שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > "איומי הסחר בבני אדם, השחיתות ופשעי הרפואה אינם נעצרים בגבולות אירופה"

חדשות

"איומי הסחר בבני אדם, השחיתות ופשעי הרפואה אינם נעצרים בגבולות אירופה", צילום: צילום: Getty images Israel
"איומי הסחר בבני אדם, השחיתות ופשעי הרפואה אינם נעצרים בגבולות אירופה"
25/12/2014, מארק ווייס

שיתוף הפעולה של מדינת ישראל עם מדינות אירופה, באמצעות הצטרפות לאמנות בינלאומיות, מאפשר לה להצטייד בארגז כלים משפטי ולפעול במשותף נגד איומים כגון סחר בבני אדם למטרות ניצול מיני, ונגד זיוף מכשירים רפואיים ותרופות, המהווים בעיה גלובלית חדשה יחסית

"האיומים שאיתם מתמודדות החברות שבהן אנו חיים אינם נעצרים בגבולות אירופה. בימים אלה, כולנו עומדים בפני איומים משותפים רבים – ואתגרים בינלאומיים משותפים. האלימות נגד נשים וילדים, פשעים בתחום הרפואה (כגון זיופים של מכשירים רפואיים ותרופות), שחיתות וסחר בבני אדם – אלו בעיות אמיתיות העומדות בפני החברות שבהן אנו חיים, ואשר עלינו למצוא להן תשובות גלובליות". כך אמרה חברת ההנהלה הכללית של משרד התוכניות של המועצה האירופית, פילאר מורלס, בסמינר בן יומיים שערך משרד החוץ בירושלים.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הסמינר נערך במסגרת פעילותה של "התוכנית הדרומית", יוזמה בסך של 4.8 מיליון אירו, הממומנת על ידי האיחוד האירופי, שכותרתה "חיזוקה של הרפורמה הדמוקרטית במדינות השכנות מדרום". זאת, בשעה שבה הכנסת בישראל החלה בתהליך אשרור של יישום האמנות של המועצה האירופית (CoE) על פשעי אינטרנט, תחום אחד מתוך יותר מ-150 אמנות של המועצה האירופית הפתוחות בפני מדינות שאינן חברות.

מדינת ישראל כבר אישררה את יישומן של תשע אמנות וחתמה על אמנה נוספת, והיא מנהלת קשרים נרחבים עם המועצה האירופית. למדינת ישראל מעמד של מדינה משקיפה בכינוסי הפרלמנט של המועצה האירופית, והיא מראה עניין רב בהרחבה של שיתופי הפעולה עם המועצה האירופית על ידי חתימה על אמנות נוספות.

במהלך הכינוס בירושלים הותוו פרטים לגבי אמנות ספציפיות נוספות והוחלפו דעות בין מומחים אירופיים וישראלים לגבי מספר נושאים שיש למדינת ישראל עניין מיוחד בהם. פילאר מורלס מהמועצה האירופית הסבירה כי הסמינר בירושלים מתמקד אמנם באמנות ובהוראותיהן, אולם הוא פותח פתח לדיון בנושאים מקומיים כגון האלימות נגד נשים וילדים, פשעים בתחום הרפואה וסחר בבני אדם. "כאן, תהליך היצירה של מרחב משפטי משותף מקבל את מלוא המשמעות הטמונה בו".

יציאה מהבידוד הבינלאומי

כל מדינה המאשררת אמנה באשר היא לוקחת על עצמה מחויבויות מסוימות המעוגנות בהסכם הספציפי וגם נהנית מקיומה של רשת רחבה יותר של מומחים עולמיים הנפגשים בקביעות כדי להתמודד עם בעיות המתעוררות לאורך הדרך. הגב' גבריאלה בטאיני-דרגוני, תת המזכיר הכללי של המועצה האירופית, מסבירה כי הקהילייה האירופית ומדינת ישראל כבר חולקות ביניהן ערכים משותפים, כגון המחויבות לדמוקרטיה, המחויבות לזכויות האדם והמחויבות לשלטון החוק. "מדינת ישראל הינה שותפה חשובה עבור אירופה וככל שאנו נקל את כניסתה למרחב האירופי, כך יהיה שיתוף הפעולה הישראלי עם אירופה קל יותר, השותפות תהיה יותר אינטנסיבית וישראל שוב לא תחוש את עצמה כמדינה מבודדת".

