שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ניתוח משפטי: "פעילי מפלגת יחד יראו כסף רק אם יתאגדו ויפעלו לפירוק המפלגה"

חדשות

ניתוח משפטי: "פעילי מפלגת יחד יראו כסף רק אם יתאגדו ויפעלו לפירוק המפלגה", צילום: צילום: Getty images Israel
ניתוח משפטי: "פעילי מפלגת יחד יראו כסף רק אם יתאגדו ויפעלו לפירוק המפלגה"
25/03/2015, ליאור שדמי שפיצר

חבר הכנסת היוצאת אלי ישי הודיע לפעילי מפלגתו כי תוצאות הבחירות השאירו את המפלגה עם חוב המקשה עליה לשלם משכורות. עורכי הדין אסף מסדה וערן כהן, העוסקים בדיני עבודה, מסבירים מה ניתן לעשות מול מעסיק חדל פירעון ומתי מומלץ לפנות לבית הדין לעבודה

חבר הכנסת היוצאת אלי ישי הודיע לפני מספר ימים לפעילי מפלגתו שאין לו כסף לשלם להם את שכרם. עורכי הדין אסף מסדה וערן כהן, העוסקים בייצוג עובדים וארגוני עובדים בסכסוכי עבודה, טוענים כי אם הפעילים לא ימהרו להגיש בקשת פירוק למפלגה, ספק אם הם יוכלו לקבל את כספם.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בסטטוס שפרסם בפייסבוק פנה אלי ישי לפעילי מפלגת "יחד" במלים אלו: "חברים יקרים, ההשתתפות שלנו בבחירות הייתה מתוך הערכה בדוקה ומפוכחת ש׳יחד׳ תיכנס לכנסת. בשם הערכה זו לקחנו על עצמנו הלוואות כולל ערבויות אישיות בכדי לאפשר למערכת כולה לפעול. ההנחה הייתה שנכסה את ההוצאות מתקציבים אשר יגיעו למפלגה לאחר הבחירות. לצערנו ב-48 שעות האחרונות לבחירות ארעה תפנית שאפילו גדולי המומחים לא צפו, כולל מעשי תרמית חמורים שפגעו בנו קשות". ישי התייחס בדבריו לתוצאות הבחירות וכתב לפעילי מפלגתו: "הרגשתי שאינני לבדי במערכה הקשה, אלא אתם לצידי, בכל רגע בכל שעה, אלפי הפעילים והמתנדבים. אכן, אני מכיר את התחושה, לאחר עבודה כה מאומצת וקשה, לילות ללא שינה... ואז לגלות שגנבו לנו את הבחירות".

ישי ממשיך וכותב כי "התוצאה השאירה אותנו עם חוב גדול מאוד אשר מקשה עלינו לעת עתה לשלם מיידית את המשכורות. אנו ממשיכים לפעול בכל הכוח לכסות את הגרעון על מנת שנוכל לעמוד בהתחייבות כלפיכם. אנו מתנצלים על העיכוב ועושים כל אשר לאל ידינו לעמוד בהתחייבות. כמובן שנעדכן אתכם בהתפתחויות".  

עורכי הדין אסף מסדה וערן כהן ממשרד מורה -טובים & מסדה – כהן, מסבירים כי דינה של מפלגה כדינו של כל מעסיק העומד מול חדלות פירעון, ועל כן, במקרים שבהם קשיים כלכליים מונעים מהמעסיק לשלם לפעילים, פתוחה בפניהם הדרך לפנות לבית המשפט המחוזי ולבקש לפרק את המפלגה, בדומה לבקשת פירוק של חברה.

מה על הפעילים של המפלגה לעשות כדי לקבל כספם?

