שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מחיר העסקנות הפוליטית

חדשות

מחיר העסקנות הפוליטית , צילום: עו"ד רונן דליהו
מחיר העסקנות הפוליטית
21/12/2014, עו"ד ד"ר רונן דליהו

חוסר היכולת לצלוח את "מסחר הסוסים" המכוער של בחירת דיינים לבתי הדין הרבניים מביא לעיכובים אינסופיים בשמיעת דיונים וערעורים, תוך פגיעה אנושה בציבור המתדיינים ובמשפחותיהם. עו"ד רונן דליהו, מומחה לדיני משפחה, קורא לראש הממשלה להתערב ולהציל את המערכת מקריסה

בצד מערכת בתי המשפט למשפחה, קיימת מערכת מקבילה ומשיקה של בתי הדין הרבניים שגם בהם נידונים עניינים רבים ומגוונים בדיני המשפחה, בהם גם גירושים וירושה. אל החוליים והבעיות הרבות במערכת בתי הדין הרבניים התווספה בשלוש השנים האחרונות רעה חולה נוספת והיא היעדר דיינים מכהנים, הן בבתי הדין האזוריים ברחבי הארץ והן בבית הדין הגדול לערעורים, שהוא ערכאת הערעור על בתי הדין האזוריים. היעדר הדיינים לא נובע חלילה מדיינים שאינם מעוניינים לכהן בתפקיד הרם והנחשק שבצידו משכורת שמנה ותנאים מפלגים, כי אם בשל בעיות פוליטיות.

מזה תקופה ארוכה חסרים במערכת בתי הדין הרבניים כ-19 דיינים שבחירתם מעוכבת על ידי הוועדה לבחירת דיינים. גם הקואליציה האחרונה, למרות הייצוג הנשי בוועדה לבחירת דיינים ועל אף האיזון בין זרמים שונים בתוך הוועדה, לא הצליחה לפתור את המבוי הסתום. שרת המשפטים לא הצליחה לייצר פיתרון מידי וראוי  בתוך "מסחר הסוסים" המכוער של בחירת דיינים לאור דרישת הסיעות הדתיות והחרדיות לייצוג מועדף של אנשיהם.

כך למשל, בישיבתה הרצינית האחרונה של הוועדה לבחירת דינים לפני כחצי שנה, הודיעה שרת המשפטים במפתיע בפתח הישיבה כי היא מבקשת להחליט על כך שקרובי המשפחה של חברי הוועדה יפסלו מלהיבחר. משמעות ההחלטה היא פסילתם של הרב ינון בוארון, בנו של חבר הוועדה הרב ציון בוארון, והרב אריאל שוויצר, גיסו של הרב הראשי הרב דוד לאו. לבני הצליחה לגייס רוב להחלטה שהביאה לכעס רב אצל הרב בוארון, שנטש את המשך הדיון בוועדה כשהוא זועם על ההחלטה. בדיון נסקרו 74 המועמדים לבתי הדין האזוריים, מהם נופו כ-14 מועמדים ונותרו 60, המיועדים לאייש 14 משרות. בנוסף, מתוך 20 הדיינים המועמדים לבית הדין הגדול ייבחרו חמישה. מכל מקום, לאחר שלוש שעות של דיון, הריטואל חזר על עצמו – חברי הוועדה לא הגיעו להחלטה והדיינים לא נבחרו. היעלה על הדעת?

הנפגע העיקרי הוא ציבור המתדיינים ועורכי הדין המנהלים את דיוניהם. מדובר ממש בצרה צרורה: ישנם הרכבים רבים בבתי הדין הרבניים בארץ שהדיונים בהם נדחים או מתבטלים למשך חודשים ארוכים רק משום שאין הרכב של בית הדין, ודיון בהרכב חסר מהווה חוסר סמכות של בית הדין. בנוסף, לוקח חודשים ארוכים מאד לשמיעת ערעורים בבית הדין הגדול בירושלים שגם בו מספר הדינים חסר מאד, וחלק מהדיינים המכהנים הם בכלל במינוי זמני ונדרשים לדלג בין שני בתי דין שבהם הם מכהנים, הן באזורי והן בגדול.

המצב הזה פוגע אנושות בציבור המתדיינים שאמורים לסיים את הסכסוך המשפחתי במינימום זמן ותוך מניעת נזקים ככל האפשר לילדיהם ולהם. לא יעלה על הדעת שבשל עסקנות פוליטית טובת הציבור תיפגע. מחסור בדיינים בבית הדין הגדול גורם לתגובות שרשרת של הרכבים חסרים בערכאות הדיוניות (בתי דין אזוריים) הואיל ורבנים/דיינים נשלחים תחת מינוי זמני לבית הדין הגדול. בבית הדין הגדול, בהיעדר הרכב קבוע, יש תמיד הרכבים שונים שלא תמיד ממשיכים בניהול ההליך ומן הסתם לא נקבעים מועדים "קרובים" לדיון.

לטעמי, אין להסתפק רק במינוי מכסת הדיינים החסרה אלא אף לדרוש להתאים את שעות העבודה בבתי הדין לשעות העבודה של בתי המשפט. אין כל סיבה שדייני בית הדין הרבני הגדול יעבדו 5 שעות ביום.

במהלך השנתיים האחרונות פנינו לכל הגורמים המוסמכים אך ללא הועיל. על כן, לטעמי הגיעה העת שראש הממשלה יתערב בנושא ויביא קץ לעינוי הדין של אלפי מתדיינים.

 

 

עו"ד ד"ר רונן דליהו מתמחה בדיני המשפחה ועומד בראש הפורום הארצי לדיני משפחה של לשכת עורכי הדין 

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

התנועה למדינה יהודית בעתירה דחופה לבג"ץ: "מערכת ביה"ד הרבניים בקריסה"

 

נציגי הדיינים בביה"ד הרבני דורשים תוספת תקנים: "אנו כורעים תחת העומס"

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:107
קומיט וכל טופס במתנה