שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > האם בג"ץ יפסול את מינויו של חבר הכנסת אריה דרעי לשר בממשלת נתניהו?

חדשות

האם בג"ץ יפסול את מינויו של חבר הכנסת אריה דרעי לשר בממשלת נתניהו?, צילום: ח"כ אריה דרעי. צילום: יעקב כהן
האם בג"ץ יפסול את מינויו של חבר הכנסת אריה דרעי לשר בממשלת נתניהו?
05/05/2015, עו"ד אורי ישראל פז

התנועה לאיכות השלטון עתרה היום לביטול מינויו של ח"כ דרעי בשל הרשעתו בעברות שוחד, מרמה והפרת אמונים. בעתירתה תוקפת התנועה את סבירות חזרתו לתפקיד שר של "מי שהביא את תת תרבות השוחד לדרגת שכלול ואמנות", הוביל ציבור שלם נגד מערכת המשפט ומעולם לא הביע חרטה על מעשיו 

התנועה לאיכות השלטון עתרה היום (ג', 5.5) לבג"ץ לביטול מינויו של חבר הכנסת אריה דרעי (יו"ר תנועת ש"ס) כשר בממשלת נתניהו נוכח העובדה כי הורשע בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים ועקב חוסר סבירות שבמינויו לתפקיד הבכיר. התנועה מבקשת מבג"ץ להימנע מהצגת מינויו של דרעי עד להכרעה בעתירתה.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

העתירה לבג"ץ הוגשה נגד ראש הממשלה, ממשלת ישראל, סיעת הליכוד, סיעת ש"ס, היועץ המשפטי לממשלה, הכנסת וחה"כ דרעי בבקשה למתן צו על תנאי לביטול מינויו של ח"כ דרעי לשר בממשלת ישראל. זאת, נוכח העובדה כי הוא הורשע בשוחד, מרמה והפרת אמונים ועקב חוסר הסבירות הקיצוני והשורשי שבמינוי ההופך אותו למעשה חסר סמכות, בין היתר, נוכח הקלון שמינוי זה מטיל על ממשלת ישראל, כמו גם הפגיעה הקשה בתפקודו, בטוהרו ויושרו של השירות הציבורי, בשלטון החוק ובאמון הציבור במערכת השלטונית.

בעתירה לבג"ץ נטען כי ח"כ דרעי, שר לשעבר, "אשר שמו נחרת לדיראון עולם בדברי הימים של מדינת ישראל, כמי שהכניס בשעריה את 'תת-תרבות השוחד, האופיינית למדינות נחשלות ולמשטרים מושחתים', הביא את תת-תרבות זו לדרגת שכלול ואמנות, עד שהפכה לאורח חייו ואפיינה את כל הליך עלייתו לגדולה במשרד הפנים החל מדרגת היועץ לשר, דרך משרד המנכ"ל וכלה בכס המיניסטר עצמו. תחת זאת הוביל ח"כ דרעי, מי שהיה מבכירי השרים בשתי ממשלות שונות, מסע הכפשה חסר תקדים כנגד גורמי אכיפת החוק במדינת ישראל, הוביל ציבור שלם בישראל נגד מערכת בתי המשפט והשופטים המכהנים בה, רמס ופגע בכל סמל ממלכתי ושלטוני אשר נקרה בדרכו בניסיונותיו להציל את עורו מפני עונש על מעשיו, וגרם נזק כמעט בלתי הפיך לאמון הציבור במערכות השלטון במדינת ישראל. והנה אותו אדם מבקש כעת להיכנס פעם נוספת אל קודש הקודשים, נשמתה של המדינה הדמוקרטית, אל הרשות המבצעת – אל תפקיד השר בממשלת ישראל".

עוד נטען בעתירה, המחזיקה 55 עמודים ללא הנספחים, כי "מינוי מעין זה מהווה פגיעה חמורה בערכי הליבה עליהם מושתתת הדמוקרטיה הישראלית, פוגע פגיעה חמורה בעקרונות שלטון החוק, אמון הציבור ברשויות השלטון ובנבחריו, שוחק את היושר והיושרה של הרשות הציבורית ופוגע באמון הציבור. לאור הנסיבות הקיצוניות והתקדימיות שבמינוי זה, לראשונה בתולדות ישראל, בשעת דחק זו, יש לעמוד על משמר אופייה ומהותה של מדינת ישראל כמדינה המכבדת חוק ומניפה את דגל טוהר המידות. העותרת תבקש את בית המשפט כי ישיב לעם את האמון בנבחריו, כי ישיב לרשות המבצעת את הכבוד אותו רמסו המשיבים בהתעלמותם מקלונו של דרעי ומהקריאה הציבורית המהדהדת, וכי יציב מחדש רף נורמטיבי גבוה אליו ראויים תושבי מדינת ישראל".

מהעתירה עולה כי בתוך ימים ספורים חתמו 51,508 אזרחים על עצומה הקוראת לראש הממשלה שלא למנות את חבר הכנסת אריה דרעי לתפקיד שר בממשלת ישראל.

הטיעון המשפטי של העותרת נשען על שלושה אדנים: העותרת עומדת על משמעות ההרשעה בשוחד בהיבט הרחב שלה, ולטענתה הרשעה זו אין בה רק כדי להשליך על מי שהורשע בה ביחס לחירותו, אלא יש בה השלכה על יכולתו לשמש פרנס הציבור, זאת אף דרך הישענות על מקורות המשפט העברי; בהמשך לכך טוענת התנועה כי העובדה שדרעי מעולם לא הביע חרטה ולא לקח אחריות על מעשיו, הופכת את חזרתו להיות פרנס הציבור בלתי סבירה בעליל".

לדברי עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, "קרניה היוקדות של ההרשעה הפלילית בה הורשע ח"כ דרעי שבה דבק קלון עלולות להמיס את אמון הציבור במוסדות הציבור בכלל וברשות הביצועית בפרט, ולכרסם במידה אנושה בשלטון החוק ובטוהרו. פגיעה כה אנושה באמון הציבור ובשלטון החוק בוודאי אינה גזירה שהציבור יכול לעמוד בה. לא בעת הזו ולא בכלל".

 

בג"ץ 3095/15

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

בעד ונגד: האם ראוי למנות את ח"כ אריה דרעי לשר הפנים בממשלה הבאה?

 

התנועה לאיכות השלטון עותרת לבג"ץ נגד מינויו של יואב גלנט לשר הבינוי

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:97
קומיט וכל טופס במתנה