שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בריונות מתועדת: כיצד למצות את הדין עם המתפרעים בטיסה ובבית המלון?

חדשות

בריונות מתועדת: כיצד למצות את הדין עם המתפרעים בטיסה ובבית המלון?, צילום: צילום: istock
בריונות מתועדת: כיצד למצות את הדין עם המתפרעים בטיסה ובבית המלון?
02/03/2015, ליאור שדמי שפיצר

על רקע סרטון "טיסת השוקולד" והנופשים שתקפו עובד בית מלון באילת, מסביר השופט בדימוס עו"ד דניאל ארנסט מה הסיכוי שתיפתח חקירה משטרתית נגד המתפרעים, מדוע נושאים מתוקשרים מובילים לרוב להחמרה בענישה והאם בכלל יש לטפל בהם בכלים משפטיים

 

בעקבות תופעות הבריונות המתועדות המתפרסמות לאחרונה ברשת, כמו פרשת "טיסת השוקולד", ולאחרונה גם סרטון הנופשים שהתפרעו במלון באילת, עולות מספר שאלות החוזרות על עצמן ברשתות החברתיות ובתגובות לכתבות: מה על בעלי התפקיד והאזרחים העדים למעשים לעשות על מנת להפסיק את התופעה המכוערת, ומה על זרועות החוק לעשות על מנת להיפרע מהמתפרעים.

לדברי השופט בדימוס עו"ד דניאל ארנסט, "הבעיה העולה מתופעות אלו קשורה יותר לחינוך ולתרבות התנהגותית מאשר למשפט וטיפול פלילי. באשר לפליליות המעשים המתועדים, יש להבדיל בין דיבורים להתנהגות אלימה. אלה שני תחומים נפרדים לחלוטין. כמו כן יש להבדיל בין רשות הרבים על הקרקע, שחל בה הדין הרגיל, לבין התנהלות במטוס שלגביו קיים דין מחמיר יותר, וכל הפרעה בו מהווה עבירה פלילית. אין הכוונה כמובן לוויכוחים עם דיילים – אלא להפרעה של ממש, מעשי אלימות וכדומה".

האם המשטרה חייבת לפתוח בחקירה לנוכח התופעות שתועדו?

"זו החלטה שנתונה כל כולה בידי המשטרה. אם יש חשש סביר שנעברה עבירה, וכמובן אם חומרת החשד והעבירה גבוהות, על פי סדר הקדימויות המקובל במשטרה – אזי המשטרה ודאי תפתח בחקירה. המשטרה חובבת תקשורת, ונושאים מתוקשרים שכאלה מהווים עבורה תמריץ חזק לחקירה, למרות שהם נמצאים בשלבים הנמוכים של הרף הפלילי".

מה העונשים הקבועים בחוק למתפרעים במטוס ובמלון?

"התפרעות במטוס עונשה כמה שנות מאסר, והתפרעות על הקרקע דינה פחות בהרבה – תלוי בטיב האלימות שננקטה. על כן יהיה צורך לבחון את חומרת האירוע כדי לדעת אם האירוע מצדיק הרשעה. החוק קובע עונשי מקסימום והדברים נתונים לשיקול דעת השופט".

האם הפרסום ברשתות החברתיות עשוי להחמיר או להקל בעונשם של המתפרעים?

באופן אירוני, נושאים מתוקשרים מובילים על פי רוב להחמרה בענישה. לכאורה, הצדדים כבר נענשו מהפרסום הרחב שניתן לקלונם בציבור, אך מפני שכל הגורמים – המשטרה והפרקליטות – ערים לפרסומים, הם נוטים להתאמץ יותר, ועל כן רף ההרשעות והענישה עולים בהתאם".

האם המשטרה חייבת לפתוח בחקירה לנוכח הראיות העולות מהסרטים?

"למשטרה לא קיימת חובה לחקור פרשיות מעין אלה. חובתה לחקור את כל החיסולים הפיצוצים שמתרחשים השכם וערב ברחובות ישראל, את תופעת חיסול עדי התביעה המתגברת, וכן עבירות חמורות בהרבה, כמו אלפי פריצות לבתים למשל. הפרשיות האחרונות עלו לכותרות אך ורק בגלל התיעוד המצולם שלהן, והן מהוות יותר בידור להמונים ופרנסה לעיתונים – מאשר תופעות שראוי להילחם בהן בכלים משפטיים".

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:85
קומיט וכל טופס במתנה