שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > התנועה למשילות ודמוקרטיה עותרת למנות מפכ"ל חדש למרות התנגדות היועמ"ש

חדשות

התנועה למשילות ודמוקרטיה עותרת למנות מפכ"ל חדש למרות התנגדות היועמ"ש, צילום: צילום: Getty images Israel
התנועה למשילות ודמוקרטיה עותרת למנות מפכ"ל חדש למרות התנגדות היועמ"ש
11/02/2015, עו"ד אורי ישראל פז

היועמ"ש דחה את בקשת השר לביטחון פנים למנות מפכ"ל שיחליף את רב ניצב יוחנן דנינו, שכהונתו תמה בחודש מאי הקרוב, בשל הבחירות הקרובות. התנועה למשילות ודמוקרטיה: "תוצאות פעולותיו של היועמ"ש משתקות את המערכת הציבורית, ואי אפשר להשלים עם הפגיעה האנושה הנגרמת למשטרת ישראל ומערכות השלטון"

על אף שכהונתו של מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו מסתיימת, אוסר היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין להתחיל באיתור מפכ"ל חדש בגלל הבחירות הקרבות ב-17 במרץ. התנועה למשילות ודמוקרטיה עתרה היום לבג"ץ בטענה כי "היועץ פוגע במשטרה ופועל בלי מקור בדין". 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

לאחר שנשיאת בית המשפט העליון מרים נאור הביעה את מורת רוחה מהנחיות היועץ המשפטי לממשלה בעניין תקופת הבחירות, עותרת שוב התנועה למשילות ודמוקרטיה נגד היועץ וינשטיין בדרישה למנות מפכ"ל חדש בהתאם ללוח הזמנים המקורי ולא לעכב את המינוי בגלל הבחירות.

לפני כחודשיים פנה השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לקבל אישור למינוי מפכ"ל שיחליף את רב ניצב יוחנן דנינו שכהונתו תמה בחודש מאי הקרוב. וינשטיין הודיע לאהרנוביץ' כי הוא לא מקבל את הבקשה ואוסר על הממשלה להתחיל בתהליך של מינוי ואיתור מפקח כללי חדש למשטרת ישראל. היועמ"ש נימק את ההחלטה וכתב בין היתר כי "קיים חשש כי ביצוע המינויים בתקופה זו עלול להעלות חשד לפגם בהליכי המינוי, גם אם, לגופם, לא דבק בהם כל פגם".

בתנועה למשילות ודמוקרטיה טוענים כי החלטת היועץ המשפטי לממשלה בעייתית מבחינה חוקית ומנהלית, ופגעה במוסד המשטרה שצריכה לאכוף את החוק על עבריינים. בעתירת התנועה לבג"ץ טוען עו"ד שמחה דן רוטמן כי מאז הטלטלה הפוקדת את המשטרה, פוטר סגן המפכ"ל וניצב נוסף הורחק זמנית, דבר שמחזק את העובדה כי הקפאת מינוי למפקד חדש לארגון מונעת ממשטרת ישראל להיכנס לתקופה של שיקום ויציבות.

לפני שבוע הודיע וינשטיין לתנועה למשילות ודמוקרטיה כי על אף שהמשטרה מצויה בסערה ציבורית הוא לא משנה את עמדתו האוסרת לקיים הליכי איתור למפכ"ל. בתשובתו הציע היועץ וינשטיין לקדם פתרון של הארכת כהונת המפכ"ל הנוכחי, אך עוה"ד רוטמן אומר כי "הצעתו מנוגדת למדיניות ממשלות ישראל, ופוגע בעצמאות שיקול הדעת של הממשלה הנוכחית והממשלה הבאה". עוה"ד רוטמן מעלה בעיה נוספת בפתרון הזה ואומר כי "הוא יוצר תלות פסולה של המפכ"ל המכהן ביועץ המשפטי לממשלה עצמו כמי שבידו להכריע על הארכת הכהונה ומועדה".

מנהל התנועה למשילות ודמוקרטיה, יהודה עמרני, מסביר כי "היועץ המשפטי לממשלה ממשיך להחיל סטנדרט מחמיר ביותר של דרישת איפוק על הממשלה הנוכחית, וזאת בלי מקור החוק או בפסיקה". לדבריו, "תוצאות פעולותיו אלה של היועץ משתקות את המערכת הציבורית כולה, ואי אפשר להשלים עם הפגיעה האנושה הנגרמת למשטרת ישראל ולכלל מערכות השלטון".

בעתירה מתבקשים שופטי בג"ץ להורות לממשלה ולשר לביטחון פנים לקדם את מינוי המפכ"ל הבא למרות הנחיית היועץ ולהורות כי חוות דעתו של היועץ בטלה ועל נבחרי הציבור בכנסת ובממשלה מוטלת החובה והזכות לנהל את ענייניה של מדינת ישראל על פי מיטב שיקול דעתם.

בדיון שנערך ביום 26.1.2015 בעתירה לבג"ץ 70/15 של התנועה למשילות ודמוקרטיה נגד היועץ המשפטי לממשלה, במסגרתו עמדה הנשיאה נאור על הבעייתיות שבאופן הפעלת הנחיות היועמ"ש בתקופת בחירות. וכך ציינה והדגישה, בין השאר, הנשיאה נאור: "...לא אכחד כי לעתים יש את הרושם שהכללים קצת נוקשים, למשל סמכות סטוטורית וכו', וכשמגיעות הבחירות כל פרק זמן כזה קצר כפי שקרה לאחרונה, אולי יש צורך להגמיש זאת ולא לשתק מדינה...

הנשיאה נאור אמרה לעוה"ד רוטמן, מהתנועה למשילות ודמוקרטיה כי "אנו מכבדים את קו הטיעון של אדוני, אנו אכן בצד הצורך למנוע מחטפים שלפנים בחירות, וזה צורך קיים ועמדנו עליו בפסיקתנו. קיים גם הצורך שהמדינה תתנהל. האיזון ביניהם לא פשוט. הוא גם משתנה מעניין לעניין".

לאחר ההפסקה של הדיון, ציינה הנשיאה נאור בפני עורכת הדין נטע אורן ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה כי "אחרי שאמר חברכם את מה שאמר, במצב שבו יש מפעם לפעם בחירות לצערנו, בתוך האיזון הזה צריך לבוא בחשבון גם איך לא משתקים מערכות. אנו רואים גם תיק אחרי תיק שאתם מבקשים ארכה של חצי שנה. אנו מקווים כי תעבירו את המסר שלנו לגורמים המתאימים".

עוה"ד אורן טענה מנגד כי "זה לא מסוג התיקים שעליהם עתר חברי". אך הנשיאה נאור הבהירה בצורה שאיננה משתמעת לשתי פנים לנציגה של היועץ וינשטיין: "אנו מבקשים להעביר את ההערות שלנו. אי-אפשר לשתק מדינה".

 

בג"ץ 1004/15

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

התנועה למשילות ודמוקרטיה עתרה לבג"ץ: וינשטיין גוזר שיתוק על הממשלה

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:19
קומיט וכל טופס במתנה