שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > סנקציה תקדימית: קנס של 1,000 שקל על הפרת הסדרי ראייה גם בביה"ד הרבני

חדשות

סנקציה תקדימית: קנס של 1,000 שקל על הפרת הסדרי ראייה גם בביה"ד הרבני, צילום: צילום: Getty images Israel
סנקציה תקדימית: קנס של 1,000 שקל על הפרת הסדרי ראייה גם בביה"ד הרבני
19/03/2015, עו"ד אורי ישראל פז

דייני בית הדין הרבני קבעו כי הם ישקלו להכפיל את הקנס שיוטל על האם בגין הפרת הסדרי הראייה עם האב החל מההפרה השנייה. עד היום הורו מספר שופטים בביהמ"ש לענייני משפחה על קנסות בסדרי גודל שנעים בין סך של 500 שקל ל-3,000 שקל, וכעת הצטרף לעמדה זו גם ביה"ד הרבני

סנקציה תקדימית על הפרת הסדרי ראייה, גם בבית הדין הרבני: לראשונה הורו שלושה דיינים מבית הדין הרבני בנתניה כי אם לילדה בת חמש שתפר את הסדרי הראיה תשלם הוצאות כבדות בסך 1,000 שקל על כל הפרה. בהחלטת הדיינים הרב מיכאל עמוס, הרב שניאור פרדס והרב אריאל ינאי אף נקבע כי בית הדין יעקוב מקרוב על קיום החלטותיו, וישקול להכפיל סכום זה בהפרה השנייה וכן הלאה.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

ככל הידוע, מדובר בסנקציה חסרת תקדים. עד היום הורו מספר שופטים בבתי המשפט לענייני משפחה על קנסות בסדרי גודל שנעים בין סך של 500 שקל ל-3,000 שקל. בקיץ 2013 קבעה לראשונה השופטת ענת אלפסי, מבית המשפט לענייני משפחה באשדוד, קנס מרתיע בסך של 10,000 שקל על כל ביטול מפגש של האם עם אבי ילדיה.

בפרשה זו, האם מנעה מהאב לראות את הילדה במשך שלושה חודשים ודרשה שהמפגשים יערכו תחת השגחה במרכז קשר. ההורים הסכימו ביניהם בהסכם הגירושין כי בית הדין יפנה אותם לתסקיר שתערוך פקידת סעד בלשכת הרווחה. העובדת הסוציאלית המליצה תחילה שהילדה תישאר במשמורת האם, וכי חידוש הקשר בין הבת ואביה ייעשה בהדרגה במרכז הקשר לשלושה חודשים עד להמשך המלצות שיוגשו לבית הדין.

בתסקיר שנערך לאחר שלושה חודשים נטען כי התקיימו הסדרי הראייה בין האב לבת במרכז הקשר אחת לשבוע למשך שעה וכי לא ניתן היה להוסיף שעה נוספת בשל העומס הגדול. לבת היה קשה להיפרד מאימה והיא הגיבה בריחוק כלפי אביה, לא נתנה לו לגעת בה וממש נרתעה ממנו. לסיכום נכתב כי האב נלחם על הקשר עם בתו בסביבה שבה האם מעבירה מסרים שליליים – שלא תמסור לו את הבת להסדרי ראייה ללא פיקוח.

לימים, אושפז האב במצב פסיכוטי במרכז לבריאות הנפש, שם אובחן כסובל מסכיזופרניה ומטופל תרופתית בזריקה חודשית בנוגד פסיכוזה.

המלצות הרווחה בתסקיר נוסף היו כי האב והאם ימשיכו בהדרכה הורית וכי הסדרי הראייה ימשיכו במתכונתם. בהמשך, לאחר קבלת דיווח ממרכז הקשר, יורחבו המפגשים מחוץ למרכז הקשר, בליווי הסבתא. אלא שהאם התנגדה להסדרי ראייה מחוץ למרכז הקשר ללא פיקוח והשגחה של צד ג' מקצועי וניטרלי.

בסיכום מכתבה ציינה העובדת הסוציאלית בפני הדיינים כי לאורך כל הדרך האם אינה מקיימת את החלטות בית הדין, אינה מקבלת את סמכות פקידת הסעד ומעבירה מסרים חד משמעיים כי לא תאפשר שינוי מהסדרי הראייה הנוכחיים. הילדה חשופה למסרים שאין לסמוך על האב. מסרים אלו יוצרים אצל הבת חששות מהאב ואי רצון לפגשו. האב, על אף קשייו בקידום הקשר עם הבת מביע רצון לשיפור תוך יישום החלטות ביה"ד וטיפול מקצועי מתאים. עוד צוין כי המתכונת הנוכחית של הסדרי הראייה מונעות את התפתחות הקשר ולהפך הילדה מפתחת סרבנות קשר אשר תתפתח ככל שהילדה תגדל וקשה יהיה בעתיד לטפל בכך.

דייני בית הדין הפנו את האם להדרכה הורית וקבעו כי הסדרי הראייה יישארו במתכונתם הרגילה במרכז הקשר בין השעות 18:45–16:30. אחת לחודש ייפגש האב עם בתו במרכז הקשר בשעה 6:30 בנוכחותה של הסבתא – אמו של האב. בהמשך, לאחר קבלת דיווח ממרכז הקשר יורחבו המפגשים מחוץ למרכז הקשר, בליווי הסבתא. בית הדין התרה בצדדים שלא לאחר למפגשים ולקיימם במלואם ללא תירוצים ותואנות בלתי סבירים. כמו כן, בית הדין אסר על האם לשבת במרכז הקשר בזמן הסדרי הראייה, וקבע כי "עליה להישמע להוראות האחראים במרכז הקשר ולקיימם במלואם".

מעבר לכך, הוחלט כי  על האב ועל האם ועל הרווחה להגיש לבית הדין דיווח שוטף כל 21 יום על קיום החלטה זו. בית הדין החליט כי "צד שיפר את ההחלטות הנזכרות יוטלו עליו הוצאות כבדות בסך 1,000 שקל על כל הפרה! ביה"ד יעקוב מקרוב על קיום החלטותיו! ביה"ד ישקול להכפיל סכום זה בהפרה השנייה וכן הלאה. ביה"ד מבהיר כי בסמכותו להוציא ילד ממשמורתו ולהעבירו למשמורת הצד השני או להעבירו למקום ניטרלי. בהמשך ישקול ביה"ד נושא זה לפי קיום החלטותיו".

 

תיק ‏297018/12‏

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

סנקציה חסרת תקדים על סיכול הסדרי ראייה: 10,000 שקל על כל ביטול מפגש

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:81
קומיט וכל טופס במתנה