שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חוק רישוי עסקים לא חל על בריכות שחייה בקיבוצים, הנעדרות צביון מסחרי בפעילותן

חדשות

חוק רישוי עסקים לא חל על בריכות שחייה בקיבוצים, הנעדרות צביון מסחרי בפעילותן, צילום: בריכת שחייה בקיבוץ כפר מסריק. צילום: נעמי זינגר
חוק רישוי עסקים לא חל על בריכות שחייה בקיבוצים, הנעדרות צביון מסחרי בפעילותן
11/05/2015, ליאור שדמי שפיצר

ביהמ"ש זיכה את קיבוץ רמת יוחנן מעבירה של ניהול עסק ללא רישיון והפעלת הבריכה בתנאים תברואתיים לא נאותים, וקבע כי הבריכה פתוחה לחברי הקיבוץ ואורחיהם בלבד כך שהיא לא נחשבת כעסק. משנקבע כי החוק אינו חל על הבריכה, גם ליקויי התשתית המבוססים על תקנות רישוי עסקים אינם מהווים עבירה על החוק

בית משפט השלום בחיפה זיכה את קיבוץ רמת יוחנן מעבירה של ניהול עסק ללא רישיון וקבע כי חוק רישוי עסקים אינו חל על בריכת שחייה בקיבוצים, ולכן הן אינן טעונות היתר ואינן נדרשות לעמוד בכל החובות הקבועות בחוק ובתקנות שהותקנו מכוחו.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

נגד הקיבוץ  ומנהל הבריכה הוגש כתב אישום המייחס להם ביצוע עבירות של ניהול עסק ללא רישיון, ניהול והפעלת בריכה בתנאים תברואתיים לא נאותים וניהול והפעלת בריכה ללא התקנת מכשיר מונע זרימת מים חוזרת.

לטענת המאשימה, בבריכה בוצעו ביקורות על ידי נציגי מחלקת בריאות הסביבה, בשישה מועדים שונים, ובביקורות אלו נמצא כי הבריכה מופעלת בתנאים תפעוליים ותברואתיים לקויים, באופן שאינו מאפשר מתן אישור משרד הבריאות להפעלתה. עוד עלה בביקורת כי בבריכה מתקיימות פעילויות ספורט, כגון חוגי מים לציבור, וכי לקיבוץ חדרים להשכרה עם אפשרות שימוש בבריכה זו, כך שמדובר בבריכה החייבת ברישיון עסק.

האגודה השיתופית קיבוץ רמת יוחנן ומנהל הבריכה כפרו בעובדות כתב האישום, אך הודו שניהלו בריכת שחייה בקיבוץ, אלא שהבריכה אינה טעונה היתר ועל כן לא עברו עבירה.

השופט ד"ר זאיד פלאח ציין כי תחולת סעיף 32 לחוק רישוי עסקים על בריכה בקיבוצים נדונה פעמיים בבית המשפט המחוזי בנצרת, ובשני פסקי הדין נקבע כי הבריכה בקיבוץ אינה מחויבת ברישיון עסק. בפרשת קיבוץ הגושרים (ע"פ 66/70) קבע בית המשפט כי הפרשנות של הסעיף, לפיה כל פתיחה של מקום עיסוק הפתוח לקהל הופכת אותו לעסק, משמיטה את כל הטעם וההיגיון בסעיף קטן 2, שכן יש לו משמעות רק אם ייתכנו מקרים שבהם על אף שמקום העסק פתוח לקהל הרחב, ייתכן ולא ייחשב כעסק.

השופט פלאח ציין כי מאז אותן פסיקות לא התחדש דבר וכי המצב המשפטי שהיה תקף אז עדיין תקף היום. "אילו התכוון המחוקק אילו התכוון המחוקק להרחיב את חלות חוק רישוי עסקים גם על בריכות שחיה בקיבוצים, שאין ראייה לגביהן שהן משמשות לעסק, היה עליו לקבוע זאת במפורש, ומשלא עשה כן, וכאשר ניתנו שני פסקי דין בעניין זה – עולה המסקנה היחידה, לפיה גם המחוקק הסכים עם הקביעה, שבריכת שחייה בקיבוץ אינה עסק הטעון רישוי", כתב השופט בפסק הדין.

עוד צוין כי בריכת השחייה נמצאת בשימוש חברי הקיבוץ, שוכרי הדירות בקיבוץ ואורחיהם. היא אינה פתוחה לקהל הרחב ולא גובים דמי כניסה לבריכה. "לא שוכנעתי שהתנהלה בבריכה פעילות בעלת אופי וצביון מסחרי", כתב השופט פלאח, והוסיף כי גם פרמטרים נוספים – כגון סוג הקהל המורשה להיכנס לבריכה, היותה או לא פתוחה לכל דורש או קיומן של הגבלות על הכניסה אליה – מצביעה בבירור על היעדר סממנים של עסק בשימוש בבריכת השיחה.

לפיכך, קבע השופט כי חוק רישוי עסקים אינו חל על הבריכה, ומכאן שגם ליקויי התשתית המבוססים על תקנות רישוי עסקים אינם מהווים עבירה על החוק.

 

ת"פ 10804-06-14

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:125
קומיט וכל טופס במתנה