שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בימ"ש בארה"ב: משפחת הכומר שנחטף ונרצח תוכל לתבוע פיצויים מצפון קוריאה

חדשות

בימ"ש בארה"ב: משפחת הכומר שנחטף ונרצח תוכל לתבוע פיצויים מצפון קוריאה, צילום: צילום: Getty images Israel
בימ"ש בארה"ב: משפחת הכומר שנחטף ונרצח תוכל לתבוע פיצויים מצפון קוריאה
25/12/2014, ליאור שדמי שפיצר

בימ"ש לערעורים בארה"ב הורה להחזיר את תיק התביעה של הכומר קים דון שיק, תושב ארה"ב ממוצא קוריאני שנרצח על ידי שירותי הביון בצפון קוריאה. עו"ד אשר פרלין: "העובדה שכל העדים נרצחו, נכלאו או נמצאים בפחד מתמיד מפעולות תגמול של המשטר אינה פוטרת את צפון קוריאה מאחריות. כשמדינה תומכת טרור מונעת מהראיות לפשעים שביצעה לצאת לאור, ביהמ"ש מניחים את הגרוע ביותר, ובצדק"

בית משפט לערעורים בוושינגטון הורה השבוע בהחלטה תקדימית להחזיר את תיק התביעה של משפחת הכומר קים דון שיק, שליח הכנסייה שנחטף ונרצח בידי שירות הביון של פיונגיאנג, לערכאה הדיונית, ובכך לאפשר למשפחתו של שיק לתבוע פיצויים מצפון קוריאה.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הכומר קים, אזרח דרום קוריאה במעמד תושב קבע בארה"ב, הגיש במשך שבע שנים סיוע ושיעורי דת לעריקים צפון קוריאניים שביקשו מקלט בצפון מזרח סין. קים משך את תשומת לבו של המשטר בפיונגיאנג כשסייע לאזרחי צפון קוריאה להימלט מהמשטר הסטליניסטי, בנוסף לניסיון שלו להמיר את דתם של הספורטאים הצפון קוריאניים באולימפיאדת אטלנטה 1996.

ב-2005, חמש שנים לאחר העלמות הכומר, בית משפט דרום קוריאני הרשיע סיני ממוצא קוריאני באשמת סיוע לשירות הביון הצפון קוריאני לחטוף אזרחי דרום קוריאה בסין, בהם הכומר קים. על פי עדותו במשפט, צוות חטיפה תכנן את חטיפתו של קים במשך כשנה, ולאחר מכן חטף את קים עת שעצר מונית והעבירו מעבר לגבול.

עד היום לא נמצאו ראיות ממשית לחטיפתו של הכומר, אך בית המשפט לערעורים בוושינגטון הורה השבוע להחזיר את תיק התביעה של קים לערכאה דיונית, ובכך לאפשר למשפחתו של קים לתבוע פיצויים בגין הרצח.

הרכב של שלושה שופטים ישב והכריע בסוגיה. שופט הערעור דויד טאטל (Tatel) כתב בהחלטתו "הראיות שהוצגו מראים משטר שחוטף, מענה והורג אסירים ומשתמש בטרור והפחדה כדי למנוע עדים מלהעיד, דבר המאפשר לנו להגיע למסקנה ההגיונית שהמשטר עינה ורצח את הכומר".

מקרה הכומר קים מסתמך על סעיף בחוק חסינות ריבון זר (Foreign Sovereign Immunities Act). חוק זה מגן על ממשלות זרות מלהיתבע בבתי המשפט בארה"ב. החריג לכך הוא מדינות המוגדרות כמדינות התומכות בטרור. אף שצפון קוריאה הופיעה ברשימת המדינות נותנות החסות לטרור במשך שנים רבות, היא הוסרה בשנת 2008 בידי הנשיא בוש. באותה עת, בכירים אמריקאים נשאו ונתנו עם המשטר הצפון קוריאני בדבר פיקוח על הנשק הגרעיני שברשותו והיה חשש לקריסת השיחות.

לדברי עו"ד אשר פרלין, המייצג את בנו ואחיו של קים, שניהם תושבי שיקאגו, בתביעה האזרחית לפיצויים בגין החטיפה, "בית המשפט לערעורים שלח הודעה שמשטרים מדכאים לא יכולים לנצל את הדיכוי שלהם כדי להשיג יתרון בבתי המשפט בארה"ב. העובדה שכל העדים נרצחו, נכלאו או נמצאים בפחד מתמיד מפעולות תגמול של המשטר, אינה פוטרת את צפון קוריאה מאחריות. כאשר מדינה תומכת טרור מונעת מהראיות לפשעים שביצעה לצאת לאור, בתי המשפט מניחים את הגרוע ביותר, ובצדק".

עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, יו"ר שורת דין אמרה כי "החלטת בית המשפט לערעורים כעת, בעת הדיון על מעורבותה של צפון קוריאה בהתקפות הסייבר נגד חברת סוני ,מהווה הזדמנות ודוגמא מצוינות לאופן שבו סוני יכולה או צריכה לפעול נגד צפון קוריאה – סוני צריכה לתבוע את קים ג'ונג-און בבית המשפט, לתבוע מיליארדים ולתפוס את נכסי צפון קוריאה ברחבי העולם. החברה צריכה להפסיק להתנהג כקורבן ולדרוש פיצוי מהמשטר הלא חוקי בפיונגיאנג".

ארגון שורת הדין שבראשו עומדת עו"ד דרשן לייטנר הגיש מספר תביעות נגד צפון קוריאה על מעורבותה בפיגועי טרור במזרח התיכון, ובכלל זה מתן תמיכה חומרית לאש"ף וחיזבאללה. התביעות הוגשו  בשמם של אזרחי ארה"ב שנהרגו ונפצעו בפיגועים בישראל. לאחרונה ניתנה פסק דין כנגד פיונגיאנג בגין הסיוע שהעניקה צפון קוריאה לארגון טרור חיזבאללה בלבנון. בית המשפט קבע כי צפון קוריאה סייעה לארגון הטרור בבניית בונקרים תת-קרקעיים וסיפקה טילים ששוגרו לעבר ישראל במהלך מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006.

בשנת 2011, בית המשפט פדרלי בסאן-חואן שבפורטו ריקו פסק פיצויים בגובה 378 מיליון דולר נגד צפון קוריאה למשפחות נפגעי טרור שנרצחו בטבח בנמל התעופה לוד בישראל בשנת 1972. בית המשפט קבע כי ממשלת צפון קוריאה סייע למחבלי הצבא האדום היפני, בהם מבצע הטבח קוזו אוקומוטו.

"טעות היתה להסיר את צפון קוריאה מרשימת מדינות תומכות הטרור של מחלקת המדינה. יש להחזירה מיידית לרשימה, אומרת עו"ד דרשן לייטנר. "סוני יכולה להנחית מכה עצומה למען הצדק והחופש באמצעות הפצת הסרט, ולהראות לעולם שניתן להעמיד את הרודן קים ג'ונג-און במקומו. משפחות קורבנות הטרור שאנו מייצגים רדפו באומץ אחר צפון קוריאה במשך שנים רבות. סוני צריכה ללמוד מהם כי ניתן להילחם ולנצח את פיונגיאנג ללא פחד".

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:50
קומיט וכל טופס במתנה