שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > העליון מאשר רף פיצויים חדש וגבוה לנפגעי תאונת דרכים – 19 מיליון שקל

חדשות

העליון מאשר רף פיצויים חדש וגבוה לנפגעי תאונת דרכים – 19 מיליון שקל, צילום: צילום: Getty images Israel
העליון מאשר רף פיצויים חדש וגבוה לנפגעי תאונת דרכים – 19 מיליון שקל
07/01/2015, עו"ד אורי ישראל פז

חברות הביטוח אליהו ואיילון ישלמו למדינה 19 מיליון שקל כשיפוי עבור תגמולים ששילמה לאיש צבא קבע שנפצע אנושות בתאונת דרכים ונותר משותק מהצוואר ומטה. פסק הדין ניתן אמנם על דרך הפשרה, אך עדיין מדובר באחד מסכומי הפיצוי הגבוהים ביותר שנפסקו לנפגע תאונת דרכים

בית המשפט העליון פסק השבוע כי חברות הביטוח אליהו ואיילון ישלמו למדינה כ-19 מיליון שקל (כולל שכר טרחת עורך דין), כשיפוי עבור תגמולים והטבות שהמדינה שילמה ותשלם לאיש צבא קבע שנפצע אנושות בתאונת דרכים ונותר נכה.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

פסק הדין, שניתן על דרך הפשרה, הפחית אמנם בכ-3.5 מיליון שקל את השיפוי שנפסק בבית המשפט המחוזי, אך עדיין מדובר באחד מסכומי הפיצויים הגבוהים ביותר שנפסקו בגין פגיעה בתאונת דרכים, ובפסק דין המאשרר רף פיצויים חדש וגבוה למי שנפגעו פגיעות קשות ביותר בתאונות דרכים.

מדינת ישראל הגישה לבית המשפט המחוזי תביעת שיפוי נגד חברות הביטוח האמורות, שביטחו בביטוח חובה את שני כלי הרכב שהיו מעורבים בתאונה. איש הקבע, שהיה בדרכו לבסיס צה"ל, נפגע ברכב חולף בעת שעצר בצד הכביש כדי להחליף גלגל.

איש הקבע הונשם במשך כשנה וחצי והוכרו לו 100% נכות. הוא סובל משיתוק מלא מצווארו ומטה, הוא מרותק לכיסא גלגלים ונזקק לעזרה של שני מטפלים בכל שעות היממה, בכל הפעולות היומיומיות. חוות דעת רפואית קבעה כי נכותו הקשה קיצרה את תוחלת חייו לפיה הוא עתיד לחיות עד גיל 58 בלבד.

מאחר שאיש הקבע נפגע "תוך כדי ועקב" שירותו הצבאי, עמדה בפניו הבחירה בין תביעה לקבלת הכרה וזכויות מקצין התגמולים במשרד הביטחון לפי חוק הנכים ובין תביעה נגד חברת הביטוח לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (פלת"ד). איש הקבע בחר בקבלת הטבות, תגמולים ותשלומים לפי חוק הנכים.

יצוין כי חוק הנכים קובע כי אם שילמה המדינה פיצוי לנפגע שבחר במסלול הראשון, כפי שאירע במקרה זה, היא יכולה לתבוע שיפוי (החזר) מחברות הביטוח בגין התשלומים ששילמה לנפגע ושהיא צפויה לשלם לו עד לגובה הפיצוי שהיה יכול לקבל מחברת הביטוח לפי חוק הפלת"ד. במקרה זה, לא היתה מחלוקת שהסכומים שהמדינה שילמה ותשלם בעתיד עולים בהרבה על מה שהיה יכול לקבל לפי חוק הפלת"ד.

המדינה הגישה תביעת שיפוי כאמור, במסגרת מהלך רחב אותו מובילה היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה וחטיבת תביעות וביטוח במשרד הביטחון, כחלק מהאסטרטגיה להגנה אקטיבית על זכויות המדינה והגשת הליכים יזומים.

חברות הביטוח כפרו בחבותן לשפות את המדינה, וטענו כי בכל מקרה גובה השיפוי לו זכאית המדינה מסתכם במיליוני שקלים בודדים. בית המשפט המחוזי פסק לנפגע פיצוי בסך כ-19.4 מיליון שקל בתוספת 2.5 מיליון שקל שכר טרחת עו"ד, וחברות הביטוח ערערו על כך לבית המשפט העליון.

במהלך הדיון בערעור, הצדדים נענו להצעת השופטים – המשנָה לנשיא מרים נאור, יורם דנציגר ופרופ' דפנה ברק-ארז – כי בית המשפט יפסוק על דרך הפשרה בטווח שנע בין 14 ל-20 מיליון שקל. בית המשפט העליון אישר את חבותן של חברות הביטוח לשפות את המדינה בגין התגמולים ששילמה, והגם שהפחית במעט את הסכום, פסקו השופטים שהסכום יעמוד על כ-19 מיליון שקל (כולל שכר טרחת עו"ד).

המדינה יוצגה בבית המשפט המחוזי על ידי עו"ד עמיחי טרוזמן ממשרד רפפורט ושות', ובבית המשפט העליון על ידי עורכי הדין דקלה שלו אמסלם ואביעד אמרוסי מהיחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה.

 

ע"א 920/13

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

עשר חברות ביטוח יפצו מבוטחים על שווי אמצעי המיגון ברכב שנפגע בתאונה

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:222
קומיט וכל טופס במתנה