שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > יו"ר ועדת האתיקה מתנגד לוועדה המשותפת להנהלת בתי המשפט וראשי המחוזית

חדשות

יו"ר ועדת האתיקה מתנגד לוועדה המשותפת להנהלת בתי המשפט וראשי המחוזית, צילום: צילום: Getty images Israel
יו"ר ועדת האתיקה מתנגד לוועדה המשותפת להנהלת בתי המשפט וראשי המחוזית
11/01/2015, עו"ד אורי ישראל פז

יו"ר ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין, עו"ד מיכאל טאוסיג, מזהיר מפני התערבות לא חוקית של יו"ר ועד מחוז בשאלות של אתיקה: "ההחלטה היא להועיל ליחסי עורכי דין-שופטים, אך טמונות בה גם סכנות". עו"ד דורון ברזילי: אחיזת עיניים ופוליטיקה לשמה, הפוגעת בציבור עורכי הדין ובפרנסתם"

יו"ר ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין, עו"ד מיכאל טאוסיג, מתנגד להקמת הוועדה המשותפת להנהלת בתי המשפט וראשי המחוזות בלשכה. "קראתי בפרסום של ועד מחוז תל אביב על הקמת ועדה משותפת להנהלת בתי המשפט, נשיאי בתי המשפט ומחוזות לשכת עורכי הדין לדיון בתלונות בקשר להתנהגותם של שופטים ועורכי דין זה כלפי זה. ההחלטה היא להועיל ליחסי עורכי דין-שופטים, אך טמונות בה גם סכנות", טוען עו"ד טאוסיג, ומלין על שההחלטה של ראשי המחוזות בלשכה התקבלה ללא שיתופו של יו"ר ועדת האתיקה הארצית.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

"נראה לי שהנוהל התקין היה צריך להיות לשתף את יו"ר ועדת האתיקה הארצית בדיונים לקראת הקמת הוועדה וההחלטה, משום שבהחלטה שהתקבלה ישנן בעיות. יש לציין שהמוסדות של לשכת עורכי הדין הדנים בתלונות, כולל ועדות האתיקה ובתי הדין המשמעתיים, הם מוסדות סטטוטוריים שהוקמו על פי דין, לפיכך שום יוזמה כזו איננה יכולה לנגוס בסמכותן של ועדות האתיקה".

עו"ד טאוסיג סבור כי שופט וגם עורך דין רשאים להתלונן בפני ועדות האתיקה (או בפני היועץ המשפטי לממשלה או פרקליט המדינה או בפני נציב התלונות נגד שופטים, גם לפני וגם אחרי הקמת הוועדה. "על פי הרפורמה שנעשתה בדין המשמעתי ובוועדות האתיקה, נותק הקשר בין הפעילים הנבחרים של הלשכה לבין ועדות האתיקה", הוא מסביר. "לעומת זאת, בהסדר המצטייר על פי ההצעה נובע כאילו יו"ר ועד מחוזי יוכל להתערב ולהחליט בשאלות של אתיקה. עיני לא צרה בכך שייקחו חלק מעבודת ועדות האתיקה, משום שגם כיום אנו כורעים תחת עומס העבודה. הבעיה היא שלכאורה יש כאן ניגוד למטרת החוק ולרפורמה שבוצעה בלשכת עורכי הדין בנושא האתיקה".

עו"ד טאוסיג הוסיף כי גם "לפי החוק אין לנשיא בית משפט סמכות להתערב בשאלות של אתיקה מקצועית ולקבוע מסמרות, אלא אם כן בא עניין לפניו כערכאה שלישית, לאחר דיון בשתי ערכאות של בתי הדין המשמעתיים בלשכה – המחוזי והארצי. עלול לצאת מצב שבו שופט מחוזי כבר הביע דעתו שיש להעמיד לדין עורך דין בגין התנהגותו כלפי שופט, ואחר כך יגיע העניין לפניו כערכאה שלישית כאמור, והדבר לא יתכן במערכת המשפטית שלנו".

עם זאת, יו"ר ועדת האתיקה ציין כי אין מניעה גם כיום שנבחרי ציבור של לשכת עורכי הדין ינסו לגשר בין עורך דין לשופט. "הבעיה שבפנינו היא שנעשה הסדר כללי כביכול, העלול להתפרש ולהתבצע באופן לא ראוי".

תגובה זו מצטרפת לעמדתו של ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, בנושא הטעון. "מחד זהו הישג נוסף למשוב השופטים – אלו שהתנגדו לביקורת מתקפלים. מאידך, בחרו ראשי המחוזות בלשכה, מטעמים פוליטיים אישיים וזרים, לשתף פעולה עם המאבק של הנהלת בתי המשפט נגד משוב השופטים וכנגד ציבור עורכי הדין בישראל".

עו"ד ברזילי סבור כי "ברור לכל שהוועדה החדשה שהוקמה כשבוע לפני פרישתו של נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס מתפקידו, נועדה לצורכי אחיזת עיניים בלבד ופוליטיקה לשמה. מצער שהנהלת בתי המשפט ממשיכה בקו לעומתי נגד לשכת עורכי הדין, תוך פגיעה אמיתית ומוחשית בציבור עורכי הדין ובפרנסתם. הרי מי שרוצה להתלונן על שופטים יכול לעשות כן בפנייה לנציב תלונות הציבור על שופטים, ומי שמעוניין להתלונן כנגד עורך דין, יכול לפנות לוועדות האתיקה. ולכן ברור שאין צורך אמיתי בהקמת גוף נוסף".

ראש הלשכה הוסיף כי "חמור במיוחד שראשי המחוזות פותחים ערוץ נוסף בו הם מעודדים הגשת תלונות נגד עורכי דין. האם חסרות תלונות נגדנו? האם זהו תפקידם של ראשי המחוזות לעודד עוד תלונות כנגד עורכי דין? איפה ההיגיון והאחריות כלפי ציבור עורכי הדין?! זאת ועוד, ראוי שלפחות מנהל בתי המשפט ישים לב לחוק בכלל ולתיקון 32 לחוק לשכת עורכי הדין בפרט, ויימנע מלהכניס פוליטיקה לתחום האתיקה המקצועית של לשכת עורכי הדין".

ברזילי מזכיר כי "תיקון 32 לחוק הלשכה נועד ליצור הפרדה מוחלטת בין הפוליטיקאים בלשכה לבין מוסדות האתיקה ובתי הדין המשמעתיים. עם זאת, כמי שמערכת המשפט יקרה לליבו, לא אירתע למלא את חובתי לציבור עורכי הדין ולחיזוקה של מערכת המשפט. בשבוע הבא יתפרסמו תוצאות המשוב שיהיו מעניינות ומפתיעות. כפי שאירע במשובים הקודמים, אני בטוח שהמערכת המשפטית תיישם את ממצאי המשוב ותתייעל לטובת כולנו".

מחר, ב-12 לינואר 2015, תפרסם הלשכה את ממצאי "משוב השופטים" החדש, אשר נערך במהלך דצמבר 2014.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

ועדה משותפת של הנהלת ביהמ"ש ומחוזות הלשכה תדון בפניות נגד שופטים ועו"ד

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:219
קומיט וכל טופס במתנה