שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שנתיים לאחר הזיכוי – המחוזי שינה את דעתו והרשיע את אולמרט בתיק טלנסקי

חדשות

שנתיים לאחר הזיכוי – המחוזי שינה את דעתו והרשיע את אולמרט בתיק טלנסקי, צילום: צילום: Getty images Israel
שנתיים לאחר הזיכוי – המחוזי שינה את דעתו והרשיע את אולמרט בתיק טלנסקי
30/03/2015, ליאור שדמי שפיצר

בית המשפט המחוזי קבע פה אחד כי יש להרשיע את ראש הממשלה לשעבר בעבירות של מרמה והפרת אמונים וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות בפרשת מעטפות הכסף, בהסתמך על היומנים וההקלטות שהעבירה שולה זקן. שלב הטיעונים לעונש יחל ב-5 במאי

בית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בפרשת טלנסקי, שנתיים לאחר שזוכה בתיק זה. התיק נפתח מחדש לבקשת הפרקליטות, בעקבות הסכם עד המדינה עם שולה זקן, שבמסגרתו הוגשו כראיות היומן והקלטות שמסרה שולה זקן.

בהכרעת הדין המשלימה קבעו השופטים יעקב צבן, משה סובל ורבקה פרידמן פלדמן כי תכנים רלוונטיים ביומנים שמסרה שולה זקן הם בעלי משקל ראייתי ממשי, ובהסתמך עליהם, על תוכן ההקלטות ועל עדותה של זקן, ניתן לקבוע ממצאים ברורים המוכיחים את יסודות העבירות שבהם הואשם אולמרט.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

עניינה של פרשת טלנסקי, שכונתה גם "פרשת המעטפות", בכספים שהועברו לאולמרט במהלך כהונתו כראש עיריית ירושלים וכשר התמ"ת על ידי איש העסקים משה טלנסקי. הכספים התקבלו במזומן במעטפות. אולמרט טען בתגובה כי הכספים התקבלו על פי חוק לצורך מימון קמפיין הבחירות בו השתתף.

בכתב האישום נטען כי אולמרט קיבל מטלנסקי טובות הנאה כספיות אסורות ופעל למענו בניגוד  עניינים חריף. עוד נטען כי כספים אלה וכספים נוספים שקיבל אולמרט הוחזקו במזומן בהסתר אצל עו"ד אורי מסר, והושמטו מהדוחות ומההצהרות למבקר המדינה. בגין כך יוחסו לאולמרט עבירות של מרמה, הפרת אמונים וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

בהכרעת הדין מיולי 2012 נקבע כי טלנסקי תרם והעביר לאולמרט כספים בסך של כ-600 אלף דולר, וכי בתקופה שבה שימש אולמרט כשר התמ"ת החזיק עבורו אורי מסר מעל 300 אלף דולר במזומן. עוד נקבע כי החזקת קופה זו היתה ידועה לאולמרט, לזקן ולעוה"ד מסר, וכי בתקופה זו נכנסו ויצאו מהקופה סכומי כסף בסדרי גודל של עשרות אלפי דולרים, אך אין ראיה ברורה על מקור הכסף או כי נעשה שימוש פוליטי או פרטי בכספים אלו. במצב דברים זה, לא הצליחה המדינה להרים את נטל הוכחת האישום הרובץ על כתפיה, ואולמרט זוכה מחמת הספק.

המדינה ערערה על זיכויו של אולמרט. לאחר שהסתיימו הדיונים בערעור אך טרם התקבלה הכרעה בו, הושג הסכם עד מדינה עם שולה זקן, אשר בעקבותיו עתרה הפרקליטות לבית המשפט העליון בבקשה לגביית ראיות נוספות. באוגוסט 2014 הורה בית המשפט העליון להחזר את התיק לבית המשפט המחוזי לשם שמיעת עדותה של זקן בקשה להגשת ההקלטות והיומנים. לאחר מכן, כך נקבע, ישוב בית המשפט המחוזי לשקול את הכרעתו באשר לפרשה זו.

