שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש שלל את זכאותה של חברת מוניציפל לשכ"ט בשל הסגת גבול מקצוע עריכת הדין

חדשות

ביהמ"ש שלל את זכאותה של חברת מוניציפל לשכ"ט בשל הסגת גבול מקצוע עריכת הדין, צילום: עריכת דין. צילום: Getty images Israel
ביהמ"ש שלל את זכאותה של חברת מוניציפל לשכ"ט בשל הסגת גבול מקצוע עריכת הדין
18/12/2014, עו"ד אורי ישראל פז

מוניציפל טיפלה עבור ועדי עובדים בגבייה מעיריות ורשויות באמצעות הליכים משפטיים.  ביהמ"ש קיבל את עמדת לשכת עוה"ד ודחה את תביעתה לתשלום שכ"ט נגד ועד עובדי עיריית לוד, בנימוק שמדובר בחוזה בלתי חוקי ובפעילות שנתייחדה בחוק לעורכי דין. עו"ד דורון ברזילי: "אנו מטפלים במאות תלונות נגד מסיגי גבול המקצוע"

בית משפט השלום ברמלה קיבל את עמדת לשכת עורכי הדין נגד הפעילות של חברת מוניציפל, שהסיגה את גבול מקצוע עריכת הדין, ושלל את זכאותה לשכר טרחה עבור שירותיה לציבור הרחב. בתביעה כספית שהוגשה על ידי חברת מוניציפל נגד ועד עובדי עיריית לוד בגין שכר טרחה שהוועד חייב לה, טענו הנתבעים כי מדובר בהסגת גבול מקצוע עריכת הדין. בשל טענה זו, ביקש השופט זכריה ימיני את עמדת לשכת עורכי הדין. הלשכה, באמצעות הוועדה להגנת המקצוע בראשות עו"ד גד שילר, חיוותה את דעתה ומצאה כי פעילות החברה היא הסגת גבול המקצוע.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

השופט ימיני קיבל כאמור את עמדת הלשכה, קבע כי חברת מוניציפיל הסיגה את גבול המקצוע, והחיל את סעיף 98(א) לחוק הלשכה הקובע כי בית משפט לא יידון בתביעת שכר של מסיג גבול המקצוע אם היה בו שירות שנתייחד לפי חוק זה לעורכי דין. השופט ימיני דחה  את דרישת מוניציפל לשכר ראוי בגין עבודתה החישובית, בין היתר, בגלל שהשכר המוסכם היה כולל, ללא אבחנה בין עבודה חישובית לעבודה משפטית, כאשר התובעים לא הביאו ראיות על כמות העבודה החישובית שבוצעה ועל השכר הראוי בגין עבודה זו. עוד נקבע כי החוזה בין החברה לנתבעים היה חוזה בלתי חוקי ולפיכך אינו יכול להצמיח עילת תביעה.

מפסק הדין עולה מסכת יחסים עכורה בין עיריית לוד לבין ועד העובדים של העירייה במסגרת הליכים שהתנהלו בבתי הדין לעבודה, בהם נפסקו סכומים לטובת עובדי העירייה. בשלב מסוים הגיעו העיריה והוועד להסכם לפיו הסכומים שעוקלו במסגרת ההוצאה לפועל יועברו לעירייה לצורך תשלום משכורות לעובדים. כך עוקל סך של 4.7 מיליון שקל, אך חברת מוניציפל העבירה לעירייה ולוועד העובדים אך ורק 4 מיליון שקל. בעקבות חוסר המידע מה נעשה עם הסך של 700 אלף שקל הנותרים, התעוררה תסיסה בעירייה ובקרב העובדים. על כך פורסמה כתבה בכלי התקשורת, שהתייחסה לחברת מוניציפל. כנראה בעקבות אירוע זה הועברה מתפקידה אבלין דהן כיו"ר וועד העובדים, ונבחר במקומה לכהן כיו"ר הוועד דני כהן. בעקבות חילופי התפקידים, הוציא הוועד את ניהול ענייני עובדי העירייה מידי חברת מוניציפל והעבירם לידי גורמים אחרים. מה שהביא את מוניציפל להגיש תביעה בפרשה, הכוללת תביעת דיבה.

"סבור אני שהיה בסיס לטענה שתובעים נטלו לידיהם כספים עליהם לא דיווחו לנתבעים, וידעו כי הם צפויים להיתבע על ידי הנתבעים להשבת הכספים", פסק השופט ימיני ודחה את תביעת מוניציפל נגד ועד העובדים של עיריית לוד. בנוסף, חויבה מוניציפל בהוצאות משפט ובשכר טרחת עורך דין בסך 70 אלף שקל, וכן בהוצאות משפט לאוצר המדינה בסך 3,000 שקל בשל העובדה שגרמה להתארכות המשפט ולא צייתה להחלטות בית המשפט.

חברת מוניציפל עסקה בגבייה מעיריות ורשויות באמצעות הליכים משפטיים – הגשת תביעות נגדן ונקיטת הליכי הוצאה לפועל על ידי עורכי דין המועסקים על ידה או שקיבלו ייפוי כוח ממנה. עם לקוחותיה של החברה נמנו ועדי עובדים שהסתייעו בה כדי לתבוע את המעסיק הרלוונטי של עובדיה – העיריות – בגלל אי-תשלום או פיגור בתשלומי שכר, כמו גם תשלומים בגין זכויות סוציאליות שונות.

החברה אף הציעה ללקוחותיה להלוות את שכר טרחת עורכי הדין ואגרות בית המשפט בבתי הדין לעבודה ובלשכות ההוצאה לפועל, תוך אפשרות לקיזוזם עם קבלת כספים בגין התביעות או החזרי אגרה וכיוצא באלה. החברה החתימה את לקוחותיה על טפסי המחאת זכות לטובתה בגין שכר טרחה והוצאות משפטיות שייפסקו בתיקים המשפטיים ללקוחות.

ראש הלשכה, עו"ד דורון ברזילי, בירך על פסיקת בית המשפט וציין כי המאבק נגד מסיגי גבול המקצוע מצוי בראש סדר היום של הלשכה. "הוועדה להגנת המקצוע בלשכה מטפלת בכל שנה במאות תלונות נגד מסיגי גבול המקצוע, ומבצעת עשרות חקירות ושיתופי פעולה עם רגולטורים שונים לצורך מניעת התופעה. הלשכה בראשותי תמשיך לפעול למיגור התופעה אחת ולתמיד, שכן היא לא רק פוגעת בטוהר המקצוע וברמתו אלא בציבור הלקוחות הנזקק לשירותים משפטיים מקצועיים ומהימנים".

 

ת"א 2114/08

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

לשכת עוה"ד תובעת מהעמותה לסיוע משפטי שלא להסיג את גבול המקצוע

 

הערעור של לבנת פורן התקבל חלקית - תוכל לסייע במילוי טפסים ובניסוח מכתבים

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:92
קומיט וכל טופס במתנה