שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > תקדים מחייב: הילדים במשמורת משותפת? האב ישלם רק 50% מדמי המזונות

חדשות

תקדים מחייב: הילדים במשמורת משותפת? האב ישלם רק 50% מדמי המזונות, צילום: צילום: Getty images Israel
תקדים מחייב: הילדים במשמורת משותפת? האב ישלם רק 50% מדמי המזונות
07/01/2015, עו"ד אורי ישראל פז

ביהמ"ש המחוזי קבע כי במקרים שבהם נפסקה משמורת משותפת וגובה משכורותיהם של בני הזוג הוא זהה, ניתן להפחית חצי מדמי המזונות המינימליים, כאשר ההפחתה נעשית גם ממרכיב המדור. את המחלוקת על עצם קיומו של החיוב במזונות, לאור התמורות החברתיות, הורה ביהמ"ש למשפחות לנהל מול המחוקק

במקרים שבהם נפסקה משמורת משותפת בין ההורים על ילדיהם וגובה משכורותיהם של בני הזוג הוא זהה יש לפסוק רק 50% מסכום חיוב המזונות שעל האב לשלם לאם ילדיו. כך פסקו עקרונית, בהלכה מנחה לכל בתי המשפט לענייני משפחה בארץ, שלוש שופטות בית המשפט המחוזי מרכז שבלוד: השופטת ורדה מרוז, מיכל נד"ב ומיכל ברנט.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

פסק הדין שניתן בשבוע שעבר מאבחן את ההלכה המנחה שנפסקה על ידי השופטת יעל וילנר מבית המשפט המחוזי בחיפה, לפיה במקרים של משמורת משותפת על הילדים סכום חיוב המזונות יעמוד על 75%, אף שבמחצית מהזמן הילדים שוהים אצל האב. בפסק הדין החדש קבע הרכב תלתא של בית המשפט המחוזי מרכז כי המקרה שבו פסקה השופטת וילנר עוסק בנסיבות שבהן הכנסת האב עמדה על 11 אלף שקל לחודש והכנסת האם על 4,500 שקל לחודש. ואילו כעת, נפסק לראשונה כי בכל אותם מקרים של משמורת משותפת שבהם הכנסות ההורים זהות, יש לחייב את האב רק 50% מגובה החיוב בתשלומי המזונות של ילדיו.

מדובר במשמורת משותפת שנפסקה בזמנו על ידי השופטת ד"ר ורדה בן שחר ביחס לשתי בנות פעוטות מתחת לגיל 6 (בנות שנה ו-4), חרף התנגדות עזה של האם. שופטות בית המשפט המחוזי ציינו בהחלטתן כי "אין אנו מתעלמות מהדין האישי החל על הצדדים, אולם סבורות אנו אחרת בהתחשב בגובה ההשתכרות של הצדדים, כמו גם זהות שכרם, ובהתחשב בצרכי הקטינות כפי שנקבעו. בנסיבות העניין סבורות אנו כי ראוי להעמיד את שיעור חיוב האב במזונות בנותיו על 50% מסכום החיוב, קרי 1,300 שקל

המשך המאבק העקרוני – בכנסת

בכל הנוגע להוצאות המדור שהאב חויב בתשלומם המלא על ידי השופטת בן שחר, קבעו השופטות במחוזי לראשונה כתקדים מחייב כי "בעניין זה שונה דעתנו מדעתה של כבוד השופטת וילנר בפסק דין פלוני. אמנם הוצאות המדור של האם אינן משתנות עקב המשמורת המשותפת, ואולם אין חולק כי על האב לשכור מדור שיאפשר דיור הולם לקטינות המצויות במשמרתו כמחצית הזמן. נוכח זהות שכרם של הצדדים, אנו קובעות כי השתתפות האב בהוצאות המדור תהא מופחתת ב-50% מן החיוב הרגיל שעומד על 40% מהוצאות המדור ובאופן שהאב יישא בתשלום סך של 860 שקל לחודש בגין הוצאות המדור".

את החלטתן העקרונית נימקו השופטות בכך ש"כאשר קטינים מצויים במשמורתה הבלעדית של האם, קמה חובה לאב לשאת במזונותיהם ולהעבירם לידי האם, שכן היא זו הנושאת בהוצאותיהם. אולם, מקום בו מצויים הקטינים במשמורת משותפת, הרי שהאב זן אותם שעה שהם במשמורתו, ועל כן יוצא הוא ידי חובת המזונות כלפיהם ביחס לפרק זמן זה. עובדה זו יש לקחת בחשבון בפסיקת סכום המזונות".

לצד הקביעות התקדימיות הללו, השופטות מרוז, נד"ב וברנט הפנו את המשפחות הגרושות להמשך ניהול מאבקן העקרוני בכנסת. "חיובה של אם במזונות ילדיה הקטינים, על בסיס עקרונות שוויון וצדק לרבות התאמת הדין לתמורות החברתיות, כנטען על ידי המשיב – עניין הוא למחוקק לענות בו", פסקו השופטות פה אחד. "חיוב האב בתשלום מזונותיהם ההכרחיים של קטינים הינו חיוב שבדין וסבורות אנו כי לא ניתן להתערב בעצם קיומו, אלא אך בגובהו".

משנים את חוקי המשחק

לדברי עו"ד אמיר שי, המייצג את האב בפרשה, מדובר בפסק דין המשנה את חוקי המשחק. "לאחר ששופטת משפחה, ורדה בן שחר, פסקה משמורת משותפת לפני כשנה, אך ריסקה את האב עם דמי מזונות בסך 4,500 שקל לחודש, ערערנו לבית המשפט המחוזי והערעור התקבל תוך שהרכב של שלוש שופטות מפחית את דמי המזונות ל-2,600 שקל בלבד. המחוזי קבע הלכה כללית שהולכת להשפיע על מאות ואלפי אבות, לפיה ניתן במשמורת משותפת להסתפק בדמי מזונות בשיעור של 50% מדמי המזונות המינימליים הרגילים, כאשר ההפחתה נעשית גם ממרכיב המדור – שעד כה לא היה בר הפחתה. בפעם הראשונה הופחתו דמי המזונות לחצי, עקב חלוקת המשמורת".

עו"ד שי הוסיף כי "מדובר בפסק דין של בית המשפט המחוזי ולכן מקובל כתקדים, שיכול לשמש כל אחד מהאבות. אני גאה במיוחד בלקוח שלי, שעמד על זכויותיו, על ההישג נגד הזרם, ועל זה שנחישות וידע יכולים לשנות עולמות. נכון שזה לא נגמר. יש עוד דרך לעבור ואני לא אשקוט עד שנטל המזונות יחולק בין ההורים לפי שיקולים כלכליים בלבד וללא כל אפליה מגדרית, גם במשמורת משותפת וגם במשמורת לא משותפת. זאת המלחמה שלי למען לקוחותיי וכלל האבות, ואני נחוש לנצח בה".

 

עמ"ש 25027-02-14

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

פריצת דרך: בית המשפט פטר אב ממזונות לילדיו בגלל משמורת משותפת

 

האב לא יחויב במזונות ילדיו במשמורת משותפת וקצבת בנו הנכה תועבר אליו

 

נמשכת מגמת השוויון בביהמ"ש: האם תשלם מזונות לאב עבור הבת שבמשמורתו

 

האם יש הצדקה לחייב בדמי מדור כשהאם גרה בדירה ללא משכנתא?

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:105
קומיט וכל טופס במתנה