שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > תקדים: צפון קוריאה תפצה ב-330 מיליון דולר את משפחתו של הכומר שנחטף

חדשות

תקדים: צפון קוריאה תפצה ב-330 מיליון דולר את משפחתו של הכומר שנחטף , צילום: צילום: istock
תקדים: צפון קוריאה תפצה ב-330 מיליון דולר את משפחתו של הכומר שנחטף
15/04/2015, ליאור שדמי שפיצר

ביהמ"ש בארה"ב מצא שהכומר קים דונג שיק עונה ונרצח על אף שצפון קוריאה מעולם לא הודתה במעורבותה בחטיפתו ולא סיפקה למשפחה מידע הנוגע למותו. ביהמ"ש קיבל את העדויות על התנאים המחרידים במחנות המעצר הפוליטיים, והטיל על פיונגיאנג את הנטל להוכיח כי הכומר עודנו בין החיים. יו"ר ארגון שורת הדין: "זהו מקרה חסר תקדים שמגיע בזמן קריטי"

ניצחון משפטי היסטורי למשפחתו של הכומר הקוריאני קים דונג שיק, שנחטף ונרצח על ידי שירות הביון של צפון קוריאה. בית המשפט המחוזי של קולומביה בארה"ב הכריע לטובת משפחת הכומר, שיוצגה על ידי ארגון שורת הדין בתביעתה נגד ממשלת צפון קוריאה, ופסק לה פיצוי בסכום כולל של 330 מיליון דולר. בית המשפט מצא שהכומר עונה ונרצח על אף שצפון קוריאה מעולם לא הודתה במעורבותה בחטיפתו של הכומר ולא סיפקה למשפחה על מידע הנוגע למותו.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הכומר קים, מיסיונר נוצרי ופעיל חברתי שנחטף על ידי סוכנים צפון קוריאנים בסין, בינואר 2000, ועונה למוות במחנה שבויים בצפון קוריאה על ידי סוכנים של שירות המודיעין הצפון קוריאני. קים היה פעיל מרכזי ב"רכבת התחתית" שפעלה בצפון קוריאה כדי לעזור לאלו המבקשים לצאת ממשטר הדיכוי.

פליטים מצפון קוריאה הצליחו לברוח לסין, תוך הסתכנות במוות בטוח במקרה של היתפסות, באמצעות מציאת מקלט בבתים מוגנים וסודיים של ארגון דתי הומניטרי שהוקם עבורם. כתגובה לכך, שיגרה צפון קוריאה סוכני מודיעין מטעמה לסין, שתפקידם לחטוף עריקים לצד העובדים ההומניטריים שסייעו להם. 

הכומר קים שימש כמיסיונר הנותן שירותים הומניטריים ודתיים למשפחות מבקשי המקלט. במהלך אפריל 2005, סוכן מודיעין צפון קוריאני נעצר על ידי בית המשפט בדרום קוריאה בגין תכנון וביצוע חטיפות של אזרחים מסין, והבאתם בכוח לצפון קוריאה כפועל יוצא של הוראת פקידים בכירים במשטר הצפון קוריאני. הסוכן הודה שראה את הכומר קים לאחרונה במשמורת של סוכני מודיעין צפון קוריאנים, לאחר שהוא מסר אותו אליהם.

בני משפחתו של קים הגישו ב-2009 תביעה אזרחית נגד ממשלת צפון קוריאה ושירות המודיעין שלה, באמצעות ארגון שורת הדין, שהיה חלוץ בתחום השימוש בפעולות משפטיות נגד ארגוני טרור ומשטרים תומכי טרור. בנו של הכומר ואחיו יוצגו על ידי עוה"ד ניצנה דרשן לייטנר מתל אביב, רוברט טולצ'ין מניו יורק ומאיר כ"ץ ממרילנד. לצורך הערעור גויס עו"ד אשר פרלין מפלורידה.

בתביעה טענו בנו של הכומר ואחיו כי צפון קוריאה חטפה באכזריות את הכומר ולאחר מכן עינתה והרעיבה אותו למוות במחנה המיועד לשבויים פוליטיים של צפון קוריאה. פיונגיאנג מעולם לא הודתה במעורבותה בחטיפתו של הכומר קים ולא סיפקה למשפחה כל מידע הנוגע למותו.

בראשית הדרך, עמד בית המשפט הפדרלי על כך שלצורך הוכחת אשמתה של צפון קוריאה, על התובעים לספק הוכחה ממשית לעינויים שעבר קים ולרצח שבעקבותיהם, דבר שהיה בלתי אפשרי להוכיח. עורכי הדין של התובעים טענו, עם זאת, כי די בכל הדיווחים המתועדים על כך שבאופן כללי בצפון קוריאה מתקיימים עינויים והרג ללא משפט במקרים אלו, באופן שלא מותיר ספק בנוגע לגורלו האישי של הכומר קים.

החלטת בית המשפט מהווה תקדים בבתי המשפט האמריקאים לכך שנטל ההוכחה להראות כי אדם פרטי שנחטף על ידי שלטון זר ונעלמו עקבותיו לא נרצח מוטל על השלטון. 

בית המשפט כתב בהחלטתו כי על כל שנה להיעדרותו של קים יש לפסוק מיליון דולרים לאחיו ולבנו כפיצוי נזיקי. המשפחה כעת חוקרת את כל האפיקים האפשריים דרכם ניתן יהיה לאכוף את פסק הדין כנגד נכסים צפון קוריאניים, כולל חשבונות בנק תפיסה, מקרקעין ומניות בחברות זרות בארצות הברית וברחבי העולם.

לדברי עו"ד ניצנה דרשן לייטנר, יו"ר שורת הדין, "זוהי החלטה חשובה שתשמש בכל מקרה של חטיפה פוליטית מכאן ואילך. אנו מודים לבית המשפט על כך שקבע כי משעה שהוכחנו את חטיפתו של הכומר והבאנו מומחי זכויות אדם להעיד על התנאים המחרידים במחנות המעצר הפוליטיים, עבר נטל ההוכחה לפיונגיאנג, לשם הוכחה כי הנדון עודנו בין החיים. למעשה, איש לא חזר מהמחנות, באופן שיוכל להעיד על גורלם של אסירים בודדים. אנו גאים כי עמותה ישראלית הצליחה לסייע למשפחה זו של כומר קוריאני המתגורר בארצות הברית, ולעזור להביא אותם במידת מה לסגירת סיפורם העגום.

"זהו מקרה חסר תקדים שמגיע בזמן קריטי, כאשר ארה"ב מבקשת להטיל סנקציות כנגד קים ג'ונג-און. לא היתה שום סיבה להסיר את ממשלת צפון קוריאה מרשימת המעקב של מחלקת המדינה למדינות מפירות זכויות אדם, ואנו קוראים למחלקת המדינה לשוב ולשים את פיונגיאנג בחזרה ברשימה".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

בימ"ש בארה"ב: משפחת הכומר שנחטף ונרצח תוכל לתבוע פיצויים מצפון קוריאה

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:129
קומיט וכל טופס במתנה