שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אושרה תקרה לשכ"ט שמייצגים יורשו לתבוע מניצולי שואה בגין תביעה לפיצויים

חדשות

אושרה תקרה לשכ"ט שמייצגים יורשו לתבוע מניצולי שואה בגין תביעה לפיצויים , צילום: צילום: Getty images Israel
אושרה תקרה לשכ"ט שמייצגים יורשו לתבוע מניצולי שואה בגין תביעה לפיצויים
29/12/2014, ליאור שדמי שפיצר

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת שמעה עדויות מניצולי שואה ששילמו עשרות אלפי שקלים על מילוי טפסים בלבד. הצעת החוק שאושרה לקריאה שנייה ושלישית תחול רטרואקטיבית גם על תיקים שבהם הסתיים ההליך השיפוטי. ח"כ אלעזר שטרן: לצערי, את רוח ההתנדבות שמצאתי במתנדבים ובקליניקות המטפלות בניצולים, לא מצאתי במשרדי עוה"ד

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה אתמול (א, 28.12) לקריאה שנייה ושלישת את הצעת החוק המגבילה את שכר הטרחה שמייצגים יורשו לתבוע מניצולי השואה בגין תביעה לקבלת פיצויים. הוועדה שמעה עדויות מניצולי שואה ששילמו עשרות אלפי שקלים על מילוי טפסים בלבד. בחלק מהמקרים, עורכי הדין פתחו בהליכי הוצאה לפועל לגביית שכר הטרחה.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

ח"כ יצחק כהן, מיוזמי החוק, טען כי הוא קיבל תלונות מניצולי שואה על כך שעורכי דין גבו מהם עשרות אלפי שקלים בגין כספים שאושרו להם על ידי משרד האוצר, ולא היה כל צורך בהליך שיפוטי מעבר למילוי טפסים.

הצעת החוק קובעת את הגובה המקסימאלי של שכר הטרחה שמותר לקבל בעד טיפול בתביעה שאושרה כתוצאה מהחלטה מנהלית. במקרה שבו ניתנה ההחלטה המנהלית ולאחר מכן נכרת הסכם שכר הטרחה והוגשה התביעה לרשות המוסמכת, יוגבל שכר הטרחה ל-473 שקל. במקרה שבו נכרת הסכם שכר הטרחה והתביעה הוגשה, ולאחר מכן ניתנה ההחלטה המנהלית, שכר הטרחה יוגבל ל-949 שקל. במקרה שבו ההחלטה המנהלית ניתנה לאחר שהתובע הגיש בפועל ערר לוועדת עררים, גובה שכר הטרחה יעמוד על 4,910 שקל, ואילו במקרה שבו ההחלטה המנהלית ניתנה לאחר שהתובע הגיש בפועל ערעור לבית המשפט, שכר הטרחה יעמוד על  5,960 שקל.

הצעת החוק תחול רטרואקטיבית גם על תיקים שבהם הסתיים ההליך השיפוטי, אולם היא תאפשר למייצגים להשיב לניצולים חלק משכר הטרחה, בלי שהניצולים יתבעו מהמייצגים להשיב להם את שכר הטרחה שנגבה מהם, מעבר לתקרה שאושרה בהצעת החוק.

לדברי ח"כ אלעזר שטרן, "הגיע העת לתקן את העוול ההיסטורי לניצולי שואה. אני מכיר את הנושא מתפקידי כיו"ר לשעבר של הקרן לרווחת ניצולי השואה וכבן לניצולי שואה. לצערי הרב, את רוח ההתנדבות שמצאתי במתנדבים ובקליניקות המטפלות בניצולים, לא מצאתי במשרדי עורכי הדין, ולעיתים הדבר גבל ברדיפת בצע של ממש על חשבון כספם של הניצולים".

ח"כ דוד אזולאי שאל את עורכי הדין שהופיעו בדיון "מניין עזות המצח לשלוח לניצולי שואה מכתב מאיים לפני פניה להוצאה לפועל?". מנגד אמר עו"ד דוד ידיד כי במחירים נמוכים אלה, לא יהיו עורכי דין שיסכימו לטפל בתביעות להכרה בתובעים כניצולי שואה. עורכי דין נוספים טענו בוועדה כי הם השקיעו שעות רבות בתביעות וכי שכר הטרחה שנגבה מהניצולים נגבה כדין.

ח"כ יצחק כהן אמר כי הוא הגיע להסכמה עם כלל סיעות הבית וכן עם ועדת ההסכמות והממשלה, וכי הצעת החוק תועלה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית כבר היום במליאת הכנסת.

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:231
קומיט וכל טופס במתנה