שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נדחתה תביעת חייל נגד גורמי בריאות הנפש בצה"ל שפסלו אותו מתפקיד לוחם

חדשות

נדחתה תביעת חייל נגד גורמי בריאות הנפש בצה"ל שפסלו אותו מתפקיד לוחם , צילום: צילום: Getty images Israel
נדחתה תביעת חייל נגד גורמי בריאות הנפש בצה"ל שפסלו אותו מתפקיד לוחם
20/04/2015, ליאור שדמי שפיצר

בתביעה על סך של מיליון שקל שהגיש נגד קצין רפואה ראשי ורופאים בכירים בצה"ל טען התובע כי אלו אבחנו אותו באופן שגוי כבעל נטיות אובדניות וקשיי הסתגלות ופסלו אותו משירות קרבי. ביהמ"ש קבע כי אין להסיר את חסינותם של הנתבעים, שכן החלטתם היתה הפעלת סמכות שלטונית ולא מתן טיפול רפואי כלשהו

בית משפט השלום דחה בקשה להסרת חסינותו של קצין רפואה ראשי בצה"ל ורופאים בכירים נוספים בתחום הפסיכיאטריה בחיל הרפואה, במסגרת תביעה על סך מיליון שקל שהגיש נגדם חייל בשירות סדיר, בטענה לאבחון שגוי שפסל אותו מלשמש בתפקיד לוחם. השופט יעקב שקד קבע כי קביעת כשירותו של התובע היא חלק מהפעלת סמכותם השלטונית של הנתבעים, ולכן אין להסיר את חסינותם. 

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

לטענת התובע, הוא נחשד על ידי מפקדתו כי הכניס את קנה הנשק לפיו ודרך אותו, חשד שאותו הכחיש. התובע הופנה לבדיקה נפשית, שבסופה החליט הנתבע 5, רס"ן ד"ר לוסיאן לאור, מ"מ ראש מדור פסיכיאטריה בחיל הרפואה, להתנות את חזרתו לשירות צבאי בהשתתפות במפגשים יזומים מול גורמי בריאות הנפש בצבא. עוד טען התובע כי ד"ר לאור קבע כי הוא אינו מתאים להיות לוחם ולכן הוסף סעיף קשיי הסתגלות לפרופיל הרפואי שלו, דבר שמנע ממנו לשמש לוחם או תומך לחימה והגביל אותו לשירות בתפקיד עורפי בלבד. התובע טען כי הוא נפגש עם ראש מחלקת בריאות הנפש בחיל הרפואה על מנת לבחון את האפשרות להסיר את הסעיף הרפואי האמור, אולם לא נמצא בתיקו הרפואי כל תיעוד לפגישה זו.

בתביעתו שהוגשה נגד קצין רפואה ראשי בצה"ל, ראש מחלקת בריאות הנפש, ראש ענף קליני ומ"מ ראש מדור פסיכיאטריה בחיל רפואה, תיאר התובע את ניסיונותיו הרבים לשנות את רוע הגזירה שנפלו על אוזניים ערלות. בסופו של דבר, לאחר שוועדה רפואית קבעה כי הוא אינו כשיר ארעית לשירות למשך חצי שנה, הושב התובע לשירות צבאי.

פרקליטות המדינה הודיעה בשם היועץ המשפטי לממשלה כי הנתבעים חסינים מפני האירועים נשוא התביעה, בהתאם לסעיף 7א לפקודת הנזיקין, הקובע כי לא תוגש תביעה נגד עובד ציבור על מעשה שעשה תוך כדי מילוי תפקידו השלטוני כעובד ציבור, המקים אחריות בנזיקין.

השופט יעקב שקד דחה את בקשתו של התובע להסיר את חסינותם של הנתבעים וקבע כי על פעולותיהם הנטענות לא עסקו בטיפול רפואי בתובע אלא נעשו לצורך תפקידם השלטוני, שהוא אבחון או קבלת החלטות בכל הקשור לכשירות התובע לשירות צבאי, לרבות הטלת הגבלות על אופי השירות והוספת סעיפים שונים לפרופיל הרפואי על פי האבחונים הרלוונטיים.

עוד ציין השופט כי חוק שירות ביטחון קובע כי ניתן לגייס לשירות סדיר את מי "שנמצא כשיר לשירות", בכפוף לקביעת ועדה רפואית של חיל הרפואה בצה"ל. "ברי איפוא כי נמסרה לגורמים המתאימים בצה"ל הסמכות השלטונית לקבוע את כשירותו של המתגייס לצה"ל, הן טרם גיוסו והן מעת לעת לאחר גיוסו, בהתאם להתפתחויות", כתב השופט בהחלטתו. "וכאשר הגיע לידי גורמים אלה, לרבות הנתבעים 2-5, חשד כי התובע מגלה נטיות אובדניות בשל האירוע האמור (הכנסת קנה הנשק לפה), לא רק שתפקידו של הגורם הרפואי בצה"ל, אלא גם חובתו, הינה לעשות מעשה על מנת למנוע סכנה בהקשר זה, במסגרת תפקידו השלטוני".

ת"א 6022-09-14

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:135
קומיט וכל טופס במתנה