שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עליית מדרגה במלחמה נגד ההסתה לאלימות: 8 כתבי אישום נגד תושבי מזרח ירושלים

חדשות

עליית מדרגה במלחמה נגד ההסתה לאלימות: 8 כתבי אישום נגד תושבי מזרח ירושלים, צילום: הסתה לאלימות בפייסבוק. צילום מסך
עליית מדרגה במלחמה נגד ההסתה לאלימות: 8 כתבי אישום נגד תושבי מזרח ירושלים
22/12/2014, עו"ד אורי ישראל פז

שמונת הנאשמים, בני 18 עד 45 פרסמו בפייסבוק בתפוצה נרחבת מאוד מספר רב של קריאות ישירות למעשי אלימות וטרור נגד אזרחים וכוחות הביטחון, ודברי שבח, אהדה והזדהות עם המפגעים. כתבי האישום הוגשו באישורו של היועמ"ש נוכח אופי העבירות המיוחסות לנאשמים, המשיקות לחופש הביטוי

עליית מדרגה במלחמה המשפטית נגד המסיתים לאלימות ולטרור בפייסבוק: כתבי אישום הוגש היום (ב', 22.12) לבית משפט השלום בירושלים נגד שמונה תושבי מזרח העיר בשל הסתה לאלימות או טרור ותמיכה בארגון טרוריסטי. כתבי האישום הוגשו באישורו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, כפי שנדרש על פי דין, וזאת נוכח אופי העבירות המיוחסות לנאשמים, המשיקות לחופש הביטוי.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

אירועי הקיץ האחרון, חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים, רצח הנער אבו ח'דר ומבצע "צוק איתן" הובילו להתגברות מדאיגה ומסוכנת של התבטאויות גזעניות ואלימות בחברה הישראלית בכלל, וברשתות החברתיות בפרט. נוכח אירועים אלה, הוחלט על ידי היועץ המשפטי לממשלה להגביר את האכיפה נגד ההסתה האלימה והגזענית.

חלק מההסתה נעשתה ברשתות החברתיות של שמונת הנאשמים, תושבי מזרח ירושלים, על רקע גל התפרעויות אלימות ברחבי הבירה כלפי כוחות הביטחון ואזרחים יהודים – שכללו, בין היתר, שורה של פיגועי טרור לרבות פיגועי דריסה, ירי ודקירה, השלכות בקבוקי תבערה, ירי זיקוקים מסיבי ואבנים, ריבוי הפרות סדר, פריעה ברכוש לרבות פגיעה ברכבת הקלה. במסגרת פעולות האכיפה ועבודת מטה שנעשתה בפרקליטות המדינה (תפקידים מיוחדים), אשר מרכזת את הטיפול בתחום זה, הוחלט על ריכוז מאמץ והגברת האכיפה כלפי מסיתים אלו, בשיתוף גופי ביטחון נוספים.   

הנאשמים הם אברהים בן סמירעאבדין (בן 18), טארק בן כאלדקורד (בן 20), עודי בן מופיד ביומי (בן 22), פואד רוויידי (בן 24), עודי בן רבחיסונקרוט (בן 24), סאמי בן ג'מאל דעיס (בן 26) עומר בן תאוופיק חסן שלבי (בן 43) ונאסר בן עיסא הידמי (בן 45). השמונה פירסמו ברשת החברתית הפייסבוק, כל אחד בנפרד, בתפוצה נרחבת מאוד, צבר רב של קריאות ישירות למעשי אלימות וטרור נגד אזרחים וכוחות הביטחון, ודברי שבח, אהדה, עידוד, תמיכה והזדהות כלפי מעשים כאלה וכלפי עושיהם.

עומר בן תאופיק שלבי מואשם גם באיסור פרסום הסתה לגזענות. כך למשל, כתב תאופיק חסן שלבי לאחר הירי בפעיל הימין, יהודה גליק, כי "אלו שעות שאלוהים נענה לתפילות ונתבקש שיהיה רע ושייקח את יהודה אליך המתנחל הקיצוני לגיהינום ובדרך ייסורים", "מאחל שלא יראה אור בוקר וימיתו אותו כמו כלב", "שאלוהים יגרום לו סבל. אחרי זה שימות אבל מקווה שלא יקום ממיטתו בעזרת האל. בעזרת האל לא ידע מנוחה, מות איטי בעזרת האל".

עדי סונקורט פרסם סטטוס, לפיו: "היזהרו ממוות טבעי ואל תמותו אלא כשהידים". עודי בן מופיד ביומי פרסם: "כיף חטיפת החיילים וההתנגדות על הגדר אנחנו נחזור לאשדוד ונדרוך על היהודים". ואילו איברהים בן סמירעאבדין פרסם סטטוס: "ציוני תברח שכן אוטוטו אתם נהרגים על ידי מכונית, הסתכל שמאלה, תיזהר, מכונית מגיחה מכל עבר, אוספת אותך לקבר. רכב זועם דוהר לכיוונך, כה ממהר נוס על נפשך. אתה בחרת אז תישא באחריות, תברח כבר כי אתה עומד למות. ציוני תברח, תברחו ציונים, אתם אוטוטו בכל דרך נהרגים".

מכתב האישום עולה כי התבטאויות אלה והתבטאויות נוספות פורסמו על ידי הנאשמים באופן שיטתי ובהזדמנויות רבות על רקע האווירה הציבורית הרגישה והנפיצה במהלך התקופה האמורה. דברי הסתה אלו, היה בהם כדי להביא לעשיית מעשה אלימות או טרור וללבות את האש והשנאה ששטפו את ירושלים בתקופה הרלוונטית, ומכאן החומרה הרבה שמייחסת הפרקליטות למעשי הנאשמים.

דובר משרד המשפטים מסר כי "פרקליטות המדינה תמשיך לפעול נגד מסיתים מכל קצוות הקשת בחברה הישראלית, בנחישות וברוח כתבי אישום אלה". הפרקליטות מבקשת מבית המשפט לעצור את הנאשמים עד תום ההליכים המשפטיים נגדם.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

פרקליט המדינה: "הנורמות המשפטיות צריכות לחול גם על הפעילות המקוונת"

 

נלחמים באלימות ברשתות החברתיות: כתב אישום על הסתה לטרור בפייסבוק

 

ועדת האתיקה הארצית של הלשכה תיאבק בגילויי הסתה וגזענות מצד עורכי דין

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:136
קומיט וכל טופס במתנה