שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש: המדינה חסינה מאחריות לאירוע פגיעה בפלסטינים מירי כוחות צה"ל בשכם

חדשות

ביהמ"ש: המדינה חסינה מאחריות לאירוע פגיעה בפלסטינים מירי כוחות צה"ל בשכם, צילום: צילום: istock
ביהמ"ש: המדינה חסינה מאחריות לאירוע פגיעה בפלסטינים מירי כוחות צה"ל בשכם
01/02/2015, עו"ד לילך דניאל

ביהמ"ש דחה תביעת נזקי גוף בגין אירוע ירי בעיר שכם שאירע ב-2007, וקבע כי נוכח המצב הביטחוני באותם ימים, מרכזיותה של העיר שכם כעיר שבה פועלים ארגוני טרור והצורך למנוע את פעילות הטרור היוצאת מהעיר לערי ישראל – יש לסווג את הפעולה כ"פעילות מלחמתית" המקימה למדינה חסינות מתביעה

בית משפט השלום דחה תביעת נזקי גוף שהגישו עיזבון מנוח ותובע נוסף נגד המדינה, בגין אירוע ירי שאירע בעיר שכם בשנת 2007 שבו נפגעו. השופטת יעל ייטב קבעה כי נוכח המצב הביטחוני באותם ימים, מרכזיותה של העיר שכם כעיר שבה פועלים ארגוני טרור והצורך למנוע את פעילות הטרור היוצאת מהעיר לערי ישראל – יש לסווג את הפעולה כ"פעילות מלחמתית" המקימה למדינה חסינות.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

המנוח שעזבונו הוא התובע 1 נפגע במהלך פעילות של כוחות צה"ל בעיר שכם בשנת 2007. על פי הנטען, בשעה שהמנוח עבד יחד עם אחיו באטליז המשפחתי, נורו יריות לעבר המקום, ומשלא עלה בידיו להסתתר הוא נהרג מהירי. עוד נטען כי מהירי נפגע גם התובע 2 שנכח באותה עת במקום. לאור האמור, עתרו התובעים לבית המשפט לחייב את המדינה לפצותם על נזקי הגוף שנגרמו להם.

תמצית הגנתה של המדינה היא כי הירי בוצע במהלך פעילות מלחמתית יזומה של צה"ל בעיר שכם, בשעה שהכוח זיהה חמוש וירה בו. בדיעבד התברר כי אותו החמוש הוא התובע 2, אשר נמנע מלציין בכתב התביעה שהגיש כי היה חמוש בנשק קלצ'ניקוב במהלך האירוע. לפיכך, טענה המדינה כי פעולתה חוסה תחת הגנת "פעולה מלחמתית" כאמור בסעיף 5 לחוק הנזיקין האזרחיים (אחריות המדינה), וכי כלל אין רשלנות מצידה.

השופטת יעל ייטב דחתה את התביעה וקבעה כי באותה עת הייתה העיר שכם מרכז לפעילות טרור, כשמטרתו של הכוח שהוצב במארב הייתה ירי בחמושים שהסתובבו בעיר ללא מורא. בנוסף, נמצא כי סמוך לשעת הירי זיהה כוח הצלפים אדם חמוש ברובה קלצ'ניקוב סמוך לאיטליז, אז ירו לעברו שני מטחים בהתאם להוראות שקיבלו, אלא שבדיעבד הסתבר כי דובר בשוטר של המשטרה הפלסטינית. עם זאת, קבעה השופטת, לא ברור מהראיות באופן חד משמעי שהמנוח נפגע במישרין מאש חיילי צה"ל והתובעים לא הציגו ראיות חד משמעיות באשר לסיבת המוות או באשר לאופיה של הפגיעה. עוד הסיקה השופטת ייטב מתיאורי החיילים כי סביר להניח שהמנוח לא נורה במישרין, אולם אין להוציא מכלל אפשרות שבעקבות הירי לעבר החמוש עפו לעברו נתזי הירי או שהכדור שפגע בחמוש יצא מגופו של החמוש ופגע במנוח.

בנוגע לשאלת האחריות, ציינה השופטת כי נקודת המוצא להכרעה במחלוקת היא סעיף 5 לחוק הנזיקין האזרחיים (אחריות המדינה), המסייג את אחריותה של המדינה בנזיקין על מעשה שנעשה על ידי פעולה מלחמתית של צה"ל. בעניין זה צוין כי הפסיקה התייחסה לשני סוגי פעילות מלחמתית: האחד, פעולת שיטור שהפכה לפעולה מלחמתית בעקבות "סיבוך" או שינוי נסיבות פתאומי אשר יצר סכנה מיידית ושינה את אופייה של הפעולה במהלכה,  והשני – פעולה שמראשיתה לא הייתה "פעילות שיטור", כי אם פעולה מלחמתית, כפי שניתן ללמוד ממטרתה, ממאפייניה, מטיבו של הכוח הפועל, מהסיכון הנשקף לכוח ומאינדיקציות נוספות.

במקרה זה קבעה השופטת ייטב כי יישום ההלכות שנקבעו בפסיקה מלמד שיש להגדיר את הפעילות שבמהלכה נורו המנוח והתובע 2 כפעילות מלחמתית. זאת, נוכח המצב הביטחוני באותם ימים, מרכזיותה של העיר שכם כעיר שבה פועלים ארגוני טרור, והצורך למנוע את פעילות הטרור היוצאת מהעיר לערי ישראל. לדעת השופטת, תכליתה של הפעילות שבה נטלו חלק הצלפים הייתה ירי לעבר חמושים לשם נטרולם, כשמארבים בעלי גוון צבאי כבר סווגו בפסיקה כ"פעילות מלחמתית". לא זו אף זו. בעת האירוע חל תיקון 4 לחוק אשר הגדיר מהי פעילות מלחמתית באופן מרחיב יותר מאשר בפסיקה. לאור האמור, נקבע כי על אף התוצאה הקשה והמצערת שבה אדם צעיר וחף מפשע נורה ונהרג ואדם נוסף נפצע, הרי שמוקנית למדינה חסינות מפני התביעה.

השופטת התייחסה בנוסף לטענות בדבר רשלנות או טעות והעירה כי עצם העובדה שהחמוש התברר בדיעבד כשוטר פלסטיני, ועצם העובדה שמהירי נפגע גם המנוח, אינם מעידים על רשלנות מצד החיילים אשר מילאו את תפקידם כנדרש. לפיכך גם אילולא הייתה קמה למדינה הגנה לא הוכחה רשלנות.

 

ת"א 1936-08-08

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:90
קומיט וכל טופס במתנה