שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > התנועה לאיכות השלטון עותרת לבג"ץ נגד מינויו של יואב גלנט לשר הבינוי

חדשות

התנועה לאיכות השלטון עותרת לבג"ץ נגד מינויו של יואב גלנט לשר הבינוי , צילום: בית המשפט העליון. צילום: שפרה לויתן
התנועה לאיכות השלטון עותרת לבג"ץ נגד מינויו של יואב גלנט לשר הבינוי
04/05/2015, עו"ד אורי ישראל פז

לטענת התנועה, אדם אשר פלש לעשרות דונמים של קרקעות ציבוריות ונמנע במשך שנים ארוכות לפנותן, תוך שהוא עושה שימוש במעמדו כדי להשיג זכויות קנייניות שלא כדין, אינו ראוי לשמש בתפקיד. בעתירה מבקשת התנועה לפרסם את הדו"ח המלא של מבקר המדינה בפרשת הקרקעות, על מנת שיעמוד המידע המלא למשפט הציבור

האם בג"ץ ימנע מגלנט להתמנות לשר הבינוי? התנועה לאיכות השלטון עתרה היום (ב', 4.5) לבג"ץ נגד מינויו של חבר הכנסת החדש והאלוף במילואים, יואב גלנט, לתפקיד שר הבינוי בממשלת נתניהו החדשה. בנוסף עתרה התנועה בבקשה למתן צו לפרסום דו"ח של מבקר המדינה ב"פרשת הקרקעות" המיוחסת לגלנט.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בעתירה לבג"ץ שהוגשה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, היועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה וינשטיין, משרד מבקר המדינה, סיעות "הליכוד" ו"כולנו", חבר הכנסת משה כחלון, הכנסת וח"כ גלנט, מבקשת התנועה מבג"ץ צו על תנאי נגד מינויו של גלנט לתפקיד שר הבינוי בממשלת ישראל ה-34. זאת, בשל התנהלותו הבלתי תקינה ב"פרשת הקרקעות", אשר נבדקה על ידי מבקר המדינה ובעקבותיה בוטל מינויו לתפקיד הרמטכ"ל.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עוה"ד צרויה מידד-לוזון ויעל קריב-טייטלבאום מהתנועה לאיכות השלטון, מתבקשים השופטים מתבקשים להוציא צו על תנאי גם נגד מבקר המדינה, אשר יורה לו לפרסם את הדו"ח המלא בעניינו של גלנט ב"פרשת הקרקעות" כדי שיעמוד המידע המלא למשפט הציבור בפני הגורמים המוסמכים לאשר את המינוי והציבור בכללותו, בטרם יושלם הליך המינוי.

התנועה מבקשת בנוסף מתן צו ביניים שיורה לראש הממשלה שלא להציג את מינויו של ח"כ גלנט כשר הבינוי לאישור הכנסת, עד להכרעה בעתירה לבג"ץ. זאת, על מנת למנוע פגיעה בלתי הפיכה באמון הציבור במערכת השלטונית ובטוהרו ויושרו של השירות הציבורי, אשר עלולה להיגרם אם גלנט יחל לכהן בתפקיד שר הבינוי.

התנועה לאיכות השלטון ציינה בעתירתה כי גלנט פלש לעשרות דונמים של קרקעות ציבוריות ונמנע במשך שנים ארוכות לפנותן, על אף שנדרש לעשות כן על ידי רשויות המינהל. "אדם שלא פעם הציג עובדות בלתי נכונות או חלקיות בפני רשויות השלטון, שהיה בהן כדי לקדם את טובתו האישית. אדם שלא היסס לעשות שימוש במעמדו ולהסתייע בבכירים ברשות מקרקעי ישראל וברשויות התכנון, על מנת להשיג זכויות קנייניות שלא על פי כללי המינהל. אדם ששורה ארוכה של פקידים באותן רשויות אשר עסקו בענייניו הפרטיים חששו מרום מעמדו, והיו נכונים לפעול למענו תוך מעילה בתפקידם ובחובתם לפעול בשוויון וללא מושא פנים. אדם אשר מחזיק עד היום ב-35 דונמים של קרקעות מדינה אשר ניתנו לו 'לפנים משורת הדין', בהעדר סמכות ובניגוד מוחלט לחוק ולנהלים, על רקע אותה התנהלות פסולה".

