שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שוטרי בילוש מגבעתיים הורשעו בתקיפה ובהתעללות בעצורים בתחנת המשטרה

חדשות

שוטרי בילוש מגבעתיים הורשעו בתקיפה ובהתעללות בעצורים בתחנת המשטרה , צילום: צילום: דוברות משטרת ישראל
שוטרי בילוש מגבעתיים הורשעו בתקיפה ובהתעללות בעצורים בתחנת המשטרה
16/04/2015, עו"ד אורי ישראל פז

הכרעת הדין חושפת מסכת של פגיעה באוכלוסייה מוחלשת על ידי שוטרים, ללא כל הצדקה. מעבר למעשי האלימות הקשים, כללה הפרשה טיוח של מעשי האלימות תוך תיאום גרסאות בין השוטרים במהלך חקירתם במחלקה לחקירות שוטרים

שלושה שוטרי בילוש מגבעתיים הורשעו בתקיפה באלימות ובניגוד לחוק של עצורים שונים שהובאו על ידם לתחנת המשטרה במסגרת מילוי תפקידם. שופט בית משפט השלום בתל אביב דניאל בארי הרשיע אתמול (ד', 15.4) את השוטרים שמוליק מיזל, אסף משה פוגל וקובי פרבדה, וזיכה מחמת הספק את שוטר הבילוש אייל דרורי.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

ארבעת השוטרים, אשר שירתו במחלק הבילוש של תחנת גבעתיים, הואשמו כי במהלך שנת 2012 נהגו לתקוף במספר הזדמנויות, שלא כדין, אנשים שונים אשר הובאו על ידם לתחנה במסגרת מילוי תפקידם. כך נטען כנגדם בכתב האישום כי באחת ההזדמנויות דלקו אחרי רוכב אופנוע שעורר חשד כמי שעבר עבירות תעבורה, ולאחר שהביאו אותו לתחנת המשטרה ובהיותו אזוק, היכה אותו השוטר אסף פוגל בכך שסטר לפניו, תפס את ראשו והטיחו בקיר, חבט בו באגרופיו וחנק אותו באמצעות האלה שנתפסה. אחריו המשיך גם השוטר שמוליק מיזל להכות את רוכב האופנוע בכך שסטר לפניו והטיח את ראשו בקיר. שני השוטרים אמרו לו שלא יוכל לברוח מפניהם ופוגל הוסיף ואמר לו שאם יסבור שהוא מנסה שוב לברוח "ימעך וידרוס" אותו.

במקרה אחר, שבו הגיע אזרח לקבל את תעודת החוגר שלו בתחנת המשטרה, השוטר אייל דרורי תפס בחולצתו ומשך אותו לעבר משרד הבילוש. ומכאן ואילך החלה סאגה של התעללות אלימה באזרח שכל חטאו בכך שביקש לקבל את תעודת החוגר שנאבדה לו, ואף זומן לשם כך לתחנת המשטרה. השוטר פוגל דחף אותו לתוך משרד הבילוש, הורה לו לשבת על כיסא ולאחר שעשה כן הכהו באמצעות "סטירות מצלתיים" בשתי כפות ידיו בו זמנית, על שתי לחייו של האזרח. כשזה ביקש בתגובה להתרומם, תפס השוטר פוגל את ראשו והכניסו בין רגליו, וזאת בנוכחות השוטרים הנאשמים דרורי וקובי פרבדה. בהיותו של המתלונן אחוז בין רגליו של פוגל, הכה אותו השוטר פוגל בכף ידו הפתוחה על צווארו. ושאר השוטרים הכוהו בבעיטות בפניו ובכל חלקי גופו, ואף תוך שימוש באלות. כתוצאה מכך המתלונן דימם מראשו. לאחר שביקש לשטוף את פניו המדממים, סירב פוגל ואף הכה אותו באמצעות אלה בידו ובבטנו. האזרח אמר לפוגל כי יתלונן נגדו במחלקה לחקירת שוטרים. אך פוגל השיב ואמר לו כי יש לו ספריה במח"ש והוא מנפנף את מח"ש.

במקרה נוסף, השוטר קובי פרבדה עצר אזרח בגבעתיים, לאחר שבמקום נערך חיפוש על גופו שלא העלה דבר. למרות זאת הוא נלקח לתחנת המשטרה, כאשר בדרך לתחנה גידף אותו השוטר פרבדה ואמר לו "אל תדאג, כשנגיע לתחנה אתה תקבל מה שמגיע לך". העצור אמר לשוטר כי יפנה למח"ש, והשוטר פרבדה השיב כי לא העצור ולא עשרה כמוהו יוכלו לעשות לו דבר וכי הוא "שם זין" על מח"ש ועל הפרקליטות והוסיף כי אכל אלף כמוהו. בדרך לחדר הבילוש פרבדה דחף את העצור לעבר ארונות מתכת שהיו במסדרון. בתוך חדר הבילוש שאל העצור את פרבדה אם הוא לא חושש לשלם על מעשיו ובתגובה לכך סטר לו על לחיו השמאלית, הצביע לו על כיסא ואמר לו "זהו מקום של כלבים וזהו המקום המתאים לך".

