שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הפחתת שכר בעקבות קליטת עצמאית כעובדת עירייה אינה הרעה מוחשית בתנאים

חדשות

הפחתת שכר בעקבות קליטת עצמאית כעובדת עירייה אינה הרעה מוחשית בתנאים, צילום: ביה"ד לעבודה בתל אביב. צילום: באדיבות גוגל מפות
הפחתת שכר בעקבות קליטת עצמאית כעובדת עירייה אינה הרעה מוחשית בתנאים
25/03/2015, עו"ד רונן שיכמן

עיריית לוד קלטה מדריכת מנחים בפרויקט "עיר ללא אלימות" כעובדת עירייה, לאחר שזו הועסקה כקבלן עצמאי, ובעקבות כך הופחת שכרה השעתי. ביה"ד לעבודה קבע כי משהוכחו יחסי עובד-מעסיק מתחילת ההתקשרות, אין בסיווג השגוי של העובדת כעצמאית כדי לחייב את העירייה להמשיך ולשלם לה את השכר הקבלני הגבוה במקום השכר המשולם לעובדים במעמדה

הפחתת שכר שעתי של מדריכה שהועסקה כקבלן עצמאי, כתוצאה מקליטתה כעובדת עיריית לוד, אינה מהווה הרעה מוחשית בתנאי העבודה המזכה אותה בפיצויי פיטורים בהתפטרות בדין מפוטר. כך קבע בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. השופטת הדס יהלום קבעה כי משהוכחו יחסי עובד-מעסיק במהלך כל תקופת העסקתה, אין בסיווג השגוי של העובדת כעצמאית כדי לחייב את העירייה להמשיך ולשלם לה את השכר הקבלני הגבוה, שעה שהוכח כי עובדים במעמדה זכו לשכר חלופי נמוך יותר.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

התובעת שימשה מדריכה ומנחה של מנחים בפרויקט "עיר ללא אלימות" שמפעילה עיריית לוד בבתי הספר בעיר. ההתקשרות בין הצדדים נערכה כחוזה למתן שירותים, שבמסגרתו נקבע כי התובעת תספק לעירייה שירותי הדרכה במסגרת הפרויקט כ"קבלן עצמאי". עוד נקבע בהסכמי ההתקשרות כי ככל שיקבע בדיעבד כי נותן השירותים הוא למעשה עובד העיריה תיערך התחשבנות בדיעבד, על בסיס שכר חלופי נמוך יותר.

בשלב מאוחר יותר זכתה התובעת במכרז לתפקיד מנחה מנחים במסגרת הפרויקט, ובעקבות כך נקלטה כעובדת שכירה בעירייה. במכתב שכתבה לעירייה טענה התובעת כי העירייה הפחיתה את התעריף השעתי המשולם לה וכי היא לא תוכל להמשיך ולעבוד בתנאי השכר החדשים. לאחר התכתבות בין הצדדים בנושא, הודיעה התובעת על סיום עבודתה בעירייה בשל הרעה משמעותית בשכרה.

בתביעתה לבית הדין לעבודה טענה התובעת כי היא נאלצה להתפטר בנסיבות המזכות אותה בפיצויי פיטורים בעקבות הפגיעה המשמעותית בשכרה. מנגד, טענה העירייה כי ככל שייקבע כי בתקופה הרלוונטית, טרם קליטתה של התובעת כעובדת עירייה, התקיימו בין הצדדים יחסי עובד מעביד, התמורה ששולמה לה כעצמאית הייתה גבוהה בהרבה משכרו של עובד שכיר בתפקיד מקביל, והעירייה רשאית לקזז מהסכומים המגיעים לתובעת את הסכומים ששולמו לה ביתר.

השופטת הדס יהלום קבעה כי בין הצדדים התקיימו יחסי עובד-מעסיק בתקופה שקדמה לקליטתה של התובעת כעובדת עירייה. העובדה שמדובר בתוכנית העשרה, שאינה מהווה חלק מתוכנית הלימוד של משרד החינוך, אינה שוללת לדעת השופטת את העובדה כי עם הזמן הפרויקט הפך לחלק מהפעילות הרגילה בבתי הספר.

עוד קבעה השופטת יהלום כי אופן ביצוע התשלום לתובעת כנגד חשבוניות וניהול תיק עצמאי ברשויות המס נעשה על פי דרישת העיריה, כאשר לפני ההתקשרות בין הצדדים התובעת לא ניהלה כל עסק עצמאי. נקבע כי ביצוע מספר עבודות מועט על ידי התובעת עבור גופים אחרים במהלך תקופת ההתקשרות אינה מאיינת את העובדה כי עיקר עבודתה של התובעת בוצעה עבור העיריה, ולמעשה התפחתה תלות כלכלית של התובעת בעבודתה עבור העיריה. העובדה שהעירייה הכירה בתובעת כעובדת עירייה מבלי שחל שינוי מהותי באופי עבודתה מחזקת את המסקנה כי יש לראות בה עובדת של העירייה מתחילת ההתקשרות בין הצדדים.

השופטת ציינה כי אין חולק שבעקבות השינוי במתכונת ההתקשרות בין הצדדים וקבלת התובעת כעובדת שכירה בעירייה, הופחת באופן משמעותי השכר השעתי ששולם לה, ומנגד נוספו לשכר זה תנאים סוציאליים המגיעים לתובעת כעובדת. העובדה שהתובעת לא חויבה בהשבת הסכומים שקיבלה ביתר כעצמאית, לאחר הכרה בדיעבד בקיומם של יחסי עובד-מעסיק, אינה הופכת את השכר ששולם לה כעצמאית לשכרה הקובע לצורך חישוב זכויות סוציאליות ואינה שוללת את טענת העירייה כי מדובר בשכר גבוה ביחס לעובדים במעמד דומה. בנסיבות העניין, שוכנעה השופטת יהלום כי לו ההתקשרות בין הצדדים הייתה נעשית מלכתחילה במתכונת הנכונה של יחסי עובד-מעסיק, שכרה השעתי של התובעת היה נמוך מהשכר ששולם לה כעצמאית. סיווגה השגוי של התובעת כעצמאית מקנה לה את הזכות לתבוע בדיעבד זכויות סוציאליות שנמנעו ממנה כעובדת. ואולם אין בסיווג שגוי זה כדי לחייב את העירייה להמשיך ולשלם לתובעת את השכר הקבלני הגבוה, שעה שהוכח שכר חלופי נמוך יותר המשולם לעובדים במעמדה.

לפיכך, נקבע כי אין לראות בהפחתת השכר השעתי כהרעה מוחשית בתנאי עבודה המזכה בהתפטרות בדין מפוטר, ועל כן אין לחייב את העירייה בתשלום פיצויי פיטורים בגין השוואת שכרה של התובעת לשכר עובד שכיר במעמדה, לאחר שהובהרה מהות היחסים בין הצדדים.

 

ס"ע 21700-11-11

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

דרישת המעסיק להשבת טלפון נייד ורכב אינה הרעת תנאים המזכה עובד בפיצויים 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:184
קומיט וכל טופס במתנה