והנה, טוענת התנועה בעתירתה לבג"ץ, "בניגוד מוחלט לכל היגיון ציבורי, ותוך הפרת החובה לפעול כנאמני הציבור בהתאם לכללי המשפט המינהלי, סיכם ראש ממשלת ישראל, העומד בראש סיעת הליכוד, עם ראש סיעת כולנו, למנות דווקא את ח"כ גלנט לתפקיד שר הבינוי בממשלת ישראל"

בהמשך, מסכמת העותרת כי "ההחלטה למנות את גלנט כשר הבינוי גורמת לנזק קשה, מהותי ועמוק לאמון הציבור ברשויות השלטון, לשלטון החוק, ליושר וליושרה של השירות הציבורי ולטובת הציבור. זאת, על רקע הזיקה הישירה והמובהקת שבין הפגם הערכי-נורמטיבי החמור שדבק בגלנט על רקע התנהלותו ב'פרשת הקרקעות', לבין התפקיד המיועד לו – כשר הבינוי בממשלת ישראל".

מהעתירה, המחזיקה למעלה מ-50 עמודים (ללא הנספחים), עולה עוד כי אף שמבקר המדינה הקודם, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, ערך כבר לפני ארבע שנים בדיקה מקיפה ומעמיקה בעניינו של גלנט, אשר גילתה פרטים רבים ומטרידים על התנהלותו בפרשת הקרקעות, מסרב משרד המבקר לחשוף בפני הציבור את ממצאי הבדיקה. מצב זה מונע מהציבור ומחברי הכנסת העתידים להביע את אמונם בממשלה מידע חיוני על כשרותו של נבחר ציבור, ואינו מאפשר להעמיד את המינוי למשפט הציבור.

בהקשר זה נטען בעתירה כי הליכי ביקורת יעילים על רשויות המדינה הם אמצעי חיוני להבטחת קיומו של מינהל תקין במשטר דמוקרטי, ולקביעת נורמות התנהגות ראויות שינחו את המינהל בפעולותיו. הכלי המרכזי העומד בידי מבקר המדינה להגשמת תפקידו הוא פרסום ממצאי הביקורת הנערכת על ידו. פרסום דו"חות המבקר וחשיפתם לעיני הציבור הוא "המחטא הטוב ביותר", נטען בעתירה. פרסום ממצאי הבדיקה מרתיע את הגופים המבוקרים, מעודד את תיקון הליקויים, מבטיח את קיומה של ביקורת ציבורית על התנהלותה העתידית של הרשות המבוקרת, ומעודד את היטמעותן של נורמות התנהגות ראויות בקרב כלל רשויות המינהל.

העותרת גם מדגישה כי "מסמך ממצאי הבדיקה של פרשת הקרקעות, אשר הועבר לפני למעלה משלוש שנים לידי היועץ המשפטי לממשלה, אינו רכושם של מבקר המדינה או של הרשות המבצעת. מסמך חיוני זה – המכיל פרטי מידע חשובים בעלי חשיבות ציבורית עליונה הנוגעים לכשרותו של נבחר ציבור – רכושו של הציבור הוא. הוא הוחזק עבור הציבור בנאמנות בידי המבקר, וכעת, משהתעורר בו צורך ציבורי, חלה על המבקר חובה לפרסמו, ללא דיחוי, לכלל הציבור".

 

בג"ץ 3059/15

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

יואב גלנט החזיר למושב עמיקם 350 מ"ר וחתם את המחלוקת על גבולות נחלתו

 

בעד ונגד: האם ראוי למנות את ח"כ אריה דרעי לשר הפנים בממשלה הבאה?

 

עו"ד מרדכי איזנברג, משה כחלון למשרד הדתות

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:194
קומיט וכל טופס במתנה