שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מנהל תיק המניות של "עמיתים" ביצע תרמית בני"ע וגרף לכיסו 7.7 מיליון שקל

חדשות

מנהל תיק המניות של "עמיתים" ביצע תרמית בני"ע וגרף לכיסו 7.7 מיליון שקל, צילום: צילום: Getty images Israel
מנהל תיק המניות של "עמיתים" ביצע תרמית בני"ע וגרף לכיסו 7.7 מיליון שקל
05/01/2015, ליאור שדמי שפיצר

על פי כתב האישום, צחי כהן, שהיה אחראי על המסחר במניות עבור החוסכים בקרנות הפנסיה, רכש את אותן מניות בשערים נמוכים יותר קודם לכן לחשבונות פרטיים שבשליטתו. לאחר ששער המניה עלה עקב ביצוע רכישות מסיביות לחשבונות עמיתים, מכר את המניות ברווח

מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) הגישה אתמול (א', 4.1) לבית המשפט המחוזי בתל אביב כתב אישום נגד צחי כהן, שניהל במועדים הרלוונטיים את תיק המניות של "עמיתים – קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר". כתב האישום מייחס לכהן עבירות של תרמית בניירות ערך, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירת איסור הלבנת הון.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

"עמיתים – קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר" הוא הגוף המאחד את שמונה קרנות הפנסיה ההסתדרותיות אשר הולאמו בשנת 2003. אחת מקרנות הפנסיה האמורות היא "מבטחים מוסד לביטוח סוציאלי של העובדים". עמיתים מנהל את כספי הפנסיה של מעל 215 אלף גמלאים וכ-135 אלף מבוטחים פעילים בכל שמונה הקרנות. הוא מהווה כיום את אחד מגופי ההשקעה המוסדיים הגדולים בארץ, עם היקף נכסים מנוהלים של כ-160 מיליארד שקל בארץ ובחו"ל.

כהן, יליד 1969, עבד בתקופה הרלוונטית במבטחים כמנהל צוות המניות בחטיבת ההשקעות של עמיתים והיה אחראי על המסחר במניות עבור החוסכים בכל הקרנות המאוחדות בעמיתים. בנוסף, היה כהן חבר בוועדת ההשקעות אשר קבעה את מדיניות ההשקעה והיה אחראי לביצוע המדיניות שנקבעה. מתוקף תפקידו, נאסר עליו להימצא במצב של ניגוד עניינים בין תפקידו ועבודתו בעמיתים ובין אינטרס אישי שלו ושל קרובים לו וכן נאסר עליו לרכוש ולהחזיק ניירות ערך עבור עצמו.

לפי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד אסף עיסוק, לפני שרכש מניות עבור עמיתים, הקדים ורכש כהן את אותן מניות בשערים נמוכים יותר לחשבונות פרטיים בשליטתו. בהמשך, ולאחר ששער המניה עלה עקב ביצוע רכישות מסיביות של אותן מניות לחשבונות עמיתים, מכר כהן את המניות מהחשבונות הפרטיים בשער גבוה יותר, כאשר במקרים רבים המניות נמכרו ישירות לחשבונות עמיתים בעסקאות מתואמות. בפעילות זו הפיק כהן במרמה רווחים בסך של כ-7.7 מיליון שקל, כאשר חלק מהרווחים הופקו על חשבון כספי החוסכים בקרנות הפנסיה.

יחד עם כהן, נאשמים אחותו וגיסו, קרן ויוסף גרצ'יקוב, בביצוע בצוותא של עבירת מרמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירת איסור הלבנת הון. הנאשמים האחרים אפשרו לכהן לפעול מחשבונם ולמשוך את רווחי המרמה, ואף נהנו מחלק מהרווחים בעצמם. מלבד הפעילות בחשבון של אחותו וגיסו, ביצע כהן מסחר בניירות ערך גם מחשבונם של הוריו, שבו היה מיופה כוח.

על פי כתב האישום, כהן ניצל את תפקידו, מעמדו וסמכויותיו, ורתם את הפעילות המוסדית וכספי החוסכים בקרנות הפנסיה לטובת השאת רווחים לעצמו ולנאשמים האחרים. במעשיו השפיע כהן בדרכי תרמית על שערי ניירות הערך שבהם פעל וחשף את הציבור לנתוני מסחר כוזבים שיצרו מצג שווא של פעילות אקראית בניירות ערך, בין צדדים לא מתואמים, המבוססת על הערכות כלכליות.

הנסיבות המחמירות במעשיו של כהן מתבטאות בהיקפי המסחר העצומים שביצע, ברווח הגבוה שהפיק, במשך הזמן הארוך של הפעילות, בשיטתיות ותחכום הפעילות, בניצול מעמדו, תפקידו הבכיר והאמון שניתן בו ובעובדה שגרם לפגיעה בחשבונות החוסכים לפנסיה בקרנות עמיתים.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:232
קומיט וכל טופס במתנה