עוה"ד מסדה וכהן: "ראשית, על העובדים להתאגד, שכן העלויות העקיפות (אגרות וכדומה), זהות בין אם תוגש התביעה על ידי עובד אחד ובין אם תוגש התביעה על ידי עשרה עובדים. שנית, עליהם לפנות במרוכז לעורכי דין העוסקים בתחום העבודה ומתמחים בפירוקים, על מנת שיגישו בשמם את הבקשה. טרם בקשת הפירוק, יש לשלוח מכתב התראה, כאשר בענייננו, סביר שהמפלגה תענה ותבקש פריסת חובות. אם לא תעשה כן, ניתן יהיה לבקש את פירוק המפלגה, ולקבל את הכסף מהמוסד לביטוח הלאומי".

מאיזה גובה חוב שווה לעובד לנקוט בהליך של פנייה לפירוק המעסיק? 

"בדרך כלל, כאשר לא שולמה משכורת אחת או יותר או זכויות נוספות, כגון פנסיה, כבר כדאי לפנות להליך זה. עלות בקשה לפירוק חברה היא אלפים בודדים של שקלים, הכוללים אגרות, שליחויות וכו', ולכן כדאי לכל הפעילים להתאגד ולפנות יחדיו למשרד עורכי דין העוסק בתחום על מנת שיטפל בנושא, כך שהסכום יתחלק ביניהם, וכן כדי שניתן יהיה לחשב את החוב האמיתי של המעסיק לעובדים.

"פניה של עובד לפירוק המעסיק תשתלם אך ורק במקרים בהם ברור לעובד כי המעסיק 'קצר בכסף', ולא יוכל לשלם את המשכורת – בעיקר במקרים דומים למקרה של מפלגת יחד, שבהם המעסיק אומר במפורש שאין כסף לשלם".

באיזה מקרים עדיף לפנות לבית הדין לעבודה?

"תמיד אפשר להגיש תביעה לבית הדין לעבודה ולקבל פסק דין, ואם המעסיק אינו משלם את מה שנקבע בפסק הדין, אפשר להגיש בקשה לפירוק החברה. יש לזכור כי אם מוגשת בקשה חסרת בסיס לפירוק חברה ובסוף מוכח שיש למעסיק יכולת לשלם, העובד עלול להיות מחויב בתשלום הוצאות. לכן, מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום לפני שפונים להליך זה".

מהן הצעדים המומלצים שיש לעשות כאשר מגישים בקשת פירוק?

"יש לאסוף כמה שיותר מסמכים שיוכלו לסייע: תלושי שכר, חוזה עבודה, דוחות מחברת הביטוח וכו', על מנת שעורך הדין יוכל להעריך את גובה החוב של המעסיק ביתר קלות, ולהמליץ האם לפנות לבית הדין או לבקש את פירוק החברה. אם אפשר, כדאי לנסות לשכור חוקר פרטי, על מנת לבדוק אם ישנם נכסים נוספים של המעסיק, על מנת שניתן יהיה להוכיח את גובה החובות של המעסיק אל מול כמות נכסיו".

מה קורה אם אין למעסיק כסף לשלם את חובו לעובד?

"אם אחרי הגשת הבקשה לפירוק, קובע בית המשפט שאין למעסיק כסף לשלם לעובדים, נכנס ביטוח לאומי לתמונה. במקרה כזה, מגיש עורך הדין מטעם העובדים תביעות חוב לביטוח הלאומי באמצעות המנהל שמינה בית המשפט. לאחר בדיקה ואישור, משלם המוסד לביטוח לאומי ישירות לחשבון הבנק של עובדים".

מה הסכום המרבי שאפשר לקבל מביטוח לאומי ועבור אילו רכיבי שכר?

"עובד שנגד מעבידו ניתן צו פירוק/פשיטת רגל יהיה זכאי לתשלומים עד תקרה של 112,424 שקל. המוסד לביטוח לאומי יפצה את העובד ששכרו לא שולם בשלושה מישורים עיקריים: שכר עבודה שלא שולם עד ל-12 חודשים אחרונים (כולל שעות נוספות, פרמיות, עמלות, מענקים תוספות מאמץ, הוצאות נסיעה וכו'), השלמת פיצויי פיטורים ותשלום הפרשות שלא בוצעו לקופת הגמל, בצירוף הפרשי הצמדה".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:191
קומיט וכל טופס במתנה