שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אהרן ברק: הכנסת יכולה לבטל ברוב של שניים מול אחד את חוק יסוד כבוד האדם

חדשות

אהרן ברק: הכנסת יכולה לבטל ברוב של שניים מול אחד את חוק יסוד כבוד האדם, צילום: הנשיא ראובן ריבלין (משמאל), אהרן ברק וסוזי נבות. צילום: מארק ניימן, לע"מ
אהרן ברק: הכנסת יכולה לבטל ברוב של שניים מול אחד את חוק יסוד כבוד האדם
30/04/2015, עו"ד אורי ישראל פז

נשיא ביהמ"ש העליון בדימוס הציע להעמיד בראש הוועדה לבחירת שופטים את נשיא העליון במקום את שר המשפטים ומתח ביקורת נוקבת על קלות הדעת הבלתי נסבלת של השינוי בעקרונות היסוד על ידי רוב מזדמן של הכנסת: "חקיקת פסקת ההתגברות היא גלולת רעל לכל חוק יסוד"

חקיקת "פסקת ההתגברות" היא גלולת רעל לכל חוק יסוד, ומי שבולע אותה היא תפעל כנגדו. לא מגיע לציבור שלנו לסבול את הרעל הזה. כך אמר אתמול (ד', 29.4) נשיא בית המשפט העליון בדימוס פרופ' אהרן ברק במסגרת פאנל שנערך בבית נשיא המדינה בירושלים בהשתתפות הנשיא ראובן ריבלין.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

פרופ' ברק התרעם על "אווירה לא ראויה ולא בריאה איך שבית המשפט נאלץ לפעול כיום". לדבריו, מדובר ב"קלות דעת הבלתי נסבלת של השינוי בעקרונות היסוד של המבנה החוקתי על ידי רוב מזדמן של הכנסת היא הבעיה". השופט ברק הוסיף עוד: "אני מכיר את חברינו בכנסת – כל פסק דין של בית המשפט שלא ימצא חן בעיניו הם ישנו את החוק".

הנשיא ברק הוסיף והבהיר כי "אין לי כנסת אחרת ואין לי עם אחר והכנסת היא בעיני הנציג האותנטי ביותר של עם ריבון. זאת הכנסת שלי ויש לי כבוד גדול לכנסת, אבל היא צריכה להבין שהיא פועלת במשטר דמוקרטי שהוא שמירה על ערכים ובראשם על כבוד האדם. הכנסת יכולה לבטל ברוב של שניים מול אחד את חוק יסוד כבוד האדם, אבל עליה להבין שמה שבג"ץ פוסק היום הוא בגבולות הגזרה של חוק שחוקקה הכנסת. עלינו להיות מאורגנים כך שלא כל רוח חולפת תשנה את ההיסטוריה החוקתית. זהו מצב בלתי מתקבל על הדעת וככה אי אפשר לנהל מדינה חוקתית דמוקרטית. זה נס שיש לנו את מה שיש לנו בזכות השופטים שלנו, שלא הולכים לפי הרוח החולפת".

הנשיא ריבלין הגיב בתשובה מקורית לדברי הביקורת כשסיפר בהקשר זה ש"כל חיי רציתי לכתוב את המילים שלא אוכל לכתוב 'אני מסכים' ".

מנחת הפאנל פרופ' סוזי נבות, מומחית למשפט חוקתי, העלתה את סוגיית כינון החוקה בישראל, ופרופ' ברק הצהיר כי "מגיע למדינת ישראל להגיע לגיל 70 כשיש לה חוקה". השופט ברק הביע צער על כך ש"לא רוצים עכשיו חוקה או מגילת זכויות, אלא דרושים לבטל את פסקת ההתגברות הספציפית בחוק יסוד ספציפי".

מעבר לכך, הבהיר הנשיא ברק כי גם לדעתו צריך לשנות את הוועדה למינוי שופטים ולהעמיד בראשה את נשיא בית המשפט העליון במקום שר המשפטים. לדברי הנשיא ברק, מדובר ב"אחד ממוצרי היצור הטובים היחידים שיש לנו. זאת ועדה מאוד מאוזנת שיש בה שלושה שופטים, שני חברי כנסת ושני שרים ובדרך כלל לאחר שמתווכחים בוחרים פה אחד. כל הרעיון לשנות את האיזון הפנימי ולטשטש אותו זאת טעות חמורה ביותר. אסור לגעת בוועדה למינוי שופטים".

הנשיא ריבלין הצטרף לקריאות אלה והזהיר "מפני הצורך בהרחבת הוועדה לבחירת שופטים ברמה פוליטית, כדי שלא ניקלע למצב שבו שיקולים זרים יכנסו למערכת. אני מזהיר את כולם: הרף לכם מהמחשבה הזאת!".

הנשיא ברק הוסיף מיד : "הרף לכם מהמחשבה לשנות את שיטת הסיניוריטי, שיש לה יתרונות גדולים ואסור לגעת בזה. המשפט הוא גוף פלורליסטי שיש בו דעת שונות. צריך לשמור על המסורת מקום המדינה שנשיא בית המשפט הוא הוותיק שבשופטים ולא החכם שבשופטים".

לדעתו של ריבלין, על הכנסת הבאה לנסח ברוב של שני שלישים את החוקה בישראל, וכך הוא מצפה מהממשלה הבאה. "החוקה תביא למצב שבו ייקבעו חוקי המשחק והמיגזרות. הישג שהכנסת תוכל לקבל הוא הכנת הקהל וגיבוש דעתו כשהוא בא ואומר למפלגות שרוצים לראות חוקה שתקבע את גבולות המשחק. כדי שלא בית המשפט יתערב בענייני התקציב, אלא הכנסת. כל גבולות בין הרשויות חייבות להתקבע. אינני רואה שבכנסת הזאת זה עומד לקרות, אבל לפחות שנגיע לרגיעה במובן זה שייקבע שבית המשפט העליון הוא בית המשפט לחוקה בעזרת שריון חוק יסוד החקיקה. והדבר הזה לא יכול להשתנות. שנית, כדי להגיע להכרעה כזו צריך שבית המשפט העליון יאמר כי הוא מכיר בסמכותה של הכנסת לשנות את פסיקות בג"ץ ברוב של 65 חברי כנסת. עלינו למצוא פשרה בין הרשויות, כי מדובר ביסוד בדמוקרטיה הישראלית".

פרופ' ברק הסכים שהפתרון האידיאלי הוא כינון חוקה ואמר כי "אולי צריך לבחור אסיפה מכוננת חדשה או ועדה חדשה בכנסת שתפעל בנושא או גוף שיטפל בנושא. אבל צריך להבין שפסקת ההתגברות הנכנסת לחוק יסוד משמעותה ביטול חוקי היסוד. ניתן לדבר על זה רק כשיש תמונה כוללת של כינון חוקה או מגילת זכויות האדם. לנו אין מגילה כזאת ומעט חוקי היסוד שיש לנו יש המבקשים לצמצם".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

גרוניס מתנגד להוספת גורמים פוליטיים לוועדה למינוי שופטים: הרכב הוועדה מאוזן וראוי

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:170
קומיט וכל טופס במתנה