שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עו"ד שי ניצן: הפרקליטות הפגינה איפוק וריסון מול הטענות הקשות בתיק אולמרט

חדשות

עו"ד שי ניצן: הפרקליטות הפגינה איפוק וריסון מול הטענות הקשות בתיק אולמרט, צילום: עו"ד שי ניצן. צילום: דוברות משרד המשפטים
עו"ד שי ניצן: הפרקליטות הפגינה איפוק וריסון מול הטענות הקשות בתיק אולמרט
02/04/2015, עו"ד אורי ישראל פז

באיגרת לכבוד חג הפסח כתב פרקליט המדינה כי הרשעתו של אהוד אולמרט בתיק טלנסקי היא אבן דרך במאבק בשחיתות השלטונית: "הפרקליטות עשתה מלאכתה המורכבת בתיק ציבורי זה, כמו גם בתיקים נוספים של אישים רמי מעלה ודרג – במקצועיות, ביושר וללא מורא"

הרשעתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בפרשת טלנסקי היא "אבן דרך נוספת בהיסטוריה המשפטית של מדינת ישראל, ובפרט במאבק בשחיתות שלטונית. מדינת ישראל יכולה להיות גאה בכך שאין בה איש שהוא מעל החוק או חסין מפני החוק, בכיר ככל שיהא". כך כתב פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, באגרת מטעמו לכבוד חג הפסח, שהופצה אמש (ד', 1.4) לכלל פרקליטי המדינה.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

ניצן ציטט את הנזיר הצרפתי, אנרי לאקורדר, שאמר פעם כי "החירות איננה אפשרית אלא במדינה שבה החוק שולט", וציין מצדו כי "מדינת ישראל היא מדינה בה החוק שולט – ועל כן כמאמרו של לאקורדר – אפשרית בה חרותם של אזרחיה". לדברי ניצן, מדובר בציטוט המבטא את ערכי החירות והצדק, שבלעדיהם אין חוק ואין משפט. "החוק אינו אלא כלי שמטרתו לשמר את ערכי היסוד בחברה, ובראשם את חירות הפעולה של היחיד והכלל".

את הרשעתו של אולמרט בתיק נוסף לאחר שנשמעו במשפטו ראיות חדשות מכנה ניצן באיגרת כ"חדשה עצובה" שבאה עלינו בימים אלו של ערב חג החירות. "הפרקליטות עשתה מלאכתה המורכבת בתיק ציבורי זה, כמו גם בתיקים נוספים של אישים רמי מעלה ודרג – במקצועיות, ביושר וללא מורא", כתב ניצן למאות פרקליטי המדינה. "אני גאה לעמוד בראש גוף תביעה, שבכוחו להעמיד לדין ראש ממשלה בעבירות של מעשי שחיתות שלטונית, אם מוצדק הדבר, ובראשו של גוף אשר אף אינו נרתע מלעתור לגביית ראיות חדשות בעניינו, גם לאחר זיכויו החלקי בדין, עת סבור הוא שהדבר נדרש לצורך עשיית צדק".

פרקליט המדינה חזר על הדברים שאמר בעבר בהזדמנויות שונות, לפיהם הפרקליטות איננה "קבלנית הרשעות". "הפרקליטות נסוגה מתיקים, ללא היסוס, אם נתגלתה, למשל, ראיה חדשה המשנה את פני הדברים לזכות נאשם", אמר עו"ד ניצן. "מנגד, הפרקליטות ממשיכה לעתים מערכה משפטית, כבתיק זה, אם מכלול הראיות מלמד, לשיטתה, על פליליות המעשה ואם סבורה היא כי יש הצדקה משפטית להמשך המערכה בדמות ערעור או בדמות בקשה לגביית ראיות נוספות".

ניצן שיתף כיצד "לפני כשנה התלבטנו אם יש הצדקה משפטית להגיש בקשה חריגה ותקדימית לגביית ראיות נוספות בערעור – והחלטנו כי אינטרס הציבור מחייב זאת. בית המשפט העליון נענה לבקשתנו והחלטתו, יחד עם ההרשעה שהתקבלה אתמול, השלימה מהלך זה שהחל לפני כשנה".

עוד הוסיף ניצן כי "בפרשה זו נטענו טענות קשות וחריגות, שאינן ממין העניין, כלפי הפרקליטות בכלל ופרקליטים מסוימים בפרט. טענות בדבר שיקולים זרים חלילה, חוסר ענייניות וכדומה. היו אף שההינו להאשים בכך את פרקליט המדינה לשעבר (עו"ד משה לדור, אי"פ). אל מול מתקפה זו השכילה הפרקליטות להפגין איפוק וריסון, להקפיד על התנהלות מכובדת בבית המשפט, תוך הפגנת מקצועית, נחישות, וכמובן – הוגנות, ואף להפגין איפוק בתגובותיה לתקשורת. הכרעת הדין שניתנה שלשום הוכיחה גם במישור זה כי הטענות האישיות שנטענו נגדנו היו מופרכות".

את סוף דבריו ייחד עו"ד ניצן ל"נושא המטריד את כולנו בימים אלה שלפני החג – כבשנה האחרונה כולה – הביקורת הפרטנית שהובילה לעיצומי הפרקליטים. אין בכוונתי להציג כאן פתרונות אפשריים. אין זה המקום לכך. בשנה האחרונה השקעתי מאות שעות בניסיון לדאוג למציאת פתרונות לדאגות המוצדקות – בעיני – של הפרקליטים. אך בהחלט כאן המקום, ועתה המקום, בערב החג, להביע תקוותי שיימצא במהרה פתרון לסכסוך אשר יוביל בהקדם האפשרי לחזרה לעבודת הפרקליטות במתכונת מלאה, כדי שנוכל להמשיך ולמלא באורח מלא את התפקידים החשובים המוטלים עלינו".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

שנתיים לאחר הזיכוי – המחוזי שינה את דעתו והרשיע את אולמרט בתיק טלנסקי

 

"חברה שרוצה להילחם ברצינות בשחיתות הציבורית חייבת להוקיע את מי שמורשע"

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:242
קומיט וכל טופס במתנה