שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > 33 חודשי מאסר בפועל לעו"ד לשעבר שרימה את לקוחותיו ואת מערכת המשפט

חדשות

33 חודשי מאסר בפועל לעו"ד לשעבר שרימה את לקוחותיו ואת מערכת המשפט, צילום: צילום: Getty images Israel
33 חודשי מאסר בפועל לעו"ד לשעבר שרימה את לקוחותיו ואת מערכת המשפט
02/02/2015, עו"ד אורי ישראל פז

עו"ד יוסף אביטל גנב מלקוחותיו 800 אלף שקל שהועברו לידיו בנאמנות במסגרת הסכמים למכירת דירה, ובכך גרם להוצאת צווי פינוי מהדירה נגד הרוכשים. ביהמ"ש קבע כי מדובר ב"מעשי רשע של ממש" ועמד על הצורך לבצר את האמון בעורכי הדין, המיוחד כאשר לאור מספרם הרב, אין המקצוע נהנה עוד מהיוקרה הראויה לו

שנתיים ותשעה חודשי מאסר בפועל הוטלו על עורך דין לשעבר, יוסי אביטל (48), על כי רימה את לקוחותיו בסך כולל של כ-800 אלף שקל, וכן את מערכת בתי המשפט ואת משטרת ההגירה בכך שהוציא צווי עיכוב יציאה מהארץ לנתינים סינים זרים, אותם הגיש למשטרת ההגירה, במטרה לטרפד את גירושם מישראל. רישיונו של אביטל נשלל לצמיתות על ידי לשכת עורכי הדין באפריל 2011.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

על פי עובדות כתב האישום, שהוגש על ידי פרקליטות מחוז דרום (פלילי) לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, במספר הזדמנויות, גנב עורך הדין יוסף אביטל מלקוחותיו מאות אלפי שקלים שהועברו לידיו בנאמנות במסגרת הסכמים למכירת דירה, ובכך גרם להוצאת צווי פינוי מהדירה נגד הרוכשים.

כך למשל, באחת מעסקאות מכירתה של דירה של הלקוחה בבת ים בתמורה לרכישת דירה באילת העביר עו"ד אביטל סכום מופחת משמעותית למוכרת באילת וסך של כ-400 אלף שקלים העביר לשני נושיו של אביטל. בפני הלקוחה הוא הציג מצג שווא כביכול עביר את כספי הדירה, בעוד שבפועל גנב אותם. כתוצאה מכך, באוקטובר 2011 סולקה הלקוחה שלו מהדירה והועברה לשהות בבית מלון כשמטלטליה נותרו בדירה. עו"ד אביטל השיב ללקוחה רק 40 אלף שקל בטרם הוגשה תלונתה נגדו.

כמו כן, פעל אביטל יחד עם אזרח סין, שהסתנן לישראל דרך מצרים וב-15 הזדמנויות, באמצעות הגשת תביעות פיקטיביות לבית המשפט תוך שימוש בתובעים פיקטיביים, בהן האזרחים הסיניים הם הנתבעים, ובמסגרת זאת הוציא צווי עיכוב יציאה מהארץ נגד האזרחים הסיניים המועמדים לגירוש. בתמורה קיבל עו"ד אביטל לידיו סכום של כ-200 אלף שקל.

חובות בהיקפים עצומים לשוק האפור

אביטל הורשע על פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי מורשה ועוד. האזרח הסיני שפעל איתו הורשע בבית המשפט, ריצה את מאסרו וגורש מהארץ.

עו"ד ווליד אלבז, מפרקליטות מחוז דרום, הדגיש בשלב הטיעונים לעונש כי עורך הדין אביטל ניצל את תפקידו לרעה, ביצע את העבירות בתחכום ובתכנון רב בהיקפי מרמה ובסכומי גניבה גבוהים ובכך פגע פגיעה קשה במתלוננים שנותרו ללא קורת גג. 

עו"ד אורי דייגי, סנגורו של אביטל, טען מנגד כי יש להתחשב בכך שהפרקליטות מחקה חמישה מתוך שלושה אישים בשל קשיים ראייתיים. לטענתו, כתב האישום הוגש כשמונה שנים לאחר האירוע ויש להתחשב בחלוף הזמן שעבר מביצוע העבירות. לטענת הסנגור, מדובר בפרק זמן משמעותי, המתקרב לסייג של הגנה מן הצדק, אותו יש לקחת בחשבון במסגרת מתחם הענישה. סנגורו ביקש להתחשב במצבו האישי של אביטל, שהרקע לביצוע העבירות שבהן הורשע נבע ממצב נפשי קשה וממצוקה כלכלית, שכללה הסתבכות עם השוק האפור, וצבירת חובות בהיקפים עצומים.