לטענת דרגוני, האמנות של המועצה האירופית מהוות הזדמנות ייחודית לגשר על הפער הקיים כיום בתחום המשפטי. "האמנות שאנו מציגים מתאימות לבעיות שאיתן עדיין לא התמודדנו במסגרת ארגון האומות המאוחדות. אמנות אלה מעניקות למדינת ישראל את ההזדמנות להצטייד בארגז כלים משפטי שאינו קיים במקומות אחרים".

עבודה בכפייה וניצול מיני

האמנה בדבר הפעולה נגד סחר בבני אדם, שנכנסה לתוקף בחודש פברואר 2008, היא אחת האמנות שמדינת ישראל שוקלת לחתום עליהן. מטרתה של האמנה היא למנוע סחר בבני אדם, להגן על קורבנות של סחר בבני אדם, להרשיע סוחרים בבני אדם ולקדם תיאום פעולות בין מדינות ושיתוף פעולה בינלאומי בתחום. בדומה למתרחש בשאר העולם, גם ישראל סובלת מסחר בבני אדם: גברים ונשים מובאים אל תוך תחומי המדינה למטרות של עבודה בכפייה וניצול מיני מסחרי. עובדים בעלי הכשרה מקצועית דלה, בעיקר ממדינות עולם שלישי וממדינות מזרח אירופה, מהגרים מרצון מסיבות של עבודה חוזית בתחומי הבניה, החקלאות והטיפול הרפואי והסיעודי. אולם חלקם מתמודדים בעקבות זאת עם תנאים של עבודה בכפייה הבאה לידי ביטוי בהחרמה לא חוקית של דרכונים, הגבלות על תנועה חופשית, אי תשלום שכר, איומים וענישה פיזית.

מדינת ישראל פועלת על מנת למגר את הבעיה, באמצעות עלייה משמעותית במספר ההרשעות על עבירות של סחר בבני אדם למטרות של ניצול מיני וניהול קמפיינים שמטרותיהם מניעה של עבודה בכפיה. ישראל גם מספקת לקורבנות של סחר בבני אדם למטרות של ניצול מיני מחסה, סיוע משפטי ועזרה בהגנה – כל המחויבויות הנדרשות מן המדינות החתומות על האמנה של המועצה האירופית.

לדברי אהוד קינן, סגן המנכ"ל והיועץ המשפטי של משרד החוץ הישראלי, עצם קיומו של הסמינר בירושלים מצביע על נכונותה של מדינת ישראל לשתף פעולה עם המדינות האירופיות אשר להן הלכי רוח דומים. "האמנות של המועצה האירופית יוצרות מסגרות משפטיות רב-צדדיות שנועדו להרחיב את שיתוף הפעולה בין המדינות במישורים רבים. תהליך האשרור לוקח זמן ודורש הסכמה ושיתוף פעולה של סוכנויות מקומיות שונות, תקצוב ולעתים אף חקיקה. ואולם, יישומו של התהליך מביא את מדינת ישראל להיות קרובה יותר לערכים המיושמים והמקודמים על ידי מדינות האיחוד האירופי, ואנו סבורים כי כאן נמצא מקומנו; במערכת יחסים חזקה וקרובה יותר עם המדינות השותפות למטרות אלו".

