במעשיו לא דבק קלון. המדינה מבקשת לעכב את ביצוע העונש ולקיים דיון דחוף בערעור, בייחוד בשאלת הקלון, בטענה כי המשך כהונתו של גפסו פוגע קשות באמון הציבור במוסדות השלטון המקומי

המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה הגישה אתמול (ג', 12.5) לבית המשפט העליון ערעור על גזר דינו של ראש העיר נצרת עילית, שמעון גפסו, וכן בקשה לעיכוב ביצוע גזר הדין ובקשה לקיים דיון דחוף בערעור.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

גפסו הורשע בבית המשפט המחוזי בחיפה בעבירה של לקיחת שוחד על דרך של התניית שוחד, בגין מסכת מתמשכת של לחצים שהפעיל על חבר מועצת העיר כדי שיתפטר מכהונתו, אחרת תפוטר גרושתו מעבודתה בחברה הכלכלית העירונית. במעשים מושחתים אלה, הפר גפסו את חובת האמון שהוא חב לציבור, תוך שהוא מנסה לפגוע בתוצאותיו של הליך דמוקרטי. בית המשפט גזר עליו שישה חודשי מאסר בפועל לריצוי בדרך של עבודות שירות, 12 חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 20 אלף שקל.

מעבר לכך, קבע בית המשפט המחוזי כי לא יוטל על גפסו קלון. זאת, מאחר שכתב האישום הוגש זמן רב של ארבע שנים לאחר ביצוע העבירה, ומדובר בהרשעה ראשונה על שוחד שהתבצע בצורה של התניית שוחד.

"לדידי, אין כל ספק שעבירת השוחד, גם כשמדובר בהתניית שוחד שלא הייתה מלווה בקבלת כסף או בטובת הנאה מוחשית אחרת, הינה עבירה שיש עימה קלון", קבע השופט עודד גרשון בגזר הדין. "זוהי עבירת שחיתות שקלונה גלוי על פניה. עבירת השוחד פוגעת באמון הציבור ובמינהל התקין. עבירת השוחד היא נגע חמור ועל בתי המשפט לעשות הכול כדי לבערו. ואולם, בית המשפט דן כל תיק על פי נסיבותיו. בנסיבותיה של עבירת קבלת השוחד במקרה שלפני, לאור השיהוי שבהגשת כתב האישום (זה הוגש רק ביוני 2013, כשהעבירה נעשתה במרץ 2009); ולאור העובדה שהמקרה שלפני הוא המקרה הראשון שבו ראתה המאשימה להגיש כתב אישום על קבלת שוחד בסיטואציה של התניית שוחד, נראה לי כי נכון יהיה להימנע מהטלת קלון על גפסו בגין העבירה שבה הורשע".  

בערעור שהוגש באמצעות מנהל המחלקה הפלילית, עו"ד ג'ואי אש, ועו"ד אבי וסטרמן, נאמר כי בנסיבות אלה, שגה בית המשפט המחוזי בהימנעו מלגזור על גפסו עונש מאסר ממשי, וכן בקביעתו כי במעשיו של גפסו לא דבק קלון. המדינה סבורה כי מעשיו של גפסו מחייבים ענישה מחמירה, הכוללת מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח, וכי במעשיו דבק קלון מובהק.

בערעור נטען כי פסיקתו העקבית של בית המשפט העליון מורה כי נטילת שוחד מקימה קלון, ודינו של נוטל השוחד מאסר בפועל מרתיע, ולפיכך בית המשפט המחוזי סטה בגזר דינו ממדיניות עקבית זו. באשר לקלון נטען בערעור כי גפסו חטא במעשי עבירה אשר נושאים חותם מובהק של קלון, וכך סבר גם בית המשפט המחוזי. אלא שבית המשפט נמנע מלהטיל קלון נוכח השיהוי בהגשת כתב האישום, והעובדה שמדובר במקרה הראשון שבו הוגש כתב אישום בגין קבלת שוחד, בסיטואציה של התניית שוחד. המדינה טוענת בערעור, כי נימוקים אלה – אשר עשויים להיות רלוונטיים, אם בכלל, לגזירת עונש – אין להם דבר עם הקביעה בנושא הקלון.

באשר לעונש נטען בערעור כי בית המשפט קמא שגה כשקבע מתחם ענישה שאינו הולם את חומרת מעשה העבירה בנסיבותיו ואת מידת אשמו של גפסו, וכן אין בו את המסר ההרתעתי הנדרש. כן שגה כאשר בנותנו משקל לקולא לכך שלא נמצאו כתבי אישום קודמים בעבירה של התניית שוחד, וכאשר נתן משקל מופרז לנסיבותיו האישיות של הנאשם ולטענתו בדבר השיהוי.

כאמור, המדינה מבקשת לעכב את ביצוע עונש עבודות השירות שהוטל על גפסו, וכן שתושעה הקביעה לפיה מעשיו של גפסו הם נעדרי קלון. במקביל, מתבקש בית המשפט העליון לקיים דיון דחוף בערעור, על מנת להביא להכרעה סופית בשאלת הקלון מוקדם ככל שניתן, שכן "המשך כהונתו של גפסו, בנסיבות דנן, פוגע פגיעה קשה באמון הציבור במוסדות השלטון המקומי, וכנגזר מכך גם באמון הציבור ברשויות השלטון בכלל".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

עבודות שירות בלבד לראש עיריית נצרת עילית וסגנו שהורשעו בלקיחת שוחד

 

ראש עיריית נצרת עילית שמעון גפסו וסגנו הורשעו בלקיחת שוחד מחבר מועצה

 

בג"ץ דחה את עתירת ראש עיריית נצרת עילית המושעה לבטל את כתב האישום נגדו

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:104
קומיט וכל טופס במתנה