אביטל הביע בדבריו לבית המשפט חרטה וצער עמוק על כל מעלליו לקורבנותיו, ותיאר את הנפילה מאיגרא רמא לבירא עמיקתא, ועל כך שניסה להתעשת מאז באמצעות השתלבות בתהליך טיפולי בקבוצה של עברייני מרמה ושיחות פרטניות עם עובדת סוציאלית. עוד הוא ציין כי בכוונתו לצאת לעבוד, בכדי לממן את התחייבויותיו וכדי להשיב לקורבנותיו את הכספים שנותר חייב להם.

פגיעה אנושה בביטחון הכלכלי

השופט אלון אינפלד קבע בגזר הדין כי "מדובר בפגיעה קשה באמון הציבור במוסד עריכת הדין, לאחר שהלקוחות נתנו אמון בלתי מסויג בעורך הדין אביטל וזה הפר אמון זה ללא כל התחשבות, כאשר ביצע בכספם שימוש לצרכיו האישיים. מעבר לפגיעה בנפגעים, הפגיעה במקצוע עריכת הדין עמוקה וקשה".

בית המשפט הזכיר מושכלות יסוד בחברה הדמוקרטית: "יש לזכור כי מעבר לחובות עורך דין כלפי בית המשפט, הרי שכלפי לקוחותיו – חובת האמון מוגברת. אמנם עורכי הדין בשוק רבים היום מאשר בעבר, ולעיתים נדמה כי אין מקצוע זה נהנה עוד מהיוקרה הראויה לו. אולם חובת בתי המשפט לבצר את אמון הציבור בעורכי הדין. במסגרת הכלכלית, כאשר אין אדם יכול תמיד לסמוך על רעהו, צריך הוא את בעל המקצוע המיוחד הזה. הציבור צריך להאמין כי עורך הדין יודע את אשר הוא עושה, ונאמן תמיד לקיים את החוק ולא למעול. אולם, כאשר אמון זה מופר, כאשר עורך הדין שולח יד בכסף שהופקד אצלו, הרי הפגיעה אינה רק בלקוח הספציפי, אלא בציבור עורכי הדין הישרים ואמינים, ובציבור המאבד אמון במוסד כה חשוב".

בית המשפט הטיל כאמור על אביטל עונש של שנתיים ותשעה חודשי מאסר בפועל, אשר יצטבר לעונש המאסר שהוא מרצה כעת, מאסר על תנאי ופיצויים בסך של 50 אלף שקל למתלוננים.

השופט אינפלד הוסיף ואפיין את מעשיו של עו"ד אביטל כ"מעשי רשע של ממש" כלפי לקוחותיו: "יאמר כי עוצמת הפגיעה הכלכלית במתלוננים היא רבה. בעסקאות מקרקעין, בקנייה ומכירה של דירות מגורים, האדם הרגיל מבצע את העסקאות הגדולות בחייו. כאשר הוא מעביר את חסכונותיו, את תמורת דירת המגורים, לידי נאמן, הוא מפקיד בידיו, מבחינה כלכלית, את חייו. המעילה באמון היא גם פגיעה אנושה בביטחון הכלכלי הבסיסי של הנפגע. מעבר לפגיעה כלכלית קשה זו, מדובר בפגיעה רגשית משמעותית. העובדה כי באישום השני הוצא צו פינוי, ובאישום השלישי סולקה רוכשת מדירה (שהיא סבורה שהיא קנתה), מעמידה את מעשי הנאשם כמעשי רשע של ממש".

 

ת"פ 43910-02-13

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

ביהמ"ש הטיל חמש שנות מאסר על עו"ד יעקב פינק בגין גניבה של 13 מיליון שקל מלקוחותיו

 

השופט אילן שיף: מצר להיפרד מכס השיפוט בגזר דין ששולח עו"ד לכלא

 

 הושעה עו"ד מיכאל שר המואשם בגניבה מלקוחותיו מעל 2 מיליון שקל

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:83
קומיט וכל טופס במתנה