שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > המדינה תובעת: קיבוץ חצור סוחר בחלקות קבורה אזרחית על קרקעות מדינה

חדשות

המדינה תובעת: קיבוץ חצור סוחר בחלקות קבורה אזרחית על קרקעות מדינה, צילום: צילום: Getty images Israel
המדינה תובעת: קיבוץ חצור סוחר בחלקות קבורה אזרחית על קרקעות מדינה
03/03/2015, עו"ד אורי ישראל פז

לטענת רשות מקרקעי ישראל, מזה שנים מתבצעת קבורה אזרחית מסחרית בבית העלמין של קיבוץ חצור, בניגוד לחוק שירותי הדת היהודיים ובניגוד להסכם החכירה של הקיבוץ עם הרשות, ולמעשה תוך עשיית סחר ומכר בקרקעות שהמדינה הקצתה לקיבוץ לצורך עיבודים חקלאיים ולצורכי המשק

 

כתב תביעה חסר תקדים הוגש היום (ג', 3.3) מטעם רשות מקרקעי ישראל והמשרד לשירותי דת, נגד קיבוץ חצור וחברת מנוחת עדן בע"מ בגין מכירה מסחרית, בניגוד לחוק, של חלקות קבר בבית העלמין בקיבוץ. כתב התביעה הוגש בהמשך להגשת בקשה למתן צו מניעה זמני האוסר על הנתבעות למכור חלקות קבר ולקבור קבורה מסחרית בתשלום בבית העלמין בקיבוץ חצור.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

על פי כתב התביעה, שהוגש באמצעות עו"ד אביחי כהנא מפרקליטות מחוז דרום (אזרחי) לבית משפט השלום בבאר שבע, מזה שנים מתבצעת קבורה אזרחית מסחרית בבית העלמין של קיבוץ חצור, בניגוד לחוק שירותי הדת היהודיים ובניגוד להסכם חכירה של הקיבוץ עם רשות מקרקעי ישראל, ולמעשה תוך עשיית סחר ומכר בקרקעות שהמדינה הקצתה לקיבוץ לצורך עיבודים חקלאיים ולצורכי המשק.

מכירת הקרקעות על ידי הנתבעות נעשית בתמורה לסכומים גבוהים, המוערכים בעשרות אלפי שקלים לחלקת קבר (12 אלף שקל).

בהחלטת הממשלה (מס' 2514) משנת 2004 ובתקנות של הרשות מקרקעי ישראל נקבע כי לא תותר מכירה של חלקות קבר בישובים חקלאיים, לנפטרים שאינם בני המקום. כעולה מכתב התביעה, בקיבוץ חצור "מתנהל למעשה עסק לכל דבר ועניין, המספסר, לא פחות, בקרקעות המדינה שהוחכרו לו לשימושי המשבצת הקיבוצית וגובה סכומים גבוהים ממשפחות המבקשות לקבור את יקיריהם".

עוד עולה מכתב התביעה כי "לנוכח היות מקרקעין משאב ציבורי מוגבל ויקר ערך, עמד בית המשפט העליון, בשורה של החלטות, על האינטרס הציבורי לעקור מהשורש את תופעת הפלישות הבלתי חוקיות למקרקעי ציבור וכן את תופעת השימוש הבלתי חוקיים במקרקעין".

בעבר פנתה רשות מקרקעי ישראל לקיבוץ חצור בדרישה להפסיק לאלתר את המכירה המסחרית של חלקות הקברים, למי שאינו חבר הקיבוץ. במענה לדרישת הרשות, הוצהר על ידי הקיבוץ כי הקבורה נעשית ללא תמורה ומיועדת רק לצרכים הומניטאריים. בהסתמך על מצג זה ניאותה המדינה להמשיך ולאשר, באותה העת, את הקבורה בשטח הקיבוץ. אלא, שלאחרונה התגלה כי הצהרות אלה הינן הטעיה חמורה וכך בניגוד למוצהר על ידי נציגי הקיבוץ, נמשכת הקבורה בשטחי המשבצת של הקיבוץ, באופן מסחרי ובתמורה לתשלום.

ממשרד המשפטים נמסר כי תביעה זו והבקשה שהוגשה למתן צו מניעה, הן חלק מפעולות אכיפה המבוצעות על ידי רשויות המדינה נגד שימושים מסחריים ובלתי חוקיים הנעשים בקרקעות חקלאיות ובכלל זה נגד קבורה מסחרית הנעשית בניגוד לחוק בשטחי משבצות של קיבוצים. כך, הגישה המדינה תביעות נגד קיבוץ רבדים וקיבוץ מעלה החמישה אשר הסתיימו זה מכבר בפסקי דין לטובת הפסקת הקבורה המסחרית.

בנוסף, מתנהלת תביעה נגד קיבוץ קרית ענבים בבית המשפט השלום בבית שמש, אשר במסגרתה התקבלה בקשת המדינה לצו מניעה זמני.

 

ת"א 40045-02-15

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

ביהמ"ש: יש לקבוע בחקיקה תעריף מקסימלי שמותר לגבות עבור חלקת קבר חריגה 

 

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:63
קומיט וכל טופס במתנה