שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עבודות שירות בלבד לראש עיריית נצרת עילית וסגנו שהורשעו בלקיחת שוחד

חדשות

עבודות שירות בלבד לראש עיריית נצרת עילית וסגנו שהורשעו בלקיחת שוחד, צילום: צילום: Getty images Israel
עבודות שירות בלבד לראש עיריית נצרת עילית וסגנו שהורשעו בלקיחת שוחד
27/04/2015, עו"ד אורי ישראל פז

שמעון גפסו וסגנו עדי ברקו דרשו מחבר מועצה להתפטר על מנת שאשתו לא תפוטר מעבודתה. ביהמ"ש קבע כי מדובר בעבירת שחיתות שקלונה גלוי על פניה, אולם נמנע מהטלת קלון בנימוק שכתב האישום הוגש זמן רב לאחר ביצוע העבירה וכן מאחר שמדובר בהרשעה ראשונה בעבירה של התניית שוחד, שלא לוותה בקבלת כסף או טובת הנאה מוחשית אחרת

ראש העיר נצרת עילית שמעון גפסו, וסגנו עדי ברקו, שהורשעו בלקיחת שוחד, יבצעו עבודות שירות. בית המשפט ציין כי מדובר בכתב אישום ראשון מסוגו שבו ביקשה הפרקליטות להרשיע אדם בלקיחת שוחד בגין התניית שוחד, תוך שימוש בתיבות "המתנה שוחד" – "המבקש או המתנה שוחד, אף שלא נענה, כמוהו כלוקח שוחד" מחוק העונשין. הנאשמים עברו את העבירה האמורה בכך שהודיעו לחבר המועצה סמיון ברון, שאם יתפטר מתפקידו תושאר אשתו במקום עבודתה, שאם לא כן, תפוטר.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בית המשפט המחוזי בחיפה גזר על גפסו שישה חודשי מאסר בפועל, אותם ירצה על דרך של עבודות שירות במרכז שיקום מגדל העמק, שבו הוא יועסק חמישה ימים בשבוע, 8.5 שעות עבודה בכל יום. כמו כן, נגזרו על גפסו חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים וקנס בסך 20 אלף שקל. על עדי ברקו נגזרו חמישה חודשי מאסר בפועל, שאותם ירצה על דרך של עבודות שירות בבית החולים איכילוב. כמו כן נגזרו עליו 10 חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים וקנס בסך 10,000 שקל.

השניים הוזהרו כי מדובר בתנאי העסקה קפדניים וכל חריגה מן הכללים האמורה יש בה כדי להפסיק את עבודות השירות, דבר שיגרור את ריצוי יתרת העונש במאסר בפועל ממש.

מעבר לכך, קבע בית המשפט המחוזי כי לא יוטל על גפסו קלון. לפי גזר הדין, נימוקי בית המשפט לאי הטלת הקלון הם כי כתב האישום הוגש זמן רב של ארבע שנים לאחר ביצוע העבירה, וכי מדובר בהרשעה ראשונה על שוחד שהתבצע בצורה של התניית שוחד.

"לדידי, אין כל ספק שעבירת השוחד, גם כשמדובר בהתניית שוחד שלא הייתה מלווה בקבלת כסף או בטובת הנאה מוחשית אחרת, הינה עבירה שיש עימה קלון", קבע השופט עודד גרשון בגזר הדין. "זוהי עבירת שחיתות שקלונה גלוי על פניה. עבירת השוחד פוגעת באמון הציבור ובמינהל התקין. עבירת השוחד היא נגע חמור ועל בתי המשפט לעשות הכול כדי לבערו. ואולם, בית המשפט דן כל תיק על פי נסיבותיו. בנסיבותיה של עבירת קבלת השוחד במקרה שלפני, לאור השיהוי שבהגשת כתב האישום (זה הוגש רק ביוני 2013, כשהעבירה נעשתה במרץ 2009); ולאור העובדה שהמקרה שלפני הוא המקרה הראשון שבו ראתה המאשימה להגיש כתב אישום על קבלת שוחד בסיטואציה של התניית שוחד, נראה לי כי נכון יהיה להימנע מהטלת קלון על גפסו בגין העבירה שבה הורשע".  

כפי שדווח לאחרונה בפורטל חדשות תקדין, בית המשפט המחוזי הרשיע את ראש עיריית נצרת עילית גפסו וסגנו ברקו בעבירה של לקיחת שוחד, לאחר שנמצא כי השניים דרשו מאחד מחברי המועצה להתפטר על מנת שאשתו לא תפוטר מעבודתה. השופט עודד גרשון קבע כי לא רק שגפסו ידע על ההתניה הקושרת את אי פיטורי אשת חבר המועצה בכך שהחבר יתפטר מכהונתו, אלא שגם היה מעורב באופן אישי ביצירת ההתניה האמורה מראשיתה. כן נמצא כי חזקה ששני הנאשמים היו מודעים הן לטיב המעשים והן למכלול הנסיבות.

