שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ועדה משותפת של הנהלת ביהמ"ש ומחוזות הלשכה תדון בפניות נגד שופטים ועו"ד

חדשות

ועדה משותפת של הנהלת ביהמ"ש ומחוזות הלשכה תדון בפניות נגד שופטים ועו"ד, צילום: עו"ד אפי נווה ונשיא ביהמ"ש העליון אשר גרוניס. צילום: דרור סיתהכל
ועדה משותפת של הנהלת ביהמ"ש ומחוזות הלשכה תדון בפניות נגד שופטים ועו"ד
07/01/2015, עו"ד אורי ישראל פז

האלטרנטיבה למשוב השופטים: הנהלת בתי המשפט תקיים ועדה משותפת עם מחוזות לשכת עורכי הדין, שיוקנו לה כלים משמעותיים לפקח ולטפל בבעיות העולות ביחסי שופטים ועורכי דין ולהיפך. תוצאות משוב השופטים שהתקיים בדצמבר צפויות להתפרסם בימים הקרובים

 

בצעד היסטורי הוקמה ועדה משותפת של הנהלת בתי המשפט ולמחוזות לשכת עורכי הדין בעניין התנהלות שופטים ועורכי דין. כך הודיע לאחרונה מנהל בתי המשפט השופט מיכאל שפיצר במכתב רשמי ששיגר לחמשת ראשי מחוזות הלשכה, בהם עורכי הדין אפרים נוה, אשר אקסלרד, דניאל אליגון, חאלד חוסני זועבי ויוסף חכם.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

מדובר ככל הנראה בתגובת נגד של הנהלת בתי המשפט למשוב השופטים שהוחזר לאחרונה על ידי ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי. בימים הקרובים צפוי ברזילי לפרסם את תוצאות משוב השופטים שנערך בדצמבר אשתקד.

הוועדה שעליה הכריז השופט שפיצר תדון בפניות של ציבור עורכי דין בנוגע לפעילות מערכת המשפט, וכן ביחס להתנהלותם של שופטים, ובפניות של שופטים בהתייחס להתנהלותם של עורכי דין. הוועדה תטפל בפניות, תבדוק את מהותן ואת הצדקתן, וכן תפנה לפי הצורך לטיפולם של הגורמים המוסמכים: נשיא בית המשפט או בית הדין הנוגעים בדבר, הנהלת בתי המשפט או לפי העניין בלשכת עורכי הדין. בכל מקרה, תשאף הוועדה לתת ביטוי להמלצותיה בהקדם האפשרי, ובמידת האפשר תוך 60 יום מקבלת הפניה.

שיפור האווירה באולמות בית המשפט

הוועדה תוכל להמליץ על גניזת הפניה או על טיפול מערכתי על ידי הנהלת בתי המשפט, נשיא בית המשפט או יו"ר ועד המחוז הרלוונטי בלשכת עורכי הדין, וכן להמליץ על טיפול בפניה בכל דרך אחרת שתיראה לוועדה. עם זאת, אין בהקמת הוועדה או בעבודתה כדי לפגוע בזכותו של כל גורם לפנות במישרין לנציב תלונות הציבור על השופטים או לוועדות האתיקה של לשכת עורכי הדין.

כמו כן, הוסכם בין הצדדים כי "הנהלת בתי המשפט ומחוזות לשכת עורכי הדין יתנו ביטוי ליוזמה זו כדי להדגיש את חשיבותה של הפעילות המשותפת בין שופטים ועורכי דין, לרבות ובמיוחד באמצעות האורגנים הבכירים במערכת המשפט, למען טיפול בבעיות הדדיות וטיפוח הקשר ומערכת היחסים המקצועית הטובה בין עורכי דין לשופטים".

לדברי השופט שפיצר במכתבו לראשי המחוזות של הלשכה, "הקמת הוועדה באה לתת תוקף ומעמד ליחסים המתמשכים שבין נשיאי המחוזות, הנהלת בתי המשפט וראשי מחוזות לשכת עורכי הדין, אשר בשנים האחרונות פעלו באמון הדדי ובכוחות משותפים למציאת פתרונות לסוגיות שונות מערכתיות ואישיות שנדונו בין הצדדים".

