שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הנציב ריבלין נגד המשובים המתחרים: " הנציבות היא הגוף היחיד שהוסמך בחוק"

חדשות

הנציב ריבלין נגד המשובים המתחרים: " הנציבות היא הגוף היחיד שהוסמך בחוק", צילום: השופט אליעזר ריבלין. צילום: אתר בתי המשפט
הנציב ריבלין נגד המשובים המתחרים: " הנציבות היא הגוף היחיד שהוסמך בחוק"
22/03/2015, עו"ד אורי ישראל פז

השופט בדימוס אליעזר ריבלין מתח ביקורת על משוב השופטים של לשכת עורכי הדין ועל מנגנון הגישור המשותף של הנהלת בתי המשפט וועדי המחוזות של הלשכה: נציבות תלונות הציבור על השופטים מציעה לשופטים משוב אובייקטיבי ומקצועי השונה מן "המשוב הספונטני" באולם המשפט

נציב תלונות הציבור על השופטים, השופט בדימוס אליעזר ריבלין, מתח ביקורת על משוב השופטים שהופץ על ידי הועד המרכזי של לשכת עורכי הדין ועל ההסדר הוולונטרי בין הנהלת בתי המשפט וועדי המחוזות של הלשכה, המציע מנגנון גישור לגבי התלונות המופנות כנגד שופטים. "כל צורה של ביקורת – חשובה", אמר השופט ריבלין במסיבת העיתונאים שהתקיימה לאחר הגשת דו"ח הנציבות לשנת 2014 לנשיאת בית המשפט העליון מרים נאור ומנהל בתי המשפט השופט מיכאל שפיצר. "עם זאת, הנציבות היא הגוף היחיד שהוסמך בחוק לטפל בתלונות הציבור נגד שופטים. הפנייה לנציבות ישירה ואינה עוברת סינון שהמערכת השיפוטית צד לה. הנציבות היא גם הגוף היחיד בעל סמכויות חקירה, היא מוסמכת לאכוף מתן עדויות בפניה ויכולה לנקוט בכל דרך הנראית לה דרושה לטיפול בתלונה. הנציבות הוסמכה בדין להמליץ על נקיטת הליכים נגד השופטים הנילונים, ובכלל זה העמדה לדין משמעתי והגשת הצעה להדחה מן השיפוט לפני הועדה לבחירת שופטים". 

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

השופט ריבלין הוסיף כי "הסעד שמגישה הנציבות למתלונן הוא סעד אופרטיבי ויעיל. הניסיון מלמד כי תלונות המתייחסות לעיכובים במתן החלטות מביאות להחשה משמעותית במתן ההחלטה. הנציבות עוקבת אחרי מתן ההחלטות גם לאחר שהטיפול בתלונות מסתיים – וממשיכה במעקב עד למתן ההחלטה. לכך מצטרף שיתוף הפעולה המלא שנתקיים השנה בין הנציבות לבין נשיא בית המשפט העליון, נשיאי בתי המשפט והנהלת בתי המשפט. הטיפול בתלונות שנמצאו מוצדקות היה מיידי ויעיל ובמקרי קיצון ננקטו צעדים אולטימטיביים כנגד שופטים".

לדברי ריבלין, "גם הוועדה לבחירת שופטים מביאה בחשבון החלטותיה אם לקדם שופטים את שאלת קיומן של תלונות מוצדקות בעניינם, ובכך נוסף מנגנון ביקורת נוסף כלפי השופטים שהתנהלותם והתנהגותם פסולה. ואכן, הטיפול המהיר בתקלות חוזרות, כמו התמשכות הליכים, נותן אותותיו בנתונים המתקבלים על פעולת המערכת השיפוטית. כבר השנה ירד פרק הזמן הממוצע לסיום ההליכים המשפטיים".

לפעולת הנציבות ערך חשוב נוסף, לדברי השופט ריבלין, בכך ש"הנציבות מציעה לשופטים משוב אובייקטיבי ומקצועי השונה מן 'המשוב הספונטני' באולם המשפט, שמציג מצדו, תכופות, מצג מדומה של תגובת הציבור. המשוב העולה מהחלטות הנציבות שניתן להם פומבי, תוך השארת שם השופט/ת חסוי, הוא משוב רלוונטי יותר. הפנמה של המשוב שמציעה הנציבות תביא, כך יש לקוות, לשיפור הפעילות השיפוטית".

השופט ריבלין הוסיף כי "על מנת לקיים את התכלית שביסוד החוק אין הנציבות מסתפקת בטיפול במקרים אינדיבידואליים באופן המנותק מן התמונה המערכתית הכללית. הנציבות מתייחסת למערכת כולה ומצביעה על תקלות הרוחב במערכת ועל תקלות חוזרות ונשנות. הנציבות החלה גם לקיים מנגנון של מעקב בכל הנוגע להטמעת מסקנותיה בקרב השופטים. בעניין זה עומדת הנציבות לשלב בפעולתה שיטות בקרה ושיטות מעקב מקצועיים".

במהלך שנת 2014 התקבלו בנציבות כ-800 תלונות על שופטים ודיינים, מתוכן 7% נמצאו מוצדקות וב-6% נוספים נמצא שהיתה הצדקה לטיפול בהן עד למיצוין. מתוך התלונות שבוררו לגופן, 11% נמצאו מוצדקות ובעוד כ-10% הבירור מוצה ולשופטים נרשמו הערות בתיק האישי. בשלוש תלונות נמצא כשל מערכתי.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:31
קומיט וכל טופס במתנה