שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מתקפה חזיתית של שר הפנים בשופט יורם דנציגר בעקבות הקפאת חוק המסתננים

חדשות

מתקפה חזיתית של שר הפנים בשופט יורם דנציגר בעקבות הקפאת חוק המסתננים , צילום: צילום: Getty images Israel
מתקפה חזיתית של שר הפנים בשופט יורם דנציגר בעקבות הקפאת חוק המסתננים
28/12/2014, עו"ד אורי ישראל פז

השר מתח ביקורת על ההחלטה להוציא צו ארעי המונע את החלת התיקון החדש לחוק למניעת הסתננות: "לא סביר בעיני שהרשות השופטת תמנע בהחלטה של שופט יחיד יישום חקיקה של המוסד הדמוקרטי הנבחר על ידי העם. ביהמ"ש העליון שוב מוכיח שהוא קשוב הרבה יותר לזכויות המסתננים מאשר לסבל של תושבי דרום תל אביב"

מתקפה חזיתית של שר הפנים גלעד ארדן נגד שופט בג"ץ יורם דנציגר בעקבות הקפאת חוק המסתננים החדש. "לא סביר בעיני שהרשות השופטת תמנע בהחלטה של שופט יחיד יישום חקיקה של הכנסת, המוסד הדמוקרטי הנבחר על ידי העם", אמר השר ארדן, והתחייב ברוח ימי הבחירות לכנסת ה-20 כי "הממשלה הבאה חייבת לקדם בדחיפות את חוק יסוד החקיקה ובכך לאפשר למדינה כלים להגן על אינטרסים לאומיים, כאשר רוב גדול בכנסת תומך בהם. לצערי, בית המשפט העליון שוב מוכיח שהוא קשוב הרבה יותר לזכויות המסתננים מאשר לסבל של תושבי דרום תל אביב״.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

לפני עשרה ימים (ה', 18.12) הורה השופט דנציגר, בדעת יחיד, על צו ארעי המונע את החלת התיקון החדש לחוק למניעת הסתננות. השופט הורה למדינה להגיב בתוך עשרה ימים, ובפרק זמן זה לא יינתנו הוראות שהייה חדשות וכן לא יועברו שוהים ממתקן "חולות" למתקן השהייה "סהרונים" עקב ענישה.

המדינה מתנגדת בתוקף לבקשות למתן צווי ביניים, בטענה שמתן צו ביניים להשעיית תוקף החוק יהווה צעד חסר תקדים הפוגע בעיקרון הפרדת הרשויות במדינת ישראל ויפגע ביכולת ההרתעה של הממשלה בהתמודדותה עם תופעת ההסתננות הבלתי חוקית ועם השלכותיה הקשות. עוד נטען כי העותרים לא התייחסו בעתירתם לשינויים המשמעותיים שהוכנסו לחקיקה החדשה, המתמקדים בתחימת זמן השהייה בחולות ל-20 חודשים ואת השהייה במשמורת לשלושה חודשים. בנוסף, בחוק החדש ישנה התייחסות לקבוצות אוכלוסייה שונות שלא יזומנו לחולות, בהן קטינים, נשים ובעלי מצב בריאותי שאינן מאפשר שהייה במקום.

שר הפנים ארדן טען כי הצווים שהוציא השופט דנציגר, להקפאת הזימונים של שוהים בלתי חוקיים למתקן חולות ולמשמורת, פוגעים בכלים שיש בידי הממשלה למניעת השתקעותם של מסתננים בערים ויכולתם לעבוד בהן, והחלטת בג"ץ פוגעת גם בהרתעת מסתננים חדשים מלהגיע לישראל הישר למרכזי הערים. בנוסף, מתן צו שכזה יוביל לשחרור כמעט מידי של כל השוהים בחולות ולסגירת המרכז בתוך שבועות אחדים.

כבר במהלך הדיונים שנערכו בממשלה על הצעת החוק המחודשת, טען היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין כי "הצעת החוק הממשלתית היא תוצאה של מלאכת איזון עדינה בין התכליות השונות של החוק והצורך לתת מענה לטיפול בתופעת ההסתננות רחבת ההיקף שעמה התמודדה ישראל בשנים האחרונות. זאת, לצד שמירה על זכויות האדם באשר הוא אדם – בין אם מדובר בזכויותיהם של אזרחי ותושבי הארץ ובין אם מדובר בזכויות האדם של מסתננים. כל הפרה משמעותית של האיזון יכול שתהפוך את החוק לבלתי חוקתי ובלתי ניתן להגנה".

עמדתו של השר ארדן ממשיכה את דרכו של קודמו בתפקיד, השר הפורש גדעון סער, שכזכור גינה בכל תוקף את הפסיקות האקטיביסטיות של שופטי בג"ץ שפסלו את שתי הגרסאות הקודמות של חוק המסתננים.

 

בג"ץ 8665/14

 

 

בפעם השנייה תוך שנה: בג"ץ ביטל את חוק המסתננים, מתקן השהייה חולות ייסגר

 

מול גל הפגנות המסתננים: עשרות משפטנים מביעים תמיכה במדיניות הממשלה

 

השופט הנדל: יש לנקוט משנה זהירות בעיכוב כניסתה לתוקף של חקיקה ראשית

 

גם במשמרת של הנשיא גרוניס: בג"ץ ביטל את חוק המסתננים – אינו חוקתי

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:150
קומיט וכל טופס במתנה