שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אישום: התחזה לעורך דין וביצע עבירות מרמה בהיקף של עשרות אלפי שקלים

חדשות

אישום: התחזה לעורך דין וביצע עבירות מרמה בהיקף של עשרות אלפי שקלים, צילום: עורך דין. צילום: Getty images Israel
אישום: התחזה לעורך דין וביצע עבירות מרמה בהיקף של עשרות אלפי שקלים
12/05/2015, עו"ד אורי ישראל פז

הנאשם נהג להיפגש עם בעלי חובות בהוצל"פ בקפיטריה של בית המשפט בבאר שבע, כשהוא לבוש כעורך דין ומציג עצמו ככזה, וכך גייס לעצמו "לקוחות" פוטנציאלים שהפקידו אצלו את כספם. בנוסף, נהג לפרסם מודעות באתר יד 2 למכירת יחידות נופש, טיסות או טלפונים ניידים שכלל לא היה בידיו לספק

שי רז, בן 46 מדימונה, מואשם בכך שהתחזה לעורך דין וביצע באופן שיטתי, במשך תקופה ממושכת, עבירות מרמה רבות בהיקף של עשרות אלפי שקלים כלפי קורבנות תמימים. רז (ששינה את שם משפחתו ב-2012 מאריאל) נהג להיפגש עם נתבעים פוטנציאליים בקפיטריה של בית המשפט בבאר שבע, כשהוא לבוש מכנס שחור, חולצה לבנה ועניבה שחורה, ומציג את עצמו כעורך דין אף שאינו עורך דין וכך גייס לעצמו "לקוחות" בעלי חובות להוצאה לפועל, אשר הפקידו אצלו את מיטב כספם.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

כתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד ענבל ברסאנו מפרקליטות מחוז דרום לבית משפט השלום בבאר שבע, מתאר מעשי מרמה מתוחכמים כלפי מתלוננים, אשר חיפשו יחידת נופש זולה בתקופת הפסח, כרטיסי טיסה, קורס העשרה, רצו לרכוש אייפון דרך אתר האינטרנט "יד 2" או לקבל סיוע בטיפול חובות הוצאה לפועל.

רז נקט בשתי שיטות מרמה מרכזיות: הוא התחזה לעורך דין המטפל בחובות בהוצאה לפועל והסדרים מול עורכי דין, לקח כספים מהאנשים הן כשכר טרחה והן כמורשה על מנת לשלם לנושים, אך במקום להעביר את הכסף, כפי שהתחייב, ולטפל בהסדרים, גרף את הכסף לכיסו ובחלק מהמקרים אף יצר מצגי שווא נוספים של טיפול בתיקים, כדי להחיות ולחדש את מעשי מרמה נוספים. רז אף זייף והשתמש במסמכים מזויפים של חשבוניות ולאחר מעשי המרמה, חתם באחד המקרים לבני המשפחה כי יחזיר להם את כספם, אך גם בכך לא עמד.

בנוסף, כפי שעולה מכתב האישום, נהג רז לפרסם מודעות באתר האינטרנט "יד 2" על מכירת טלפונים ניידים, מבלי שהיו לו טלפונים ומבלי שיכול היה או התכוון לספקם, הכול כחלק ממצג השווא כדי לקבל את כספיהם של  המתלוננים.  עוד פרסם רז באותה שיטה יחידת נופש בחול המועד פסח וכחלק ממצג השווא השתמש בפרטים של יחידת נופש קיימת, אותה השיג במרמה.

לטענת הפרקליטות, תעוזתו של רז אף באה לידי ביטוי בקבלת כספים עבור יחידת נופש באותו תאריך מאנשים שונים בהפרש של דקה בין העסקאות. בעקבות מצג השווא, העבירו המתלוננים כספים לידיו של רז סכום של כ-100 אלף שקל, מהם הוא גרף לכיסו 92 אלף שקל שבהם השתמש לצרכיו הפרטיים.

רז מואשם בעבירות של גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף מסמכים, הסגת גבול המקצוע לפי חוק לשכת עורכי הדין ועוד. זאת, מבלי שיש לו כל הכשרה מקצועית ו/או תעודות".

"נגד המשיב הוגש כתב אישום המלמד על אדם אשר דרך המרמה היא הדרך בה בחר להתפרנס", טוענת הפרקליטות בבקשתה מבית המשפט לעצור את רז עד תום ההליכים המשפטיים נגדו, כמי ש"פעל בשיטתיות, בתחכום ובשיטות שונות בין השאר תוך התחזות לעורך דין על מנת לקבל כספי מרמה מלקוחות תמימים. כל זאת כהמשך ישיר לעברו הפלילי".

מהבקשה עולה כי אך לאחרונה, ביום 14.4.15 נידון רז בבית משפט השלום בתל אביב לחמישה חודשי מאסר אשר ירוצו בעבודות שירות, לאחר שבית המשפט התרשם מהדרך השיקומית טיפולית שעבר החל משנת 2013. "ניתן ללמוד על דרכו של המשיב הן באמצעות כתב האישום אשר הוגש היום לבית המשפט... והן באמצעות כתבי אישום נוספים שלא עודכנו ברישום הפלילי וכתבי אישום תלויים ועומדים המלמדים על כך כי לאורך השנים האחרונות הטיפול לא צלח אלא (הנאשם) המשיך לנהל חייו בדרכו העבריינית המתוחכמת".

לטענת הפרקליטות, כתב האישום החדש מהווה עליית מדרגה נוספת בדרכו העבריינית של רז, ומלמד כי הדרך היחידה באמצעותה ניתן יהיה לעצור את המשך ביצוע העבירות היא באמצעות מעצר מאחורי סורג ובריח.

עוד נען בכתב האישום כי הנסיבות המחמירות של מעלליו של רז "מתבטאות בריבוי המקרים, בשיטתיות לאורך תקופה ארוכה, בתחכום, בשימוש בפלטפורמות הפרסום הרחבה, במעילה באמון הלקוחות, בניצול האוכלוסייה הנזקקת לשירותי עורכי דין תוך שימוש בהרשאה שניתנה לו על ידם בעקבות מצג השווא, ובסכומי הכסף שגרף לכיסו כתוצאה ממעשיו". 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:207
קומיט וכל טופס במתנה