שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > היועץ המשפטי לממשלה מתנגד ליוזמות העלולות לפגוע בעצמאות ביהמ"ש העליון

חדשות

היועץ המשפטי לממשלה מתנגד ליוזמות העלולות לפגוע בעצמאות ביהמ"ש העליון , צילום: צילום: Getty images Israel
היועץ המשפטי לממשלה מתנגד ליוזמות העלולות לפגוע בעצמאות ביהמ"ש העליון
30/04/2015, עו"ד אורי ישראל פז

בתנועה למשילות ודמוקרטיה הגיבו בחומרה לדבריו של עו"ד וינשטיין: "היועמ"ש אינו רשאי 'לעמוד על המשמר' בפני יוזמות חקיקה של נבחרי הציבור. יש להעמיד אותו במקומו באופן דחוף ובהול". השופט בדימוס הרן פיינשטיין: "כנס שופטי ביהמ"ש העליון בבית הנשיא – בכיינות של שופטים המפחדים כי ייקחו מהם סמכויות שהם לקחו שלא כדין"

"התנגדתי בעבר ועודני מתנגד ליוזמות שעלולות לפגוע בעצמאות בית המשפט העליון ובחוסנו", אמר אתמול (ד', 29.4) היועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה וינשטיין בעקבות הסכמים קואליציוניים מסתמנים המביאים לידי ביטוי את כוונותיהן של מפלגות הקואליציה לשנות את הרכבה של הוועדה לבחירת שופטים ולהביא שינויים משמעותיים במשטר החוקתי ובביקורת השיפוטית על חקיקה של הכנסת.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

"בית המשפט העליון בישראל הוא מוסד מפואר", אמר וינשטיין. "הוא זוכה להערכה רבה ברחבי העולם. בית משפט עליון עצמאי חיוני לקיומה וחוסנה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית. הוא מקדם ערכים ראויים וזכויות אדם. הוא אמצעי בלתו אין לביצור שלטון החוק. הוא תורם לדמותה ותדמיתה של מדינת ישראל בעולם כמדינה מתוקנת ומתקדמת. יש לשמור על מוסד זה כאחד מנכסיה החשובים של החברה הישראלית ובכוונת היועץ המשפטי לממשלה לעמוד על המשמר בעניין זה".

דבריו אלה של היועץ וינשטיין עוררה התנגדות מצדה של התנועה למשילות ודמוקרטיה, הרואה בהתבטאויות אלה "התערבות בוטה וחריגה מסמכות". לדברי עו"ד שמחה רוטמן מהתנועה למשילות ודמוקרטיה, "היועץ המשפטי לממשלה אינו רשאי 'לעמוד על המשמר' בפני יוזמות חקיקה של נבחרי הציבור. אם היועץ ויינשטיין מעוניין להביע עמדה בנושא הפוליטי ולהתערב במשא ומתן הקואליציוני, הרשות נתונה לו, כמו לכל אזרח אחר, להקים מפלגה ולהתמודד בבחירות על קולו של הבוחר הישראלי".

בתנועה למשילות ודמוקרטיה יצאו בקריאה לנבחרי הציבור "להעמיד את היועץ המשפטי לממשלה במקומו, ובאופן דחוף ובהול, שכן התערבות בוטה זו וחריגתו של היועץ מסמכויותיו, היא הסכנה האמיתית לדמוקרטיה הישראלית".

עמדתו העקרונית של היועץ וינשטיין מצטרפת לגינויים של ראשי מערכת המשפט בכנס של שופטים בכירים וראשי מערכת אכיפת החוק שנערך אתמול בבית נשיא המדינה בירושלים. במהלך הכנס הביעו את התנגדותם למהלכים המסתמנים הנשיאה מרים נאור, הנשיאים בדימוס פרופ' אהרן ברק וד"ר אשר גרוניס, אליהם הצטרף גם נשיא המדינה ראובן ריבלין, שהזהיר "מפני הצורך בהרחבת הוועדה לבחירת שופטים ברמה פוליטית, כדי שלא ניקלע למצב שבו שיקולים זרים יכנסו למערכת".

הבוקר פרסם השופט בדימוס הרן פינשטיין בעמוד הפייסבוק שלו את המכתב ששיגר לנשיא ריבלין: "קראתי בתקשורת על כנס שופטי בית המשפט העליון בבית הנשיא ועל הבכיינות של השופטים המפחדים כי ייקחו מהם סמכויות שהם לקחו שלא כדין. התנהגותם הייתה צפויה, מכיוון שאיש לא אוהב שיפגעו בכוחו. אבל אתה? התראיינת בעבר לעיתון בוקר ואמרת את הדברים הבאים: התנהגות בית המשפט העליון היא 'פוטש'. אמרת כי היית בין המחוקקים של חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, וכי לא הייתה לכם כל כוונה כי החוק יפורש כפי שהוא מתפרש על ידי בית המשפט העליון. את כל זאת אמרת כאשר היית יושב ראש הכנסת בנוכחותו של אהרן ברק. אישרת כי ברק כעס על דבריך אבל הודעת באותו ריאיון כי אתה מתמיד בעמדתך. ואתמול? איזה שינוי עברת? 'ילד טוב ירושלים'. מה גרם לך לעשות סיבוב משפטי-מחשבתי שכזה? בינינו – לא יכולתי שלא להיזכר בספרו של עו"ד יוסי דר: 'אהרן ברק ומנעמי שלטון החוק'? עצוב, עצוב. עצוב".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

גרוניס מתנגד להוספת גורמים פוליטיים לוועדה למינוי שופטים: הרכב הוועדה מאוזן וראוי  

 

אהרן ברק: הכנסת יכולה לבטל ברוב של שניים מול אחד את חוק יסוד כבוד האדם

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:7
קומיט וכל טופס במתנה