שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > המחוזי אישר: כומר המבוקש בגין ביצוע עבירות מין בקטינות יוסגר מישראל לרוסיה

חדשות

המחוזי אישר: כומר המבוקש בגין ביצוע עבירות מין בקטינות יוסגר מישראל לרוסיה, צילום: צילום: Getty images Israel
המחוזי אישר: כומר המבוקש בגין ביצוע עבירות מין בקטינות יוסגר מישראל לרוסיה
20/01/2015, עו"ד לילך דניאל

ממשלת רוסיה ביקשה את הסגרתו של הכומר גלב גרוזובסקי לצורך העמדתו לדין במספר עבירות של אונס ומעשים מגונים בילדות. השופט אמנון כהן דחה את טענותיו של הכומר כי מדובר בקונספירציה פוליטית וכי קיים חשש שהוא יעונה על מנת לחלץ ממנו הודאה ולא יזכה למשפט הוגן, שכן אלו נותרו ספקולטיביות ולא נתמכו בכל ראיה ממשית

בית המשפט המחוזי קיבל את עתירת היועץ המשפטי לממשלה להכריז על כומר המבוקש ברוסיה בגין ביצוע עבירות מין בקטינות כבר הסגרה מישראל. השופט אמנון כהן דחה את טענותיו של הכומר על "רדיפה פוליטית" נגדו או חשש שלא יזכה למשפט הוגן ברוסיה או יעונה על מנת לחלץ ממנו הודאה, שכן על אף שנתמכו בחוות דעת מטעם כומר בכיר, לא הוכחו ברמה הנדרשת.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

ביוני 2014 הגישה ממשלת רוסיה לישראל בקשה להסגיר לידיה את המשיב, הכומר גלב גרוזובסקי, בחשד לביצוע עבירות מין בקטינות. על פי בקשת ההסגרה, האירוע הראשון התרחש במהלך קיץ 2011, בעת שגרוזובסקי כיהן ככומר בקייטנת ילדים אורתודוקסית נוצרית באי קונבץ שבמחוז סנט-פטרבורג. במהלך התקופה האמורה, נכנס גרוזובסקי לחדרה של אחת מחניכות הקייטנה בשעת מנוחת הצהריים וביצע בה מעשה מגונה בעת שישנה במיטתה. כשנתיים לאחר מכן התרחש על פי הנטען אירוע נוסף בעת שגרוזובסקי התלווה לקייטנת קיץ שהוציא ארגון ילדים אורתודוקסי נוצרי ליוון. על פי הנטען, באחד הלילות הגיע גרוזובסקי לחדרן של שתיים מחניכות הקייטנה, נכנס למיטתן המשותפת של השתיים ולאחר ששוחח עמן על נושאי דת שונים ביצע בהן עבירות מין.

לבקשת ההסגרה צורפו הודעותיהן של שלוש הקטינות, תוצאות הבדיקות הפסיכולוגיות שנערכו להן ואישור ועדת מומחים בדבר מצבן הפסיכיאטרי-פסיכולוגי וכשירותן להעיד. על פי תוצאות הבדיקות הפסיכולוגיות, ההתפתחות הקוגניטיבית והמנטאלית של כל אחת משלוש הקטינות מתאימה לגילה והן מסוגלות להעיד לגבי העבירות שבוצעו נגדן. לצד זה, נמצא כי לנוכח גילן וחוסר ניסיונן בזמן ביצוע העבירות, הן לא יכלו להעריך כראוי את משמעות המעשים שנעשו בהן ולכן הן לא היו מסוגלות להביע התנגדות בזמן שהותקפו. לאחר הגשת הבקשה הורתה שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני על הבאת המשיב בפני בית המשפט כדי שיקבע האם הוא בר-הסגרה, ובהתאם לכך הגיש היועץ המשפטי לממשלה את בקשת ההסגרה.

השופט אמנון כהן קבע כי יש להכריז על המשיב כבר הסגרה, כמבוקש, ודחה את טענותיו של גרוזובסקי  כי האישומים נגדו הם אישומים פיקטיביים, פרי רדיפה פוליטית ודתית, ומכאן שעומדת לו ההגנה לפיה לא יוסגר אדם בגין עבירה בעלת אופי מדיני. בעניין זה, ציין השופט כי בית המשפט העליון קבע באופן חוזר ונשנה שמשנכרת הסכם הסגרה בין מדינת ישראל לבין מדינה פלונית, נקודת המוצא היא שאותה מדינה עומדת בסטנדרטים של משפט הוגן. בכלל זה, קיימים בינה לבין ישראל יחסי אמון בנוגע לתקינותה של מערכת אכיפת החוק בה, ועל הטוען לפגיעה בהוגנות ההליך להצביע על מכשלה קונקרטית. השופט סיכם כי משהוגשו הודעות הקטינות בהתאם לדרישות החוק והאמנה והן נושאות חותמת וחתימה של הגורם המוסמך ברוסיה, חזקה כי מדובר בראיות כשרות לצורך הליך ההסגרה והנטל על המשיב להוכיח את טענתו שרשויות החקירה ברוסיה "פיברקו" את הודעות הקטינות כחלק מ"קונספירציה פוליטית" נגדו.

השופט כהן דחה גם את טענתו של גרוזובסקי כי הוא לא יזכה למשפט הוגן ברוסיה וכי ישנו חשש שהוא יעונה על מנת לחלץ ממנו הודאה במעשים המיוחסים לו, כך שההסגרה עשויה לפגוע בתקנת הציבור. בעניין זה קבע השופט כי השימוש בתקנת הציבור ייעשה במשורה רק במקרים חריגים ויוצאי דופן שבהם הציג המבוקש נתונים בדוקים, יוצאי דופן וכבדי משקל אשר לפיהם הסגרתו תהיה מעשה בלתי צודק בעליל או תעלה לכדי מעשה של התעמרות קשה בו. עם זאת, המשיב לא עמד בנטל זה שכן הטענה שהעלה נותרה ספקולטיבית גרידא ולא נתמכה בכל ראיה ממשית. גם חוות הדעת שהגיש המשיב בעניין זה מטעמו של כומר בכיר (ואביו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין) אין בה כדי לסייע לו שכן הכומר לא צירף את אותם מסמכים שלדבריו הובילו אותו למסקנותיו בדבר "הפרות חמורות" של זכויות חוקתיות, ובחר להסתפק באמירות כלליות.

ב"כ היועץ המשפטי לממשלה ציינה כי עד כה הוסגרו לרוסיה שמונה אנשים אשר חלקם זוכו, ומכאן שלא עלה בידי רוזובסקי להוכיח כי ישנה "סבירות גבוהה" שייפגע אם יוסגר וכי לא יתקיים בעניינו הליך הוגן ותקין. בנוסף, נקבע כי יש לשקול את המשמעויות כבדות המשקל של אי הסגרתו של המשיב ובכללן פגיעה ביחסים הבינלאומיים שבין ישראל ורוסיה, הפיכת ישראל למקלט לעבריינים מרוסיה, פגיעה בזכותה של מדינה להגן על עצמה מפני מי שלטענתה ביצע בשטחה מעשים פליליים וסיכול מטרות מוסד ההסגרה.

 

תה"ג 51872-09-14

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

הפרקליטות מבקשת להכריז על כומר כבר הסגרה לרוסיה בגין ביצוע עבירות מין 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:32
קומיט וכל טופס במתנה