שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > וינשטיין נכנע לביקורת מבג"ץ: ניתן למנות קציני משטרה בתקופת בחירות

חדשות

וינשטיין נכנע לביקורת מבג"ץ: ניתן למנות קציני משטרה בתקופת בחירות, צילום: צילום: באדיבות דוברות המשטרה
וינשטיין נכנע לביקורת מבג"ץ: ניתן למנות קציני משטרה בתקופת בחירות
12/02/2015, עו"ד אורי ישראל פז

ימים ספורים לאחר עתירה לבג"ץ שהגישה התנועה למשילות ודמוקרטיה נגד היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין על דחיית בקשתו של השר לביטחון פנים למנות כעת מפכ"ל חדש למשטרה בתקופת הבחירות, הודיע היום במפתיע היועץ לשר יצחק אהרונוביץ כי הוא חורג מהנחיותיו ומתיר לו למנות קציני משטרה וממלא מקום לתפקיד סמפכ"ל המשטרה

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין,  השיב היום (ה', 12.2) במענה לפניית השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', כי ניתן להיענות לבקשת השר לאפשר לבצע בעת הזו, חרף היותנו בתקופת בחירות, מינויים חדשים לתפקידים הבאים במשטרת ישראל: מפקד מחוז ש"י, ראש אגף התנועה וראש אגף משאבי אנוש.

את החלטתו נימוק היועץ וינשטיין בטעמים שפורטו בפנייה אליו בדבר צורך חיוני ומיידי באיוש תפקידים אלו.

בתשובתו קובע היועץ המשפטי לממשלה כי מתקיים לגבי תפקידים אלו האמור בסעיף 2.ג. להנחיית היועץ המשפטי לממשלה מס' 1.1501 בדבר "מינויים בתקופת בחירות", אשר לפיו הגם שככלל, יש להימנע בתקופת בחירות ממינויים של קבע למשרות בכירות בפטור מלא מהליך תחרותי, ניתן יהיה לאשר מינויים כאמור במקרים חריגים שבהם קיימת חיוניות באיוש מיידי של המשרה באופן קבוע ולא ניתן למצוא לכך פתרון סביר והולם אחר.

יוזכר כי על-פי האמור בהנחיה, מינוי של קבע במקרים החריגים האמורים יתאפשר רק כשמדובר במינוי מקצועי מובהק, ובתנאי שלמועמד אין זיקה אישית, פוליטית או עסקית לשר משרי הממשלה.

בנוסף לכך, היועץ המשפטי לממשלה קובע גם כי אין מניעה למנות ממלא מקום לתפקיד סמפכ"ל המשטרה, בהינתן כי בהתאם להנחיית היועץ האמורה, מקום בו ניתן להימנע ממינויי קבע למשרות בכירות כאמור באמצעות מינוי ממלא מקום, ראוי לפעול בדרך זו.

עתירה לבג"ץ: וינשטיין גורם לפגיעה אנושה בשלטון החוק

כפי שדווח לאחרונה בפורטל חדשות תקדין, בעתירה לבג"ץ שהגישה התנועה למשילות ודמוקרטיה נטען כי הנחיות היועץ וינשטיין למנוע את בחירת מפכ"ל המשטרה בתקופת הבחירות "משתקות את המערכת הציבורית, ואי אפשר להשלים עם הפגיעה האנושה הנגרמת למשטרת ישראל ומערכות השלטון".

לפני כחודשיים פנה השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לקבל אישור למינוי מפכ"ל שיחליף את רב ניצב יוחנן דנינו שכהונתו תמה בחודש מאי הקרוב. וינשטיין הודיע לאהרנוביץ' כי הוא לא מקבל את הבקשה ואוסר על הממשלה להתחיל בתהליך של מינוי ואיתור מפקח כללי חדש למשטרת ישראל. היועמ"ש נימק את ההחלטה וכתב בין היתר כי "קיים חשש כי ביצוע המינויים בתקופה זו עלול להעלות חשד לפגם בהליכי המינוי, גם אם, לגופם, לא דבק בהם כל פגם".

בתנועה למשילות ודמוקרטיה טוענים כי החלטת היועץ המשפטי לממשלה בעייתית מבחינה חוקית ומנהלית, ופגעה במוסד המשטרה שצריכה לאכוף את החוק על עבריינים. בעתירת התנועה לבג"ץ טוען עו"ד שמחה דן רוטמן כי מאז הטלטלה הפוקדת את המשטרה, פוטר סגן המפכ"ל וניצב נוסף הורחק זמנית, דבר שמחזק את העובדה כי הקפאת מינוי למפקד חדש לארגון מונעת ממשטרת ישראל להיכנס לתקופה של שיקום ויציבות.

הביקורת של נשיאת בג"ץ מתחילה לחלחל בלשכת היועמ"ש

מהחלטתו היום של היועץ וינשטיין נראה כי לאט-לאט מחלחלת במסדרונות משרד המשפטים שברחוב צאלח א-דין בירושלים הביקורת הנוקבת שנמתחה לאחרונה מצד נשיא בית המשפט העליון מרים נאור על הנחיות היועמ"ש לגבי מינויים בתקופת בחירות.

כפי שדווח בפורטל תקדין, בדיון שנערך ביום 26.1.2015 בעתירה לבג"ץ 70/15 של התנועה למשילות ודמוקרטיה נגד היועץ המשפטי לממשלה, במסגרתו עמדה הנשיאה נאור על הבעייתיות שבאופן הפעלת הנחיות היועמ"ש בתקופת בחירות. וכך ציינה והדגישה, בין השאר, הנשיאה נאור: "...לא אכחד כי לעתים יש את הרושם שהכללים קצת נוקשים, למשל סמכות סטוטורית וכו', וכשמגיעות הבחירות כל פרק זמן כזה קצר כפי שקרה לאחרונה, אולי יש צורך להגמיש זאת ולא לשתק מדינה...".

הנשיאה נאור אמרה לעוה"ד רוטמן, מהתנועה למשילות ודמוקרטיה כי "אנו מכבדים את קו הטיעון של אדוני, אנו אכן בצד הצורך למנוע מחטפים שלפנים בחירות, וזה צורך קיים ועמדנו עליו בפסיקתנו. קיים גם הצורך שהמדינה תתנהל. האיזון ביניהם לא פשוט. הוא גם משתנה מעניין לעניין".

לאחר ההפסקה של הדיון, ציינה הנשיאה נאור בפני עורכת הדין נטע אורן ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה כי "אחרי שאמר חברכם את מה שאמר, במצב שבו יש מפעם לפעם בחירות לצערנו, בתוך האיזון הזה צריך לבוא בחשבון גם איך לא משתקים מערכות. אנו רואים גם תיק אחרי תיק שאתם מבקשים ארכה של חצי שנה. אנו מקווים כי תעבירו את המסר שלנו לגורמים המתאימים".

עוה"ד אורן טענה מנגד כי "זה לא מסוג התיקים שעליהם עתר חברי". אך הנשיאה נאור הבהירה בצורה שאיננה משתמעת לשתי פנים לנציגה של היועץ וינשטיין: "אנו מבקשים להעביר את ההערות שלנו. אי-אפשר לשתק מדינה".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

התנועה למשילות ודמוקרטיה עתרה לבג"ץ: וינשטיין גוזר שיתוק על הממשלה

 

התנועה למשילות ודמוקרטיה עותרת למנות מפכ"ל חדש למרות התנגדות היועמ"ש

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:180
קומיט וכל טופס במתנה