שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > כתב אישום נגד מקימי גשר התאורה בהר הרצל שקרס וגרם למותה של קצינה

חדשות

כתב אישום נגד מקימי גשר התאורה בהר הרצל שקרס וגרם למותה של קצינה, צילום: צילום: Getty images Israel
כתב אישום נגד מקימי גשר התאורה בהר הרצל שקרס וגרם למותה של קצינה
01/01/2015, עו"ד אורי ישראל פז

המבנה שנועד לתליית ציוד תאורה והגברה קרס במהלך החזרות לטקס הדלקת המשואות הממלכתי בשנת 2012, ומספר חיילים נלכדו תחתיו, בהם סגן הילה בצלאלי ז"ל. על פי כתב האישום, המבנה הוקם על ידי חברת עיצוב במה ועובדיה ללא הכישורים המקצועיים הנדרשים, ללא כל תכנון הנדסי וללא פיקוח כנדרש

פרקליטות מחוז ירושלים באמצעות עו"ד דניאל מור, הגישה לבית משפט השלום בעיר כתב אישום בגין גרימת מוות ברשלנות וחבלה ברשלנות, נגד חברת עיצוב במה בע"מ וחמישה נאשמים נוספים אשר היו מעורבים בהפקת טקס הדלקת המשואות הממלכתי בהר הרצל בירושלים בשנת 2012.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

ב-18 לאפריל 2012, במהלך החזרות לקראת הטקס, התמוטט המבנה שהוקם לתליית ציוד הגברה, תאורה ומקרנים. חיילים ששהו ברחבה נסו על נפשם, המבנה קרס לקרקע ומספר חיילים נלכדו תחתיו. סגן הילה בצלאלי ז"ל נלכדה מתחת למבנה וכתוצאה מכך נגרמו לה חבלות קשות בכל חלקי גופה אשר גרמו למותה. כמו כן נפצעו מספר חיילים ששהו ברחבה.

בין הנאשמים נמצאים חברת עיצוב במה, מנהל התפעול בחברה טאימורז ליאונידזה, סמנכ"ל התפעול אלעד לביא, מנכ"ל החברה דורון לביא, יצחק צוקר ששימש יועץ בטיחות בעת תכנון וארגון הטקס, ומהנדס מבנים בשם אורן ורשבסקי שנשכר על ידי החברה לשמש מהנדס קונסטרוקציה ונשכר על ידי צוקר כדי לשמש מהנדס מטעמו ולבצע בדיקה הנדסית בטיחותית של המבנה ואישורו.

על פי כתב האישום, המבנה הוקם על ידי חברת עיצוב במה ועובדיה ללא הכישורים המקצועיים הנדרשים, ללא כל תכנון הנדסי או חישובים הנדסיים וללא פיקוח הנדסי. בנוסף לכך, המבנה נבנה באמצעות אביזרים שאינם ראויים ואינם מתאימים לו. מערכת העיגון של המבנה, אשר הוקמה ללא כל תכנון ובאופן שרירותי, הייתה לא יציבה ולא יעילה, מאולתרת ולמעשה חסרת יכולת של ממש לייצב את המבנה.

כמו כן, נאשמת חברת עיצוב במה בכך שהקימה מבנה שהמערכת המבנית שלו אינה עומדת בדרישות הנדסיות מזעריות, תוך שימוש באביזרים שאינם מתאימים להקמת המבנה, ובאופן שגרם לאי יציבות המבנה ולהתמוטטותו בסופו של דבר.

טאימורז ליאונידזה, אלעד לביא ודורון לביא מואשמים כי התרשלו בכך שהמבנה הוקם תוך שימוש באביזרים שאינם ראויים ואינם מתאימים למבנה, ובאופן שאינו מתאים למבנה.

עוד עולה מכתב האישום כי אלעד לביא, לאחר שקיבל הודעה מסלע יום לפני קריסת המבנה כי המבנה מתנדנד בצורה חריגה, שלח עובד שאין לו שום ידע או הכשרה מקצועית מתאימה לבדיקת יציבות של מבנים בכלל ושל המבנה בפרט.

אורן ורשבסקי מואשם כי לא חישב, לא תכנן ולא הכין תכנית קונסטרוקציה למבנה כנדרש ממנו. בנוסף לכך הוא גם לא בדק את יציבות ובטיחות המבנה לאחר הקמתו. כמו כן הוא פעל בניגוד עניינים בכך שהועסק הן על ידי חברת עיצוב במה והן על ידי יצחק צוקר. בכך מנע ביקורת של יציבות המבנה על ידי מהנדס בלתי תלוי.

יצחק צוקר מואשם בכך שלא ווידא קיומה של תכנית קונסטרוקציה הנדסית להקמת המבנה ואפשר להעלות את המשתתפים על רחבת הטקס ולהתחיל בחזרות לטקס בסביבתו של המבנה, בהשתתפות חיילים ומופיעים אחרים, בהם ילדים, אף שלא נעשו בדיקות מקצועיות ולא נתנו אישורים מתאימים ליציבותו ובטיחותו של המבנה. גם כאשר נודע לו כי המבנה אינו יציב ומתנדנד לא הורה מיידית לפנות את רחבת הטקס.

לטענת הפרקליטות, במעשיהם גרמו הנאשמים ברשלנות למותה של הילה בצלאלי ז"ל, ועשו מעשה שלא כדין או נמנעו מעשות מעשה שחובה לעשותו ונגרמה בהם חבלה לאדם.

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:226
קומיט וכל טופס במתנה