הכרעת הדין בפרשה חושפת שוב פרשה של פגיעה על ידי שוטרים באוכלוסייה מוחלשת ללא כל הצדקה. מעבר למעשי האלימות הקשים, כללה הפרשה טיוח של מעשי האלימות תוך תיאום גרסאות בין השוטרים במהלך חקירת המחלקה לחקירת שוטרים.

במח"ש מציינים כי מלאכת איסוף הראיות הייתה מורכבת, לאור העובדה שמדובר היה בצוות בילוש מגובש ובשל קשר השתיקה שנקשר בין השוטרים וכן לנוכח העובדה שהאלימות הופעלה כנגד מי שהיו מעורבים בעבירות פליליות. עם זאת, בסופו של דבר, לאחר מאמצים חקירתיים, הצליחה מח"ש לבסס מארג ראייתי שהוביל להרשעה האמורה.

"המתלוננים בתיק זה עשו עלי רושם אמין", ציין השופט בארי בהכרעת הדין. "שוכנעתי כי לעניין האלימות שהופעלה נגדם הם מסרו גרסת אמת. דבריהם לעניין האלימות נתמכים בממצאים אובייקטיביים, תלונות מידיות, תוצרי האזנות סתר ואף בפעולות שננקטו על ידי הנאשמים עצמם".

עוד קבע השופט בארי כי "המתלוננים, עבריינים שנעצרו בעבר לא פעם על ידי המשטרה, לא הגישו תלונות למח"ש. הם לא הכירו זה את זה ולא היה כל קשר ביניהם... האירועים נשוא כתב האישום מצביעים על דפוס התנהגות, שאמנם לא מגיע עד כדי שיטה ומעשים דומים, אך יש בו כדי לחזק את גרסת המתלוננים. הנאשמים עשו עלי רושם בלתי אמין. רושם זה נובע הן מתוכן האזנות הסתר, הן מהתרשמותי הבלתי אמצעית, הן מדו"חות פעולה שכל מטרתם למצוא הסבר לפגיעות הפיזיות שנמצאו על המתלוננים".

השופט בארי סיכם בהכרעת הדין כי משמיעת הראיות בפרשה עלה כי בארבעה מקרים שונים, מתלוננים לא קשורים, הגישו תלונות דומות נגד בלשי תחנת גבעתיים. "התלונות מגובות בממצאים אובייקטיביים של סימני פגיעה שתועדו גם במצלמות שהוצבו ביומן תחנת גבעתיים. המתלוננים לא הפריזו בתיאור הדברים, עשו הפרדה בין הנוכחים בחדר הבלשים ונמנעו מלמסור כי הוכו על ידם גם אם סברו ב-90% כי אותו בלש השתמש נגדם באלימות".

יצוין כי במהלך חקירתם ותוך כדי המשפט עצמו טענו השוטרים הנאשמים טענות קשות נגד חוקרי מח"ש והפנו אותם לפיקוד הבכיר של המשטרה בניסיון לרפות את ידי החוקרים העוסקים במלאכה. בית המשפט דחה מכל וכל טענות אלה באומרו כי "לעניין הטענות לגבי אופן ביצוע החקירה, הגעתי למסקנה כי דברי החוקרים לעניין זה הינם עדיפים על דברי הנאשמים. החוקרים תיעדו כל פעולה במהלך החקירה, פירטו בהרחבה את ניסיונות ההתחמקות של חלק מהנאשמים מחקירה, הקפידו הקפדה יתרה לאפשר לנאשמים להיוועץ בעורכי דינם והקליטו את רוב פעולות החקירה בהן היו מעורבים הנאשמים".

התיק נוהל על ידי עורכי הדין קרן אלטמן ואופיר אפרתי מהמחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה. את השוטר הנאשם שמוליק מיזל ייצגו עוה"ד שי טובים ורחל טוביה. את הנאשם השוטר אסף משה פוגל ייצג עו"ד בני כץ. את הנאשם השוטר אייל דרורי ייצג עו"ד צ'רלי סבג, ואת הנאשם השוטר קובי פרבדה, שכאמור זוכה מחמת הספק, ייצג עו"ד משה אלון.

 

ת"פ 18226-06-13

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

הורשע השוטר שהתנכל לאזרח והכה אותו עד שגרם לו לקרע בתופית האוזן

 

שופט למשטרה: האם עייפותי היא לי לרועץ? שחררו לאלתר את החשוד

 

"המפגש בין ברכו של שוטר ובין אשכיו של אזרח הוא בלתי נתפס ובלתי נסבל"

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:105
קומיט וכל טופס במתנה