שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > האיחוד החקלאי מצטרף לתביעה נגד הגבייה ביתר של דמי שימוש חורג בנחלות

חדשות

האיחוד החקלאי מצטרף לתביעה נגד הגבייה ביתר של דמי שימוש חורג בנחלות, צילום: צילום: Getty images Israel
האיחוד החקלאי מצטרף לתביעה נגד הגבייה ביתר של דמי שימוש חורג בנחלות
31/12/2014, עו"ד אורי ישראל פז

בעלי זכויות בנחלות חקלאיות יכולים להצטרף לבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה נגד רשות מקרקעי ישראל בסך של 25 מיליון שקל. בתביעה נטען כי הרשות גבתה תשלום בניגוד להחלטת מועצת מקרקעי ישראל, המעניקה פטור מדמי שימוש חורג לבעלי הנחלות במושבים שיסדירו את השימוש הלא חקלאי בהן

תנועת האיחוד החקלאי מצטרפת לבקשה לתביעה ייצוגית בסך של 25 מיליון שקל נגד רשות מקרקעי ישראל. בעלי זכויות בנחלות חקלאיות יכולים להצטרף לתובענה הייצוגית שהוגשה בתחילת השנה לבית המשפט לעניינים מנהליים בבית המשפט המחוזי מרכז שבלוד בטענה כי רשות מקרקעי ישראל ביצעה גבייה ביתר שלא כדין של דמי שימוש חורג מכ-500 בעלי נחלות חקלאיות בסכום ממוצע של 50 אלף שקל מכל אחד.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

התביעה הייצוגית הוגשה על ידי בעלת משק חקלאי במושב במרכז הארץ, באמצעות עורכי הדין דורון רדעי וניצן גדות ממשרד רדעי-גדות, ובמסגרתה נטען כי המינהל פועל בניגוד להחלטת מועצת מינהל מקרקעי ישראל מספר 1265 מיום 29.10.2012. מדובר בהחלטה המעניקה תמריץ לבעלי נחלות חקלאיות במושבים להסדיר שימושים לא חקלאיים בחלקות המגורים, וזאת על ידי קביעה כי מי שיפעל להסדרת שימוש כאמור בתוך שנתיים מיום אישור ההחלטה, יקבל פטור מתשלום דמי שימוש חורג לעבר בגין תקופה העולה על ארבע שנים. על פי הנטען, המינהל מתעלם מהוראת הפטור האמורה, ובפועל הוא נוהג לחייב בעלי נחלות בתשלום דמי שימוש חורג עבור תקופה של עשר שנים לאחור.

לדברי עו"ד דורון רדעי, התביעה נוגעת לכל בעלי הזכויות בנחלה אשר הסדירו את השימוש החורג בנחלתם מכוח הוראות החלטה 1265. עו"ד רדעי מדגיש כי בעלי זכויות בנחלות חקלאיות יכולים עדיין להצטרף לבקשה לאישור תובענה ייצוגית.

עו"ד דודו קוכמן, מזכ"ל תנועת האיחוד החקלאי, מסביר כי מזכירות האיחוד החקלאי החליטה להצטרף לתובענה הייצוגית, לאחר שפניות בכתב ובעל פה של האיחוד החקלאי לפעול ליישום החלטת המועצה כלשונה לא נענו. עוד מציין עוה"ד קוכמן כי סוגיית התמריץ הותקפה אף בבג"ץ ובפסיקתו ראה בג"ץ בתמריץ מטרה ראויה להסדרת השימושים. אך למרות פסיקת בג"ץ, רשות מקרקעי ישראל המשיכה לגבות תשלומים, תוך התעלמות מפסיקת שופטי בג"ץ ומהחלטת מועצת מקרקעי ישראל וכי "רשות מקרקעי ישראל ממשיכה להתעמר בחקלאים המבקשים להסדיר את פרנסתם אך חוששים מפתיחת חזית משפטית מולה".

לדברי עו"ד קוכמן, אשר פועל בנושא הסדרת השימושים הלא חקלאיים במישור הציבורי בשנים האחרונות מול משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל, התברר כי מדובר בקושי אמיתי שעולה בקרב בעלי הזכויות בנחלות המבקשים להסדיר שימושים אלה במסגרת החוק ואי-הסדרה עלולה לפגוע בהסדרת מעמדם כחוכרים לדורות.

 

ת"י 8355-01-14

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

רשות מקרקעי ישראל תובעת 51 מיליון שקל ממושב עמינדב בגין שימוש לא חוקי בנחלות

 

בית המשפט העליון מבצע אבחנה: מהו "משק עזר" ומהי "נחלה" 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:35
קומיט וכל טופס במתנה