שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הנחיה: להחמיר בענישה בעבירות הונאה וזיוף שמטרתן להטות את תוצאות הבחירות

חדשות

הנחיה: להחמיר בענישה בעבירות הונאה וזיוף שמטרתן להטות את תוצאות הבחירות , צילום: צילום: Getty images Israel
הנחיה: להחמיר בענישה בעבירות הונאה וזיוף שמטרתן להטות את תוצאות הבחירות
12/03/2015, עו"ד אורי ישראל פז

המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים הנחה את גורמי התביעה לבקש מאסר בפועל שאינו לריצוי בעבודות שירות למעורבים בעבירות שמטרתן הטיית תוצאות הבחירות – הכוללות, בין היתר, הצבעה באמצעות תעודת זהות של אחר או הטיית תוצאות הספירה על ידי בעלי תפקידים בוועדות הקלפי

יש להחמיר במדיניות הענישה ביחס לעבירות של הונאה וזיוף, שמטרתן להטות את תוצאות הבחירות לכנסת. כך הנחה הבוקר (ה׳, 12.3) המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, עו"ד אלי אברבנאל, את גורמי התביעה לקראת הבחירות הכלליות לכנסת. 


לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בהנחיה נאמר כי הכלל הוא שיש להציג לבית המשפט עמדה עונשית לפיה ראוי להטיל מאסר בפועל שאינו לריצוי בעבודות שירות על המעורבים בעבירות אלה, הכוללות קשת רחבה של מעשים.
"מידי מערכת בחירות נתקלות הרשויות בתופעה חמורה של מעשי הונאה וזיוף, שמטרתם להטות את תוצאות הבחירות לכנסת", מתאר עו"ד אברבנאל. "מדובר בקשת רחבה של מעשים: החל ממקרים בהם אנשים מגיעים לקלפי ובוחרים באמצעות תעודות זהות שאינן שלהם (בדרך כלל תעודת זהות של נפטרים או של אנשים השוהים בחו"ל) ועד למקרים חמורים במיוחד, בהם בעלי תפקיד בוועדות קלפי פועלים כדי להטות את תוצאות הספירה. מעשים אלה מהווים עבירה לפי חוק הבחירות לכנסת ולפי חוק העונשין".

לדברי עו"ד אברבנאל, "לא מדובר בהערכות בעלמא. קיים בסיס ממשי לקבוע כי מדובר בתופעה רחבה". מעבר להערכות שונות על היקף המעשים, בידי הפרקליטות נתונים מתוך דו"ח מיוחד של מבקר המדינה שפורסם בשנת 2014, שבו מועלה חשד כי בבחירות לכנסת ה 19 נעשו כ-1500 מעשים מהסוג הראשון המתואר. מדובר בחשדות קונקרטיים הנוגעים לשימוש בלתי חוקי בתעודות זהות שפרטיהן צורפו לדו"ח, ולאחרונה הועבר הנושא לחקירת המשטרה. "תופעה זו חמורה, הן בגין הפוטנציאל הקיים בה להטות הלכה למעשה את תוצאות הבחירות, והן משום הזלזול בהליך הדמוקרטי הגלום בה", קובע עו״ד אברבנאל בהנחייתו לפרקליטים. "החובה לשמור על טוהר הבחירות ותקינותן מחייבים להתייחס למעשים שכאלה במלוא החומרה ולחתור לצמצומם ככל הניתן, כדי להבטיח את הגינות הבחירות ומילוי רצון הבוחר".

בעבר ראה גם בית המשפט המחוזי בירושלים את התופעה בחומרה. כך, בע"פ 1820/98 נדון עניינם של בני זוג, שבטרם נסיעתם לחו"ל מסרו את תעודות הזהות שלהם לאדם אחר על מנת שיעשה בהן שימוש בלתי חוקי בבחירות לכנסת. בית המשפט התייחס בפסק דינו למדיניות הענישה הראויה בגין עבירות אלה, וקבע כי "מי שמוסר את התעודה שלו המשמשת להצבעה בבחירות לגוף דמוקרטי, פוגע פגיעה חמורה באושיות הדמוקרטיה ובסדרי השלטון והמשפט. יש במעשה זה, כמו בכל מעשה אחר המהווה עבירה על חוק הבחירות לכנסת ולראש הממשלה, או בכל חוק אחר המסדיר את ההצבעה לגוף שלטוני, כדי לכרסם ביסודות השלטון והסדר החברתי-דמוקרטי, ומכוון להטות את ההצבעה האמיתית".

באותה פרשה גם נקבע כי "מדיניות הענישה הראויה וההולמת בעבירות אלו היא השמתו של מבצע העבירה מאחורי סורג ובריח, כדי שיהרהר במעשיו ולא יעזו, הוא ואחרים, להשתמש בשיטות נלוזות כאלו להטיית התוצאות של הבחירות".

כעת מנחה כאמור המשנה לפרקליט המדינה, על דעתו של פרקליט המדינה עו"ד שי ניצן, כי קביעה זו הולמת את חומרת המעשה ואת השלכותיו המזיקות. "יש להחיל עמדה זו על כל קשת המעשים המתוארת... ככלל, יש לטעון בפני בתי המשפט כי מן הראוי להטיל מאסר בפועל שאינו לריצוי בעבודות שירות, גם על אדם המעורב, בעצמו, כמסייע או כמשדל, באירוע יחיד של הצבעה באמצעות תעודת זהות של אחר". 

על פי ההנחיה החדשה, "מובן שככל שחומרת המעשה עולה, כך ראוי להחמיר במשך המאסר. כך יהיה אם אדם המארגן הצבעה של כמה אנשים באמצעות תעודות זהות שאינן שלהם או מזייף תוצאות בקלפיות תוך ניצול היותו בעל תפקיד בוועדת קלפי. סטייה מעמדה זו (לרבות בהסדרי טיעון), תתאפשר רק במקרים חריגים וטעונה אישורם של פרקליט המחוז או ראש יחידת התביעות".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:67
קומיט וכל טופס במתנה