גפסו כיהן החל משנת 2008 כראש עיריית נצרת עילית. באותה שנה נבחר ברקו כחבר מועצת העיר, ובסמוך לאחר הבחירות התמנה לסגנו של גפסו וליו"ר דירקטוריון החברה הכלכלית לפיתוח העיר.

נגד השניים הוגש כתב אישום שייחס להם עבירה של לקיחת שוחד. על פי העובדות הנטענות, עם היבחרו לראשות העירייה הרכיב גפסו קואליציה עירונית רחבה, כשבמהלך המגעים להקמתה קיבל אחד מחברי מועצת העיר שנבחרו (המתלונן) פניות מגורמים שונים שבמסגרתן הוצע לו להצטרף לקואליציה או להתפטר מתפקידו, תוך שנאמר לו כי באם לא יעשה כן עשויה אשתו להיות מפוטרת מעבודתה בחברה הכלכלית. עוד נטען בכתב האישום כי בחודשים שלאחר הבחירות הנחו הנאשמים את מנכ"לית החברה הכלכלית באותה עת להכין רשימה של עובדים המועמדים לפיטורין, אולם היות וזו לא כללה את אשת המתלונן ברשימה, הכניסו אותה הנאשמים בעצמם לרשימה במקום עובד אחר.

משנודע למתלונן אודות הכוונה לפטר את אשתו, פנה לסגן ראש העיר ואמר לו כי הוא מסכים להצעה להצטרף לקואליציה אולם זה השיב כי האופציה אינה רלוונטית עוד, אך אם המתלונן יתפטר ממועצת העיר – אשתו לא תפוטר מעבודתה. תשובה דומה קיבל המתלונן גם מראש העירייה עצמו.

בשלב מסוים, הודיע המתלונן כי יתפטר מעבודתו אולם בסופו של דבר לא עשה כן, ועל כן נערך לאשתו שימוע והוחלט לפטרה. בהמשך, נפגש המתלונן עם הנאשמים בלשכתו של ראש העירייה, שם שב והציע להם כי יצטרף לקואליציה על מנת לבטל את פיטוריה של אשתו אך הנאשמים דחו את ההצעה. על רקע זה, טענה המאשימה כי במעשיהם התנו הנאשמים בצוותא חדא שוחד בהיותם עובדי ציבור, בכך שהתנו את המשך העסקתה של אשת המתלונן בחברה הכלכלית בהתפטרותו של המתלונן מתפקידו כחבר מועצת העיר, וייחסה להם עבירה של לקיחת שוחד.

השופט עודד גרשון הרשיע את הנאשמים בעבירות שיוחסו להם. בפתח דבריו וטרם הדיון לגופו, הביע השופט את מורת רוחו מהאופן שבו נוסח כתב האישום באופן פגום ולקוי, תוך אי דיוקים לא מעטים ואף אמירות מפורשות או דברים שנאמרו במשתמע שבסופו של דבר התברר שאינם נכונים או שיוצרים רושם מוטעה. בנוסף, שוכנע השופט כי כתב האישום הוגש בשיהוי. עם זאת, נקבע כי ליקויים אלו אינם משנים את התוצאה הנלמדת מהראיות.

בתוך כך, התנועה לאיכות השלטון פנתה לפרקליטות המדינה בקריאה לערעור על גזר דין הניתן לגפסו. עמדת התנועה היא שמטרת הקלון להגן על הציבור ואינו חלק מהעונש. לטענת התנועה, יש להגיש ערעור על גזר הדין, שכן הטלת הקלון אינה חלק מהעונש הניתן אלא מטרתו להגן על הציבור מפני מבצע העבירה. החלטה מעין זו פוגעת בציבור פעמיים: הן התעכבות ההליכים על ידי הפרקליטות לפרק זמן כה ארוך, שהותירה עבריין בראש רשות מקומית במשך ארבע שנים, והן ההימנעות מהטלת קלון חרף הפגיעה הקשה בציבור שיצרו מעשיו, המותירים את העבריין הלכה למעשה בחיים הציבוריים. הציבור לא צריך לשלם על כשלי הפרקליטות.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

בג"ץ דחה את עתירת ראש עיריית נצרת עילית המושעה לבטל את כתב האישום נגדו

 

בחירות מוניציפליות: בג"ץ מנמק מתי תיפסל כהונת ראש עיר המועמד לדין

 

ראש עיריית נצרת עילית שמעון גפסו וסגנו הורשעו בלקיחת שוחד מחבר מועצה

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:207
קומיט וכל טופס במתנה