כדורי ויאגרה מזויפים

פשעים בתחום הרפואה, כגון זיופים של מכשירים רפואיים ותרופות, מהווים בעיה גלובלית חדשה יחסית. המועצה האירופית ניסחה לראשונה אמנה בשנת 2011, שנחתמה על ידי ישראל, ואשר יצרה לראשונה מכשיר בינלאומי מחייב בתחום המשפט הפלילי שתפקידו להתמודד עם זיוף של מוצרים רפואיים, הכרוך באיום על בריאות הציבור.

תחום הזיופים של מוצרים רפואיים ופשעים דומים הוא בעל אחיזה בינלאומית ואין אף מדינה שנחסכה ממנה התמודדות זו. כך, לדוגמה, במהלך השנה החולפת בישראל פותו אלפי בני אדם לרכוש כדורי ויאגרה מזויפים. המועצה האירופית רואה את המחויבות למגר תופעה זאת ותופעות הדומות לה כאחריות משותפת של הקהיליה הגלובלית. על כן, הצטרפות לאמנה המתנגדת לפשעים בתחום הרפואה פתוחה לכל המדינות המעוניינות לשתף פעולה ולעבוד עם המועצה על מטרה חשובה זו.

האמנה שמה לה למטרה להגן על בריאות הציבור באמצעות נקיטת אמצעי ענישה נגד יצרנים פושעים העוברים על החוק ונגד מכירה והפצה של תרופות מזויפות, וכן באמצעות הגנה על קורבנות פשעים אלה ועידוד שיתופי פעולה הן ברמה הלאומית והן ברמה הבינלאומית.

למועצה האירופית ישנן גם מספר אמנות המכוונות להגן על זכויותיהם של ילדים, אשר מדינת ישראל שוקלת לחתום גם עליהן. אמנות אלה שמו להן למטרה להעלים כל צורה של אלימות נגד ילדים, לקדם שירותים ומערכות שהם ידידותיים לילדים ולהבטיח את זכויותיהם של ילדים הנמצאים בסיטואציות פגיעות.

במהלך הסמינר בירושלים, מומחים ישראליים במגוון רחב של תחומי התמחות העלו שאלות המעוררות הדים רבים במציאות החיים הישראלית. התשובות שהתקבלו מן המומחים האירופיים המקבילים יסייעו לישראל להצטרף אל המועצה האירופית ביצירה של מרחב משפטי משותף.

חיזוק הרפורמה הדמוקרטית במדינות השכנות מדרום

התכנית התלת שנתית שהושקה בשנת 2012 מכוונת ללוות רפורמות דמוקרטיות ופוליטיות במדינות הים התיכון הדרומי, וזאת תחת גישה ממוקדת המונעת על ידי ביקוש.

מטרות התוכנית הן:

1.להגביר את יעילותה ואת עצמאותה של הרשות השופטת באמצעות שיפור הביצועים של בתי המשפט ועל ידי קידומה של רפורמה משפטית, המתבססים על הסטנדרטים הרלוונטיים המקובלים בקרב המועצה האירופית כנקודת ייחוס.

2.לקדם ממשל נכון באמצעות הגברה של מניעת שחיתות והלבנת הון המתבססים על הסטנדרטים, המנגנונים והמכשירים הרלוונטיים המקובלים בקרב המועצה האירופית.

3.לחזק ולהגן על זכויות אדם, במיוחד באמצעות מניעה והשתלטות על סחר בבני אדם ביישור קו עם הוראות האמנות של המועצה האירופית.

4.לקדם את ערכי הדמוקרטיה באזור, כאשר בונים ומסתמכים על הקשרים הקיימים של המועצה האירופית.

 

 

מארק ווייס הוא כתב של מרכז הידע של האיחוד האירופי בנושא שיתוף פעולה משפטי בין ישראל לגורמים באיחוד האירופי בענייני סחר בבני אדם ופשעים מתחום הרפואה

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

אתר האינטרנט של המועצה האירופית

 

הסמינר על אמנות המועצה האירופית בירושלים

 

מרכז המידע על שכנות האיחוד האירופי

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:26
קומיט וכל טופס במתנה