שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש למשפחה העניק תוקף משפטי לתעודת זוגיות של ארגון "משפחה חדשה"

חדשות

ביהמ"ש למשפחה העניק תוקף משפטי לתעודת זוגיות של ארגון "משפחה חדשה", צילום: צילום: Getty images Israel
ביהמ"ש למשפחה העניק תוקף משפטי לתעודת זוגיות של ארגון "משפחה חדשה"
24/12/2014, עו"ד אורי ישראל פז

ביהמ"ש קבע כי אף שהתעודה אינה מסמך רשמי, ניתן להציגה בפני מוסדות ציבור ורשויות המבקשות לברר את מהות היחסים בין בני זוג לצורך קבלת שירותים. "מי שבוחר להנפיק את תעודת הזוגיות, בין אם אינו רוצה להינשא כדמו"י מטעמיו שלו ובין אם אינו יכול לעשות כן, נוקט בפעולה אקטיבית, רצונית ובעלת נפקות משפטית"

בית המשפט לענייני משפחה העניק תוקף משפטי לחתימה של ידועים בציבור על תעודת זוגיות של הארגון "משפחה חדשה", המהווה תצהיר משפטי שנחתם בפני עורך דין. השופטת איילת גולן-תבורי, מבית המשפט לענייני משפחה בפתח תקווה, פסקה כי מי שבוחר לגשת ולהנפיק את תעודת הזוגיות בארגון "משפחה חדשה" – בין אם הוא אינו רוצה להינשא כדת משה וישראל מטעמיו שלו, ובין אם אינו יכול להינשא כך – נוקט בפעולה אקטיבית, רצונית ובעלת נפקות משפטית. משכך, לא ניתן לבוא בדיעבד ולטעון כי החתימה על התעודה והתצהיר היו למראית עין' בלבד וכי לא הייתה לכך כל משמעות זוגית.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

כמו כן, צינה השופטת גולן-תבורי כי במציאות החיים כיום בישראל, בוחרים זוגות להתקשר ביניהם בדרך שאיננה חופה וקידושין. אחת הדרכים היא חתימה על "תעודת הזוגיות". בעשותם כן, בוחרים זוגות אלה לממש בדרך זו את הבחירה הזוגית שלהם, ואת הצהרתם על זוגיות זו כלפי כלל הציבור. הדבר אינו מקנה למי מבני הזוג, בדיעבד ובעת הפרידה, את האפשרות להתנער ממשמעותה של בחירה זו.

החלטה זו ניתנה במסגרת סכסוך בין בני זוג ידועים בציבור שניהלו מערכת יחסים משנת 1999 ואילך. כאשר הכירו, היו שניהם פנויים – האיש רווק והאישה גרושה ללא ילדים. השניים עברו להתגורר ביחד ונולדה להם בת משותפת, שהיא כיום בת 14.5 שנים.

בשנת 2009 נפרדו הצדדים, כאשר לכל אחד מהם טענות לעניין הפרידה וסיבותיה. לטענת האיש, הם נפרדו לאחר שגילה כי האישה מנהלת קשר עם אדם אחר. לטענת האישה, מי שבחר לעזוב היה האיש, שנטש אותה ועבר לגור עם אישה אחרת, שעמה נולדה לו ילדה נוספת.

כשנתיים לאחר הפרידה, הגישה האישה שלוש תביעות כנגד בן זוגה לשעבר, שבהן טענה כי הצדדים היו ידועים בציבור במשך למעלה מעשר שנים. הם קיימו קשר זוגי באהבה ובשותפות, ניהלו משק בית משותף והביאו לעולם בת משותפת. לטענתה, הם נמנעו מחתונה עקב התנגדותם למוסד הרבנות, ובשנת 2008 אף בחרו למסד את הקשר הזוגי ביניהם בדרך של הנפקת "תעודת זוגיות" וחתמו על תצהיר שבו הצהירו על זוגיותם ועל היותם ידועים בציבור במסגרת ארגון "משפחה חדשה".

מנגד, טען הגבר כי הם אמנם חיו יחד והוא דאג לפרנסתם ולכלכל את הבת ואת הבית, אולם לא שרר ביניהם יחס אישי אלא יחס של ניכור וסבל. הקשר ביניהם נבע מהעובדה שנולדה להם בת משותפת בלבד ולווה בתחושת ארעיות. לטענתו, מיסוד הקשר נעשה על ידם עבור בתם המשותפת ומתוך רצון להקנות לה תחושת משפחה, באמצעות תעודה ולא באמצעות נישואין. לטענתו, הם נמנעו במכוון מלהתחתן אך לא בשל התנגדותם למוסד הרבנות, שהרי האישה עצמה גרושה והתחתנה בעבר, וגם הוא התחתן לאחר הפרידה ויש לו היום ילד נוסף.

השופטת גולן-תבורי פסקה כי מאחר שהצדדים ניהלו משק בית משותף וחיי משפחה תחת קורת גג אחת במשך תשע שנים, בקשר של אהבה ויש להם בת משותפת, הרי שיש לראות בהם ידועים בציבור. הוכחה נוספת לכך תמכה השופטת גולן-תבורי בתעודת הזוגיות שחתמו השניים בפני ארגון "משפחה חדשה". לגבי התעודה קבעה השופטת כי מצד אחד, אין מדובר במסמך רשמי של מדינת ישראל או של רשות מרשויותיה ועם זאת, ניתן להציגה בפני מוסדות ציבור ורשויות מקומיות המבקשות לברר את מהות היחסים בין בני זוג לצורך מתן או קבלת שירותים, והיא מוכרת במקום בו קיימת הכרה במעמד הידועים בציבור (כך למשל, המוסד לביטוח לאומי, רשויות מקומיות (ארנונה, גנים, חניה), משרד הפנים (לעניין שם משפחה ועוד), משרד הרישוי, קרנות פנסיה, שירותי בריאות כלליים לרבות לצורך הסכמי הפרייה, ועוד).

"סבורני כי לא ניתן להמעיט בערך החתימה על תעודת הזוגיות ובערך הנפקתה, כפי שניסה האיש לטעון", פסקה השופטת גולן-תבורי. "המדובר בפעולה יזומה וולונטרית שנקטו בה שני הצדדים, עת ניגשו להצהיר בפני עורך דין על היותם ידועים בציבור, לאחר קרוב לעשור של חיים משותפים. מי שבוחר לגשת ולהנפיק את תעודת הזוגיות – בין אם אינו רוצה להינשא כדת משה וישראל מטעמיו שלו, ובין אם אינו יכול להינשא כך – נוקט בפעולה אקטיבית, רצונית, ובעלת נפקות משפטית".

 

 

תמ"ש 11257-12-11    

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

נדחתה תביעה להכרה במעמד ידועים בציבור: "היחסים לא חרגו מהמקובל בקרב צעירים"

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:121
קומיט וכל טופס במתנה