ראשי המחוזות הפיצו בדוא"ל הודעה לכלל עשרות אלפי עורכי הדין בארץ ובה הם מברכים על המיזם המשותף המהווה "בשורה חשובה לציבור עורכי הדין בישראל". לדבריהם בהודעה, "לראשונה הסכימה מערכת המשפט לקיים ועדה משותפת שהוקנו לה כלים משמעותיים לפקח ולטפל בבעיות העולות ביחסי שופטים ועורכי דין ולהיפך, תוך מתן יכולת לוועדה המשותפת לנקוט בפעולות מעשיות ואפקטיביות מקום שיתברר כי יש לכך הצדקה. אנו מאמינים שציבור עורכי הדין ומערכת המשפט כולה יפיקו תועלת רבה וממשית מהקמת הוועדה המשותפת ותוך זמן קצר נזכה לראשונה לאמצעי יעיל והגון שייתן מענה אמיתי לציבור עורכי הדין, ובנוסף יתרום משמעותית לשיפור האווירה באולמות בתי המשפט. המיזם המשותף הוא פרי שיתוף פעולה אמיתי בין פורום המחוזות להנהלת בתי המשפט ואנו מודים על כך לנשיא אשר גרוניס ולמנהל בתי המשפט השופט שפיצר. מיזם זה מוכיח כי ניתן להביא בשורה אמיתית לציבור עורכי הדין בדרך של הידברות והבנה וכך נמשיך לפעול באחריות לטובת ציבור עורכי הדין בישראל".

92% נגד החרם על לשכת עורכי הדין

בתוך כך, וככל הנראה בתגובת נגד למיזם החדש, הפיץ ראש הלשכה ברזילי את תוצאות הסקר החדש שנערך בעקבות עריכתו של משוב השופטים. מתוצאות הסקר עולה כי 92% מעורכי הדין סבורים כי החרם של הנשיא גרוניס על הלשכה בעקבות משוב השופטים לא היה מוצדק, 56% מאמינים שהמשוב יביא לשיפור התנהלות השופטים.

במסגרת הסקר רואיינו 621 משיבים, מהם 55% גברים ו-45% נשים. מכלל המדגם 62% ממחוז תל אביב והמרכז, 13% ממחוז ירושלים, 12% מחוז חיפה, 7% מחוז צפון ורק 6% ממחוז דרום.

רוב בעלי הדעה מכלל המדגם (56%) סבורים כי השופטים עצמם כן יפיקו לקחים לשיפור התנהלותם בעקבות משוב השופטים, לעומת 44% הסבורים שהשופטים לא יפיקו לקחים לשיפור המצב בעקבות המשוב. כמחצית מבעלי הדעה מכלל המדגם (52%) סבורים כי הנהלת בתי המשפט לא תפיק לקחים בעקבות משוב השופטים, וכמחצית (48%) סבורים שהנהלת בתי המשפט כן תפיק לקחים לשיפור המצב בעקבות המשוב.

לדברי עו"ד ברזילי, "הסקר מוכיח את חיוניותו של משוב השופטים, וכי המשוב יביא לשיפור התנהלותם של שופטים. לאור הממצאים הללו, אני קורא לנשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס, רגע לפני פרישתו: חזור בך מהחרם שהטלת על הלשכה בעקבות המשוב, ואמץ את הממצאים לשיפור מערכת המשפט".

פרופ' יצחק כ"ץ, מנכ"ל מכון "מאגר מוחות", סבור כי "עורכי הדין מאמינים בהשפעה החיובית שיש למשוב השופטים, הן על התנהלות המערכת והן על התנהלות השופטים בכל הערכאות השיפוטיות".

לקריאה נוספת, ראו:

 

הנהלת בתי המשפט מנתקת מגע עם לשכת עוה"ד בעקבות החזרת משוב השופטים 

 

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:44
קומיט וכל טופס במתנה