שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עו"ד שי ניצן: "אם חוק פוגע בחוק יסוד משוריין, תפקידו של ביהמ"ש לפסול אותו"

חדשות

עו"ד שי ניצן: "אם חוק פוגע בחוק יסוד משוריין, תפקידו של ביהמ"ש לפסול אותו", צילום: עו"ד שי ניצן. צילום: דוברות משרד המשפטים
עו"ד שי ניצן: "אם חוק פוגע בחוק יסוד משוריין, תפקידו של ביהמ"ש לפסול אותו"
22/01/2015, עו"ד אורי ישראל פז

בראיון לכתב העת "עורך הדין" מתאר פרקליט המדינה את השיקולים בהחלטה לחתום על הסכם עדת מדינה עם שולה זקן, ומתייחס לחוק עוקף בג"ץ בנושא המסתננים, לעימותים הפוליטיים בלשכת עוה"ד ולסכסוך העבודה שהכריזו הפרקליטים בעקבות הקמת נציבות הביקורת על התביעה: "לא אני ולא הפרקליטים מפחדים מביקורת"

בראיון ראשון מאז התמנה לתפקידו לפני כשנה, לכתב העת "עורך הדין" של לשכת עורכי הדין, מביע פרקליט המדינה עו"ד שי ניצן ביקורת על הלבטים לפני ההחלטה לחתום על הסכם עדת מדינה עם שולה זקן: "זו הייתה אחת ההחלטות היותר מורכבות שהובאו לפתחי... הגענו למסקנה שבשלב מתקדם כל כך של ההליך, גם אם נאשמת מרכזית מחליטה לשנות את דעתה ולדבר נגד הנאשם השני – האיזון מוביל לטובת העיקרון שלפיו לא תובא עדות חדשה בשלב מתקדם".

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

עוד הוסיף ואמר פרקליט המדינה בראיון לעורכי הדין שלומי שני ורני שורץ כי "הגענו למסקנה שאם היא תבוא על עונשה ותשב בכלא לתקופה משמעותית, ומצד שני נוכל לבקש להציג לפני בתי המשפט ראיות חפציות משמעותיות בשני ההליכים, האינטרס הציבורי מחייב אותנו לעשות זאת. ההחלטה הייתה קשה ביותר".

לדברי ניצן, הפרקליטות לא ידעה מראש על הקלטות שנמחקו: "לא ידענו מראש על המחיקות. ברור שבתיק כזה יש הפתעות לא מעטות, וברור שהיה יותר טוב אם לא היו בו הפתעות כלל. אלא שזה טיב עבודתנו, ואנחנו מתמודדים עם ההתפתחויות. חשוב לנו להביא את כל מה שיש בידינו לפני בית המשפט כדי שיראה הכול, וכבר עתה הוכח שהופרכה הטענה של ההגנה שהחביאו כאן מי יודע מה".

בנוגע לפרשה מתוקשרת אחרת שעלתה לכותרות, פרשת הברנוער, אמר ניצן ש"קיבלנו החלטה לא פשוטה לסגת מאישום בתיק שהיה בו רצח שפל כל כך כלפי אנשים חסרי ישע וחפים מפשע. זה היה תיק כבד, אבל ההחלטה שם לא הייתה קשה. ברגע שהשתכנענו שאין מספיק ראיות להמשיך במעצר, אמרתי שצריך להגיש מיד בקשה לשחרר אותו אחרי שמונה חודשים וחצי של מעצר... אני גאה מאוד שפעלנו בלי מורך לב בעניין, ובעיניי זה אות כבוד למערכת אכיפת החוק; ברגע שהגענו למסקנה שצריך לשחרר את האיש ולחזור בנו מכתב האישום, כך עשינו".

ניצן התייחס גם לחוק עוקף בג"ץ שיזמו לאחרונה מספר חברי כנסת מהקואליציה בעקבות ביטול חוזר ונשנה של חוק ההסתננות. לדבריו, "תפקידה של הכנסת לחוקק ותפקידה של הרשות השופטת לפעול בגדר סמכויותיה, ואם למשל יש חוק הפוגע בחוק יסוד משוריין, תפקידה לפסול אותו. אבל אם היא פסלה אותו, הנושא יכול לחזור לכנסת והכנסת יכולה ליצור איזון חדש ראוי יותר. ואם גם זה לא מוצא חן בעיני מישהו, הנושא יחזור לבית המשפט. זה דבר לגיטימי".

על תפקידה של לשכת עורכי הדין והמחלוקות הפנימיות בה, אמר ניצן שהוא "משתדל להימנע מהעימותים הפוליטיים בתוך הלשכה, וצר לי עליהם. יש הרבה מטרות והישגים שאפשר להשיג לטובת ציבור עורכי הדין ולטובת החברה הישראלית. בעיניי תפקידה של הלשכה הוא לא להצטמצם לדאגה לציבור עורכי הדין אלא להסתכל על דברים בפרספקטיבה רחבה יותר. ללשכה יש תפקידים ומשימות חשובים, ואני מקווה שהמשבר ייפתר וכולם יפעלו יחד".

בעניין סכסוך העבודה שהכריזו הפרקליטים בעקבות הקמת מוסד הביקורת החדש בראשות השופטת בדימוס הילה גרסטל, אמר ניצן כי "לא אני ולא הפרקליטים מפחדים מביקורת... מוסד הביקורת הזה הוקם לפני כשנה, לפני שהתמניתי לתפקיד. יש ביני ובין הנציבה יחסי עבודה מצוינים. לפי התנהלות העבודה עד כה הם עושים עבודה עניינית. ידוע שלפרקליטים יש חששות לא מבוטלים, והם הכריזו על סכסוך עבודה כי לא התייעצו איתם בנושא... אנחנו מתקדמים במגעים, ואני מקווה שבקרוב יהיה אפשר לסיים את הסכסוך ולאפשר לנציבה לעשות את מלאכתה, ומצד שני להרגיע את החששות המוצדקים של הפרקליטים".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:118
קומיט וכל טופס במתנה