שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מפעלי ים המלח שילמה לרשות מקרקעי ישראל 18 מיליון שקל בגין חובותיה למדינה

חדשות

מפעלי ים המלח שילמה לרשות מקרקעי ישראל 18 מיליון שקל בגין חובותיה למדינה, צילום: מפעלי ים המלח. צילום: אודי שטיינוול
מפעלי ים המלח שילמה לרשות מקרקעי ישראל 18 מיליון שקל בגין חובותיה למדינה
29/12/2014, עו"ד אורי ישראל פז

מדובר בחובות שנבעו מאי-שערוך במשך שנים של דמי החכירה שעל מפעלי ים המלח לשלם למדינה, בגין החכרת הקרקע המשמשת לפעילותה באזור ים המלח. הסכמה זו היא תוצאה של מדיניות רוחבית שמטרתה עמידה על זכויות המדינה ומניעת התעשרות שלא כדין על חשבון הקופה הציבורית

חברת מפעלי ים המלח בע"מ שילמה לרשות מקרקעי ישראל כ-17.7 מיליון שקל בגין חובותיה למדינה. מדובר בחובות אשר נבעו מאי-שערוך במשך שנים של דמי החכירה שעל מפעלי ים המלח לשלם למדינה, בגין החכרת הקרקע הנמצאת בבעלות המדינה, והמשמשת לפעילותה באזור ים המלח.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

ההסכמה בדבר תשלום חובה של מפעלי ים המלח לרשות מקרקעי ישראל שהביאה לסיום המחלוקת, לתשלום החובות למדינה ולהסדרת עדכון דמי חכירה שישולמו גם מעתה ולהבא, הביאה לייתור הצורך בהליך משפטי שבו התכוונה המדינה לנקוט כנגד מפעלי ים המלח בעניין זה.

ממשרד המשפטים נמסר כי הסכמה זו הינה תוצאה של מהלך יזום של היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה, בשיתוף פרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי) ורשות מקרקעי ישראל (מחוז דרום), כחלק ממדיניות רוחבית של פרקליטות המדינה של עמידה על זכויות המדינה בנחישות, ובכלל זה הגנה על כספי הציבור, מקרקעי הציבור ומניעת התעשרות שלא כדין על חשבון הקופה הציבורית.

כפי שדווח לאחרונה בפורטל תקדין, הסאגה המשפטית בפרשה החלה בעקבות העתירות שהוגשו לבג״ץ לפני למעלה מעשור שנים על ידי התנועה לאיכות השלטון והחברה להגנת הטבע, לאחר שמועצת מקרקעי ישראל אישרה הסכם בינה לבין חברות המלח, והעתירות הובילו לשינוי במדיניות והציפו כשלים. ההסכם העניק לחברות המלח הטבות חסרות תקדים, חריגות במהותן ובהיקפן בשטח של כ-2,000 דונם, שהוחזק בידיהם על פי חוזי חכירה לצורך בריכות מלח.

צו הביניים שהוצא בעקבות העתירות לבג״ץ מנע לאורך כל השנים את מימוש ההסכם בשני אופנים: האחד, צו הביניים הבטיח כי חברות המלח לא יוכלו לממש את ההסכם, באופן חד-צדדי, נוכח שיטתם כי אין כל צורך באישור שר האוצר. השני, צו הביניים ועצם קיומה של עתירה תלויה ועומדת, הבטיחו כי לא יאושר ההסכם וימומש במחטף מבלי שהציבור יוכל להיות מודע לכך בזמן אמת ולעמוד על זכויותיו. הגשת העתירה ומתן צו הביניים בה הם שאפשרו בסופו של יום את ביטולו של ההסכם שאישר המינהל בניגוד לחובותיו ולאינטרסים של הציבור. 

בנוסף, קיבלו העותרות לבג״ץ הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בסכום של 100 אלף שקל אף שההחלטות שבגינן עתרו בוטלו.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

בג"ץ: כשלים בהתנהלות מינהל מקרקעי ישראל בהסכמים עם חברות המלח

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:46
קומיט וכל טופס במתנה