שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > כתב אישום חמור בפרשת הברחת אלכוהול בהיקף של עשרות מיליוני שקלים

חדשות

כתב אישום חמור בפרשת הברחת אלכוהול בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, צילום: צילום: Getty images Israel
כתב אישום חמור בפרשת הברחת אלכוהול בהיקף של עשרות מיליוני שקלים
24/03/2015, עו"ד אורי ישראל פז

לטענת הפרקליטות, 15 הנאשמים, תושבי אשדוד, פעלו באופן שיטתי ומתוחכם ליצירת מעגל יבוא סגור שאינו מפוקח, במטרה להנמיך את מחירי המשקאות ולהבריחם מחוץ לנמל, תוך שהם פועלים להונות את שלטונות המכס הן ביחס לסוג האלכוהול שיובא ובעיקר ביחס לגובה עלות רכישתו בחו"ל

כתב אישום חמור הוגש היום (ג', 24.3) נגד 15 נאשמים בפרשת הברחות אלכוהול בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. פרקליטות מחוז דרום (פלילי) והיחידה המשפטית הארצית לתיקי מכס ברשות המסים הגישו לפני זמן קצר לבית משפט המחוזי בבאר שבע כתב אישום נגד 15 נאשמים, בחשד להברחת משקאות חריפים של מותגי פרימיום בינלאומיים, מרביתם מהולנד, לתחומי ישראל בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, ואשר מגלמים השתמטות מתשלום מיסי היבוא החלים בסך של למעלה מ-36 מיליון שקל.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

לטענת הפרקליטות, מדובר בנאשמים שפעלו באופן שיטתי ומתוחכם ליצירת מעגל יבוא סגור שאינו מפוקח, אשר פעל במשך מספר שנים, והסב נזקי מס בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

על פי עובדות כתב האישום, פעלו הנאשמים, ביניהם יוסי מלול, יצחק אבוחצירא, חיים כהן, אייל מרצ'י וילדיו, כולם תושבי אשדוד, בין השנים 2014-2009, בקנוניה חסרת תקדים בהיקפה ובתחכומה, להנמיך את מחירי משקאות אלכוהול ולהבריחם מחוץ לנמל אשדוד, תוך שהם פועלים להונות את שלטונות המכס הן ביחס לסוג האלכוהול שיובא ובעיקר ביחס לגובה עלות רכישת האלכוהול בחו"ל. בכך גזלו מקופת המדינה כאמור למעלה מ-36 מיליון שקל.

הסחורה המזויפת ננטשה בחוץ

מכתב האישום, שהוגש באמצעות עוה"ד עמיחי חביביאן וצחי יונגר מפרקליטות מחוז דרום (פלילי) ועו"ד ליאת ברזילי מהיחידה המשפטית הארצית לתיקי מכס, עולה כי בעליהן ומנהליהן של שלוש יבואניות משקאות אלכוהוליים (רביד א. ניהול, ח.י.א שירה מסחר, מאי.זיע) חברו לנותני שירות עמילות מכס פרטית (יצחק אייל מרצ'י, וילדיו טל ועדי מרצ'י באמצעות חברת טים) ובעלי מחסן רישוי המצוי בעורף נמל אשדוד. זאת, כדי להציג ערך סחורה נמוך מערכה של הסחורה האמיתית שיובאה מחו"ל ואוחסנה במחסן הערובה "ישקול", תוך שהם שולטים באופן מוחלט על כל שלב ושלב משלבי היבוא והעבירות, ובכך שילמו בעבור הסחורה מסי ייבוא מופחתים. חלק מהנאשמים גם פעלו לשיווק סחורתם בתחומי ישראל, כאילו מדובר בסחורה ששווקה לעיר אילת ובכך גזלו מהמדינה גם תשלומי מע"מ.

כמו כן, על פי כתב האישום, על מנת להימנע כליל מתשלום מיסי יבוא, פעלו הנאשמים להחלפת כ-100 אלף בקבוקי אלכוהול אמיתי יוקרתי של מותגי פרימיום שהיו מאוחסנים במחסן הערובה בארץ בבקבוקי אלכוהול מזויפים שמולאו בנוזל מסוג אחר, בתקופה בה המס החל על אלכוהול עמד על 150% ממחירו ליבואן. באמצעות שליטה על המחסן, שהוצהר כי הוא נמצא בבעלותו של יוסי מלול אך בפועל נשלט גם על ידי אחר בעל עבר פלילי המנוע לפי תקנות המכס מלקבל רישיון, הוברחה הסחורה המקורית מחוץ למחסן ואת הסחורה המזויפת ביקשו הנאשמים לנטוש, כך שהיא תובל להשמדה מבלי שהיה עליהם לשלם מס עבורה.

במסגרת פעולתם, ביצעו המעורבים גם עבירות הלבנת הון בהיקף של עשרות מיליוני שקלים והפרקליטות הגישה לבית המשפט בקשות חילוט רכוש ביחס לכלל הנאשמים בהיקף של מיליוני שקלים. יחד עם כתבי האישום, הגישה פרקליטות מחוז דרום בקשות לעצור את הנאשמים המרכזיים בתיק עד תום ההליכים המשפטיים כנגדם. יצוין כי חלק מהנאשמים הואשמו בנוסף גם בעבירות של סחיטה באיומים והדחה בחקירה.

בנוסף, בצעד חריג, שללה רשות המסים את רישיון הפעלת מחסן הרישוי "ישקול", מאחר שבפועל שלט בה בעל עבר פלילי ולכן מלכתחילה לא הייתה זכאית להפעלת הרישיון כנאמנה של המכס. לצעד זה משקל חשוב בהרתעת העבריינים שכן בשל שלילת הרישיון, בעלי המחסן לא יוכלו למכור אותו כעסק חי – דבר בעל משמעות כלכלית כבדה על העבריינים המעורבים בפרשה.

