שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביה"ד: קופ"ח לאומית לא תידרש לממן לחולה סרטן טיפול פרטי שאינו בסל הבריאות

חדשות

ביה"ד: קופ"ח לאומית לא תידרש לממן לחולה סרטן טיפול פרטי שאינו בסל הבריאות , צילום: צילום: Getty images Israel
ביה"ד: קופ"ח לאומית לא תידרש לממן לחולה סרטן טיפול פרטי שאינו בסל הבריאות
03/02/2015, עו"ד לילך דניאל

ביה"ד לעבודה דחה את בקשת עזבונו ויורשו של המנוח להחזר וקבע כי הטיפול בטכנולוגיית סירטקס לא היה כלול בסל הבריאות עבור מצבו, ואף היה בו כדי לסכן את חייו נכון לאותה עת. עוד הודגש כי המנוח כלל לא עמד בקריטריונים לקבלת המימון, הדורשים כי הטיפול בסירטקס יינתן כטיפול "קו שני" בלבד, עבור חולים שכשלו בטיפול בתרופה אחרת

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעת יורשי מנוח לחייב את קופת חולים לאומית להשיב להם סך של 105 אלף שקל ששולמו בגין טיפולים שקיבל המנוח באופן פרטי בטכנולוגיה רפואית העונה לשם "סירטקס". השופט יוחנן כהן קבע כי המנוח לא עמד בקריטריונים שהתווה משרד הבריאות לקבלת הטיפול, וכי ממילא אין מקום לחייב את לאומית להשיב כספים עבור טיפולים שבוצעו באופן פרטי ושאינם מצויים בסל הבריאות.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

המנוח שהיה מבוטל בקופת חולים לאומית אובחן כסובל מגידול סרטני גרורתי בכבד ואושפז בבית החולים איכילוב. במסגרת אשפוזו, הומלץ לו על ידי הרופא המטפל על טיפול בתרופה Nexavar כקו טיפול ראשון. בהתאם לבקשה שהוגשה בעניינו של המנוח, אישרה קופת החולים מימון לטיפול, אולם בפועל לא בוצע כל טיפול בנקסוואר והמנוח ומשפחתו בחרו לבצע טיפול בטכנולוגיה רפואית העונה לשם "סירטקס". בהתאם להמלצת רופא שאליו פנתה משפחת המנוח באופן פרטי, נתבקשה הקופה לאשר התחייבות לביצוע צנתור אבחוני לבחינת התאמת המנוח לטיפול בסירטקס והבקשה התקבלה. לאחר שעבר שני טיפולים בסירטקס, פנתה המשפחה לקופת החולים בבקשה לקבלת מימון לטיפול אולם לאחר התכנסות ועדה מיוחדת הוחלט כי המנוח אינו עומד בקריטריונים שנקבעו בחוזר מינהל הרפואה של משרד הבריאות לטיפול ולכן אין לאשר לו את המימון הציבורי לטיפול.

עיזבונו ויורשיו של המנוח עתרו נגד ההחלטה לבית הדין לעבודה, אשר דחה את תביעתם. השופט יוחנן כהן הבהיר בראשית דבריו כי הטיפול הכלול בסל הבריאות על פי החוק לסרטן הכבד, מהסוג שאובחן אצל המנוח, הוא טיפול בתרופת הנקסוואר כ"קו טיפול ראשון", בעוד שמעיון בהתוויות שנקבעו על ידי משרד הבריאות עולה שהטיפול בסירטקס לא היה כלול בסל הבריאות עבור מצבו הבריאותי של המנוח.

עוד ציין השופט כי אף שקיימת מחלוקת בין קופות החולים לבין משרד הבריאות באם הטיפול בסירטקס בכלל כלול בסל הבריאות, אפשרה לאומית למבוטחיה לקבל מימון לטיפול ככל שהמטופל עומד בהתוויות שנקבעו על ידי משרד הבריאות. אולם, המנוח לא עמד בקריטריונים לקבלת המימון, שכן אלו דורשים בין היתר כי הטיפול בסירטקס יינתן כטיפול "קו שני" עבור חולים אשר כשלו בטיפול עם נקסוואר כקו טיפול ראשון, וכי החולה לא יסבול ממיימת – דבר שלא התקיים אצל המנוח. מאחר שהמנוח ומשפחתו בחרו כאמור לבצע טיפול בסירטקס באופן פרטי כ"קו טיפול ראשון", במקום לבצע את הטיפול המומלץ והמצוי בסל הבריאות, קבע בית הדין כי בנסיבות אלה אין מקום לחייב את לאומית להשיב כספים עבור הטיפולים. למעלה מן הדרוש הבהיר השופט כהן כי הטיפול בסירטקס כ"קו טיפול ראשון" לא התאים למצבו הרפואי של המנוח ואף היה בו כדי לסכן את חייו נכון לאותה עת.

 

חב"ר 4106-12-12  

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

ביה"ד לעבודה: מכבי נאחזת בפלפול לשוני כדי להפסיק טיפול בתרופה לסרטן 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:42
קומיט וכל טופס במתנה