שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > 9 חודשי מאסר לפקיד הוצל"פ ששינה פרטי תיקים כדי ליצור חובות פיקטיביים

חדשות

9 חודשי מאסר לפקיד הוצל"פ ששינה פרטי תיקים כדי ליצור חובות פיקטיביים, צילום: צילום: Getty images Israel
9 חודשי מאסר לפקיד הוצל"פ ששינה פרטי תיקים כדי ליצור חובות פיקטיביים
07/01/2015, עו"ד לילך דניאל

הנאשם שעבד בלשכת ההוצל"פ בחיפה התבקש על ידי בעל משרד לייצוג זוכים וחייבים לערוך שינויים בפרטים מהותיים בתיקים ישנים שהתנהלו בחיפה ולהעבירם ללשכה בנצרת. בכך, נוצרו הלכה למעשה תיקים חדשים שבהם נרשמו קורבנות המרמה כחייבים לזוכים פיקטיביים. לאחר העברת התיקים לנצרת, הצליחו עובדי המשרד לממש חלק מהחובות הכוזבים

בית משפט השלום גזר 9 חודשי מאסר על פקיד הוצאה לפועל שהורשע בעבירות של שיבוש הליכי משפט, זיוף, מרמה והפרת אמונים. זאת, לאחר שלבקשת בעל משרד לייצוג זוכים וחייבים ביצע שינויים מהותיים בתיקים ישנים בניגוד לסמכותו, באופן שיצר למעשה תיקים חדשים בהם נרשמו מנוחים כחייבים לזוכים פיקטיביים, ולאחר מכן העביר את התיקים ללשכה אחרת על מנת שעובדי המשרד יוכלו להגיש בקשות למימוש החוב.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

על פי כתב האישום, במועדים הרלוונטיים עבד הנאשם, בוריס צרניאק, בלשכת ההוצאה לפועל בחיפה ובמסגרת תפקידו היה בעל גישה למערכת הממוחשבת של ההוצאה לפועל ובעל יכולת מעשית לערוך בה שינויים. בשלב מסוים, הסכים הנאשם עם בעל משרד לייצוג זוכים וחייבים בתיקי הוצאה לפועל כי הוא יערוך שינויים בפרטים מהותיים בתיקים ישנים שהתנהלו בחיפה ויעבירם ללשכה בנצרת. בהתאם, ביצע הנאשם שינויים מהותיים בתיקי ההוצאה לפועל המצויים בסמכות רשם הוצאה לפועל בלבד, ויצר בכך הלכה למעשה תיקים חדשים שבהם נרשמו קורבנות המרמה כחייבים לזוכים פיקטיביים.

לאחר העברת התיקים ללשכת ההוצאה לפועל בנצרת וטשטוש זהותם המקורית, הגישו עובדי המשרד בקשות למימוש החוב באופנים שונים ובחלק מהמקרים אף הצליחו לממש חלק מהחובות הכוזבים. בשלושת האישומים שיוחסו לנאשם, הוסבר כיצד רשם את שמם של מנוחים כחייבים בתיקים הפיקטיביים לצורך השתלטות על עיזבונם, בעזרת "זוכים" שעמם התקשר בעל המשרד. בהכרעת הדין קבע בית המשפט כי הנאשם היה מודע לכך שהשינויים מצויים בסמכותו של רשם ההוצאה לפועל בלבד, וכי לכל הפחות חשד שהוא מתבקש לבצע שינוי כוזב. עם זאת, זוכה הנאשם מעבירה של קשירת קשר לפשע.

השופט יוסף טורס גזר על הנאשם עונש של 9 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס. תחילה, קבע השופט כי הנאשם מוטט לחלוטין את כל מנגנוני ההגנה של מערכת ההוצאה לפועל, שמטרתם שמירה על טוהר ההליך המשפטי ואמון הציבור במערכת המשפט, וכי מעשיו חמורים במיוחד שכן הם בוצעו במהלך עבודתו תוך מעילה באמון שניתן בו ותוך שימוש במידע וכלים שניתנו לו לצורך מילוי תפקידו כחוק.

השופט ציין כי הנאשם הוא עובד ציבור וככזה נדרש לנורמות התנהגות גבוהות, מה גם שעבד במקום רגיש ביותר, היה בעל גישה למערכת המחשוב של מערכת ההוצאה לפועל, פעל בה כבתוך שלו ללא כל מחויבות לתפקידו וחובותיו כלפי הציבור וזייף במודע נתונים בעלי משמעות רבה. בכך, הדגיש השופט, פגע הנאשם אנושות באמון הציבור בשירות הציבורי בכלל, במערכת המשפט וביכולת להסתמך על הרישומים במאגרי המידע הציבוריים ולבצע עסקאות על פיהם בפרט. בנוסף, קיימת גם פגיעה כלכלית פוטנציאלית בהיקף נרחב נוכח החובות הפיקטיביים שיצר הנאשם בסך כולל של 3 מיליון שקל.

לאחר שבחן את מדיניות הענישה במקרים דומים, התייחס בית המשפט לנסיבות אחרות הקשורות בביצוע העבירות, ובכלל זאת חלקו היחסי של הנאשם והעובדה כי השפעתו של בעל המשרד לא הוכחה, הנזק שנגרם מביצוע העבירות והנזק שהיה צפוי להיגרם, הניצול לרעה של כוחו ומעמדו של הנאשם והעובדה שביצע את העבירות בשל יחסיו הקרובים עם בעל המשרד ולא מתוך תאוות בצע. בהסתמך על האמור, קבע השופט טורס כי מתחם העונש ההולם בנסיבות המקרה עומד על מאסר בפועל למשך 8-24 חודשים בצירוף קנס.

בקביעת העונש, שקל השופט בין היתר את עברו הנקי של הנאשם ותרומתו לחברה, ונתן דעתו למכתבי ההערכה שהגיש הנאשם במסגרת הראיות לעונש, שמהם עולה תמונה של עובד מסור המעניק לציבור שירות אדיב ואכפתי. עוד התייחס השופט לפגיעה שנגרמה לנאשם ולמשפחתו כתוצאה מהעונש שיוטל עליו, העובדה שהוא הושעה מעבודתו מאז חשיפת הפרשה והעובדה שהרשעתו ככל הנראה תביא לפיטוריו מהשירות הציבורי. בסופו של דבר נגזר על הנאשם מאסר בפועל למשך 9 חודשים, 6 חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך של 3,000 שקל.

 

ת"פ 26098-11-11

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

פקיד ההוצל"פ יצר חובות פיקטיביים בתיקים והעביר ללשכה אחרת שתגבה את החוב

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:219
קומיט וכל טופס במתנה