שופט בית המשפט המחוזי יעקב צבן קבע בהכרעת הדין המשלימה כי היומנים וההקלטות שביצעה שולה זקן קבילים כראיות. השופט ציין כי תכנים רלוונטיים ביומני זקן הם בעלי משקל ראייתי ממשי, ובהסתמך עליהם, על ההקלטות ועל עדותה ניתן לקבוע ממצאים ברורים. כך, למשל, נקבע כי טלנסקי הביא לקופה שהיתה בהחזקת אורי מסר בשנים 2003-2005, שבהן כיהן אולמרט כשר התמ"ת, סכום כולל של 153,950 דולר, וכי שולה זקן קיבלה מתוך קופה זו פעמיים תוספת שנתית למשכורתה, בתקופה שבה שימשה ראש לשכתו של אולמרט. עוד נקבע כי בקופה נעשו שימושים גם לצרכים פרטיים, וכי אולמרט ידע כי בקופה מצויים כספים החייבים בדיווח שנתי למבקר המדינה.

נוכח הממצאים העובדתיים החדשים, שינה בית המשפט המחוזי את מסקנתו בהכרעת הדין וקבע כי היסודות של עבירת מרמה והפרת אמונים הוכחו, ויש להרשיע את אולמרט בעבירה זו.

בנוסף הוכחו יסודות העבירה של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שבה התעורר ספק בהכרעת הדין הקודמת. נוכח הממצאים החדשים, קבע בית המשפט כי אולמרט העלים מהמבקר את עצם קיום הכסף המזומן בקופה והשימושים הפרטיים שנעשו בה. טלנסקי ואחרים נתנו לאולמרט כספים במשך שנים כתרומה פוליטית, ואילו אולמרט עשה בהם שימוש פרטי ואף אסור, ונתן לראש לשכתו – עובדת ציבור הכפופה לכללי התקשי"ר – עשרות אלפי דולרים. השופט צבן הוסיף כי אולמרט סיכם בעל פה עם שולה זקן כי היא תקבל כספים מהקופה מדי שנה על מנת שתמשיך לעבוד עמו ולצידו, ועצם הסכמה זו מלמדת על מודעותו לשימוש פרטי בכספים הללו. טרוניותו של אולמרט כלפיה, כפי שהוכחה בהקלטות, על הרישומים ביומן ופעולתו לשכנעה להימנע מלהעיד על מנת שהיומנים לא יוכשרו כראיות וכך יוכל להציג כספי הקופה ככספים פוליטיים, מצביעים גם הם על מודעות לאופי הקופה ולשימוש החופשי והפרטי שנעשה בה. גישה זו ומודעותו לשימושים בכסף, שוללים את גרסת הנאשם כי האמין שאינו צריך לדווח על כספים אלה, שהרי ידע היטב שהם אינם רק לשימושים פוליטיים.

השופט משה סובל הסכים לתוצאה זו אך הציג ניתוח משלו לגבי האופן שבו הקביעות העובדתיות החדשות בהכרעת הדין המשלימה מובילות לשינוי התוצאה ולהרשעה בתיק זה. השופט רבקה פרידמן פלדמן אף היא הסכימה לתוצאת פסק הדין אך ציינה כי די היה בממצאים העובדתיים שנקבעו בהכרעת הדין המקורית כדי להרשיע את אולמרט בעבירות שיוחסו לו בפרשת טלנסקי, נוכח העברת סכומי הכסף הגדולים מטלנסקי לאולמרט, הסיוע של אולמרט לעסקיו של טלנסקי והחזקת כספי המזומן אצל עו"ד אורי מסר.

שלב הטיעונים לעונש יחל ב-5 במאי.

 

ת"פ 426-09

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

תיק טלנסקי נפתח מחדש – המחוזי יבחן את הקלטות והיומן שמסרה שולה זקן

 

ערב מתן פסק הדין בערעור - הפרקליטות מבקשת לפתוח מחדש את תיק טלנסקי

 

אולמרט זוכה מפרשות טלנסקי וראשונטורס; הורשע בפרשת מרכז ההשקעות

 

אהוד אולמרט הורשע בקבלת שוחד באחת מפרשות השחיתות הגדולות בישראל

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:102
קומיט וכל טופס במתנה