שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שוויון הזדמנויות – כיצד לפרש את איסור האפליה בשל מקום מגורים?

חדשות

שוויון הזדמנויות – כיצד לפרש את איסור האפליה בשל מקום מגורים?, צילום: עו"ד קרן שליט
שוויון הזדמנויות – כיצד לפרש את איסור האפליה בשל מקום מגורים?
26/01/2015, עו"ד קרן שליט

התיקונים לחוק הודעה לעובד ולחוק שוויון הזדמנויות בעבודה העמידו את המעסיק הזהיר בפני לא מעט תהיות. עו"ד קרן שליט, מומחית לדיני עבודה, מסבירה כיצד יש להודיע למועמד על אי קבלתו לעבודה, ומדוע איסור האפליה בשל מקום מגורים אינו נוגע רק למרחק ממקום העבודה

ב-1 בדצמבר 2014 הוסיפה הכנסת לחוק השוויון עילה חדשה של אפליה אסורה, והיא העילה של "מקום מגורים": מעסיק אינו רשאי להפלות עובד בשל מקום מגוריו. לפיכך, מודעת "דרושים" אשר תחפש מועמדים כלשהם לעבודה, ובלבד שלא יהיו תושבי מקום מגורים מסוים (למשל, ישוב בשטחי יהודה ושומרון, או עיירת פיתוח, או ישוב מרוחק בקצה כלשהו של הארץ) תהיה מפלה ופסולה.

האם המעסיק הזהיר ילמד מכאן כי אסור לו לשאול את המועמד לכתובת מגוריו? שבעה ימים התלבט המעסיק הזהיר בשאלה האמורה, עד אשר ב-8 בדצמבר יכול היה לסבור כי נמצאה לו התשובה: באותו יום התקבל בכנסת תיקון לחוק ההודעה לעובד; החוק, שהסדיר במקור את זכויותיהם של עובדים חדשים, הרחיב תחולתו גם למועמדים לעבודה, והוא אף שינה את שמו בהתאם: מעתה הוא נקרא חוק הודעה לעובד ולמועמד לעבודה (תנאי עבודה והליכי מיון וקבלה לעבודה), תשס"ב-2002.

התיקון לחוק מטיל על מעסיק למסור למועמד לעבודה הודעה בכתב על שני הנושאים הבאים:

התקדמות הליכי המיון לעבודה; הודעה כזו תימסר לפחות אחת לחודשיים מיום בו החל המועמד להשתתף בהליכי המיון, דהיינו מיום בו התראיין לראשונה או נבחן לראשונה אצל או עבור אותו מעסיק.

אי קבלתו של המועמד לעבודה; הודעה זו תימסר לא יאוחר מ-14 ימים מהיום שבו אדם אחר התקבל לעבודה שלגביה השתתף המועמד בהליכי המיון.

ההודעה בכתב חייבת לכלול את שם המעסיק ושם המועמד לעבודה, את מועד תחילת הליכי המיון וזהות הגורם שערך אותם (אם אינו המעסיק עצמו), את התפקיד או המשרה שלגביהם נערכו הליכי המיון ואת שמו של שולח ההודעה מטעם המעסיק ותפקידו.
וכיצד ייתן המעסיק למועמד את ההודעה בכתב שעליו לתת לו? לכך אומר החוק: "הודעה - לרבות הודעה באמצעי אלקטרוני או אמצעי טכנולוגי אחר". כלומר, ההודעה יכולה להישלח בדואר פיזי לכתובת שהעובד מסר, היא יכולה להימסר אישית בכתובת שהעובד מסר, היא יכולה להישלח לכתובת דואר אלקטרוני שהעובד מסר והיא יכולה להימסר באמצעי טכנולוגי אחר.

המעסיק הזהיר רשאי לבקש מהמועמד, אם כך, את כתובת מגוריו, אולם לחלופין הוא יכול גם לאפשר למועמד לבחור את הכתובת שאליה יעבירו לו את ההודעות הנדרשות לפי חוק ההודעה לעובד, בין אם כתובת פיזית ובין אם כתובת אלקטרונית. בדרך זו המועמד יבחר כרצונו, ובמעסיק לא ניתן יהיה "לחשוד" כי הוא מבקש להפלות בין מועמדים לעבודה על בסיס מקום מגורים.

ובכל זאת נותרנו עם שתי שאלות, והראשונה בהן היא זו: אם המעסיק בוחר לבקש מהמועמד את כתובת מגוריו, או שהמועמד בוחר להמציאה למעסיק – האם מותר למעסיק לדחות מועמדות של מועמד אשר מקום מגוריו רחוק ממקום העבודה, רק בשל עצם המרחק? האם האפליה האסורה בשל "מקום מגורים" כוללת בתוכה גם אפליה אסורה בשל  "המרחק של מקום המגורים ממקום העבודה"?
ללשון החוק ה"עירומה" (צמד המילים "מקום מגורים" ותו לא) נלווים דברי הכנסת, והם מגלים כי משתתפים שונים בדיונים בכנסת ראו בלשון החוק בסיס לאפשרויות פרשניות שונות. היו כאלה שראו בחוק איסור אפליה רק למקום מגורים כשלעצמו (ישוב בשטחי יהודה ושומרון וכד'), והיו כאלה שראו בחוק איסור אפליה למקום מגורים המרוחק (לטעמו של המעסיק) ממקום העבודה.

תהא אשר תהא דעתנו בדבר הניתוח הפרשני המתבקש לאיסור האפליה החדש, עצם ריבוי הדעות בכנסת מלמד על קיומו של סיכון לכך שדחיית מועמד משום שמקום מגוריו רחוק ממקום העבודה תֵרָאֶה כאפליה אסורה.

רק למען הסר ספק, אבהיר כי איסור האפליה בשל "מקום מגורים" אמור, כמובן, גם בעובד ולא רק במועמד לעבודה (דהיינו לא ניתן לפגוע בעובד בצורה כלשהי בשל מקום מגוריו), והרחבנו הדיבור על מועמד לעבודה רק משום שביחס אליו הדברים פחות מובנים מאליהם מאשר ביחס לעובד.

השאלה הנוספת שנותרה היא זו: כאשר המעסיק מודיע למועמד כי מועמדותו נדחתה, האם עליו לנמק את הודעתו, או שדי אם יציין כי לתפקיד מונה אחר? על פניו, החוק אינו דורש הנמקה. החוק מונה באופן מפורט שורה של פריטי מידע שההודעה חייבת (בין השאר) לכלול, והשורה איננה כוללת הנמקה לדחייה. ישנו סיכוי כי הפסיקה תרחיב את החובה החוקית ותדרוש גם מתן הנמקה למועמד שנדחה, אך כל עוד לא נפסק כך ההודעה המחייבת את המעסיק אינה כוללת הנמקה לדחיית מועמד.

מהם לוחות זמנים שקובעים התיקונים לחוק? איסור האפליה בשל מקום מגורים הוא בתוקף מיידי. חובת מתן הודעות למועמדים לעבודה תיכנס לתוקף ב-30 בינואר 2015. הודעה ראשונה בהליכי מיון שהתחילו לפני יום הכניסה לתוקף, ואשר טרם התקבל אדם לעבודה בעקבותיהם, תימסר בתוך חודשיים מיום כניסתו של החוק לתוקף.

 

עו"ד קרן שליט היא מומחית בדיני עבודה, שותפה במשרד נ. פינברג ושות'

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:163
קומיט וכל טופס במתנה