באחד מסעיפי האישום נטען כי "הנאשמים בעבירות המכס הגישו בצוותא חדא, בין ביחד ובין לחוד, לרשויות המכס, באמצעות סוכן מכס, הצהרות כוזבות בדבר ערכם האמיתי של הטובין המוברחים. לשם כך צרפו הנאשמים לרשימונים הכוזבים, מסמכים כוזבים, לרבות חשבונות ספק שבו הוצהרו בכזב, ערך ותיאור אחר של הטובין המוברחים, ממה שאכן יובא בפועל. ערכם של הטובין המוברחים, כפי שהוצהר לרשויות המכס הינו בסך של כ-9,952,050 שקל, בעוד שבפועל התמורה האמתית ששולמה עבור הטובין המוברחים לספקים בחו"ל הייתה כ-25,879,333 שקל".

החתמות כוזבות על פטור ממע"מ

באישום החמישי מואשמים חלק מהנאשמים אף בסחיטה באיומים והוצאת חשבוניות מס שלא כדין כדי להשתמט מתשלום מס והלבנת הון. בין היתר נסחט ארז אלקולומברה, תושב העיר אילת ובנו של עובד מכס אילת, שהיה נתון בחובות כספיים כלפי גורמים עברייניים באילת, והיה נתון במסכת לחצים מתמשכת מצד אותם גורמים עברייניים לביצוע מעשים פליליים עבורם כתמורה לפירעון חובותיו, בהם החתמות כוזבות של חשבוניות מס לצורך הכרה בעסקאות כעסקאות בשיעור מע"מ 0 שלא בהתאם להוראות חוק אזור סחר חופשי אילת.

מכתב האישום עולה כי בשלהי שנת 2012, ונוכח אי עמידתו של אלקולומברה בהחזר חובותיו ובמשימות הפליליות שהוטלו עליו, הודע לו כי חובו עבר לתושב העיר אשדוד, ובהמשך התקשר הנאשם טל מרצ'י לאלקולומברה ואילצו להגיע לפגישה באשדוד. לפגישה באשדוד הגיעו גם הנאשמים חיים כהן ויצחק אייל מרצ'י, שהבהירו לאלקולומברה כי ידועים להם מלוא הפרטים לגביו, לרבות יחוסו המשפחתי, מקום מגורי בתו הקטינה, ויכולתו לבצע החתמות כוזבות של חשבוניות לצרכי פטור ממע"מ, על שם בית העסק "ריפר קפה" באילת שבו עבד אלקולומברה בעבר. הנאשמים הורו לאלקולומברה לבצע עבורם החתמות כוזבות על גבי חשבוניות מס בחותמת "אזור סחר חופשי באילת". וכל זאת כנגד חובו כלפי אותם גורמים עברייניים מאילת, אשר נרכש על ידי הנאשם טל מרצ'י. פגישה קיבל מרצ'י מאלקולומברה את פרטי העוסק של בית העסק "ריפר קפה" באילת לצורך הכנת החשבוניות הפיקטיביות.

בהמשך למפגש ובמהלך החודשים דצמבר 2012-אפריל 2013 הופקו על ידי הנאשמים טל ונטע מרצ'י חשבוניות מס על שם חברת בירמידה משקאות בע"מ, ובהן פורטו מכירות של משקאות אלכוהוליים  לבית העסק "ריפר קפה" באילת, ונשלחו למענו של אלקולומברה באילת. חשבוניות פיקטיביות אלו הוצאו על ידי הנאשמים, הגם שבפועל לא סופקו בגינם משקאות אלכהוליים המפורטים בהם ל"ריפר קפה".

כשהתקבלו החשבוניות הפיקטיביות אצל אלקולומברה, הוא החתים את החשבוניות במסוף המכס באילת הגם שבפועל המשקאות החריפים המפורטים באותן חשבוניות כלל לא סופקו ל"ריפר קפה" באילת. את החשבוניות הפיקטיביות החתומות בחותמת "אגף המכס והמע"מ אזור סחר חופשי באילת" שלח אלקולומברה בחזרה לטל מרצ'י בדואר. סה"כ החתים אלקולומברה עבור הנאשמים שבע חשבוניות מס פיקטיביות שהסתכמו בכ-708 אלף שקל.

בשלב מאוחר יותר, סירב אלקולומברה להמשיך ולהחתים עבור הנאשמים את החשבוניות הפיקטיביות לחודש אפריל 2013. הנאשמים נטע מרצ'י יוסי מלול הגיעו למקום עבודתו של אלקולומברה באילת ואיימו עליו, תוך הטחת צעקות וקללות, כדי שימשיך בהחתמת החשבוניות הפיקטיביות.

דובר משרד המשפטים מסר כי כתב האישום הוגש בתום חקירה מאומצת ומורכבת, סמויה וגלויה, שאף כללה חיקור דין בינלאומי, אותה ניהל צוות חקירה משותף של חקירות מכס ומע"מ תל אביב והמרכז, מכס אשדוד ויחידת להב 433 יאל״כ במשטרה, כוח משימה "נמלי ים", ולוותה לכל אורכה על ידי פרקליטות מחוז דרום (פלילי ואזרחי), היחידה המשפטית הארצית לתיקי מכס וכן על ידי הרשות לאיסור הלבנת הון במשרד המשפטים.

כתב האישום מייחס לנאשמים ביצוע עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף בנסיבות מחמירות, עבירות על חוקי מכס ומע"מ, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועוד.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:156
קומיט וכל טופס במתנה