שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > לשכת עוה"ד מבקשת מבג"ץ לעצור את תקנות המכר כדי להגן על רוכשי הדירות

חדשות

לשכת עוה"ד מבקשת מבג"ץ לעצור את תקנות המכר כדי להגן על רוכשי הדירות, צילום: חוק המכר. צילום: Getty images Israel
לשכת עוה"ד מבקשת מבג"ץ לעצור את תקנות המכר כדי להגן על רוכשי הדירות
17/12/2014, עו"ד אורי ישראל פז

לטענת הלשכה, התקנות המגבילות את שכ"ט עוה"ד בעסקת רכישת דירה מקבלן אושרו במחטף בוועדת הכלכלה, יממה לאחר שהכנסת הצביעה על פיזורה הקרוב, ללא חברי כנסת נוספים מלבד יוזם החוק ח"כ מאיר שטרית וכאשר הלשכה קיבלה הודעה על הדיון בפרק זמן של פחות מ-24 שעות

לשכת עורכי הדין מבקשת משופטי בג"ץ לבטל את תקנות חוק המכר ולהקפיא את תחולתן עד לתום הדיון בעתירה שהגישה הלשכה ולפחות עד מועד הדיון בעתירה, הקובע ליום 18.2.15. בבקשה דחופה שהגישה אתמול (ג', 16.12) לבית המשפט העליון קובלת הלשכה על העובדה כי בתחילת דצמבר (4.12.14), בדיון שנערך בישיבת ועדת הכלכלה, אושרו תקנות חוק המכר (דירות) (הגבלת גובה ההוצאות המשפטיות), התשע"ה-2014, שייכנסו לתוקף ב-10 לינואר הקרוב, ולפיהן יוגבל שכר טרחת עורך דין בעסקת רכישת דירה מקבלן.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

לטענת הלשכה בעתירה לבג"ץ, שהוגשה באמצעות עורכי הדין אילן בומבך ויריב רונן, ההליך בכנסת היה מחטף בשלהי כהונתה של הכנסת ותוצאותיו היו קבועות מראש, שכן קיבלה הלשכה הודעה בפרק זמן של פחות מ-24 שעות להגיע לאותו דיון. נציגי הלשכה שהשתתפו בדיון – עו"ד יורם חגבי חגי, יו"ר פורום קניין ומקרקעין (משותף) של הלשכה עו"ד אילן שרקון ועו"ד רונית שבירו – נדהמו לגלות כי מלבד חבר הכנסת מאיר שטרית, לא נכח באולם ועדת הכלכלה אף לא חבר כנסת נוסף. הדיון התנהל בפני חבר הכנסת שטרית בלבד, יו"ר זמני של ועדת הכלכלה, אשר בתום הדיון היה היחיד שהצביע בעד אישור התקנות לחוק שהוא עצמו יזם.

מחיר אחיד לשירות

עוה"ד חגבי הביע תמיהה בפני חבר הכנסת שטרית הכיצד התקנות מאפשרות לרוכשי דירות בסכומים אסטרונומיים של 2.5 מיליון שקל ומעלה, לשלם אך ורק 5,000 שקל כשכר טרחת עו"ד, וציין כי הדבר אינו סביר ומלבד המטרה לפגוע בפרנסתם של עורכי הדין אין כל נימוק ענייני.

עוד טענו באי-כוח הלשכה, עוה"ד בומבך ורונן, בבקשת התיקון לעתירה שהוגשה אתמול לבג"ץ כי "דין התקנות להיפסל גם מחמת חוסר סבירותן וחוסר מידתיותן. שכן, הן מתיימרות לקבוע מחיר אחיד ל'מוצר', כאילו אנו עוסקים בפיקוח על מוצרי יסוד, ולא במתן שירותים של עורכי דין אשר רכשו השכלה, התמחו ואף הוסמכו על פי חוק לטפל במתן שירותים לרוכשי דירות ואשר אמונים ומחויבים לכללי אתיקה של לשכת עורכי הדין. כל זאת, מעבר לטענות החוקתיות שהועלו בעתירה המקורית כלפי תיקון 7 עצמו, ומעבר לטענות שפורטו לעיל בדבר הליך ההתקנה הבלתי סביר של התקנות".

ישיבת ועדת הכלכלה התקיימה יממה אחת לאחר שהכנסת הצביעה בקריאה ראשונה על פיזורה הקרב, כאשר הלכה למעשה ביום 8.12.14 השלימה הכנסת את הקריאה השנייה והשלישית לפיזורה והתפזרה רשמית לקראת הבחירות הצפויות ביום 17.3.15. נסיבות דוחקות אלה מגבירות את התחושה כי בנסיבות העניין התבצע מחטף פרלמנטרי, כאשר שיגור טיוטת התקנות התבצע בו ביום שהכנסת הצביעה בקריאה ראשונה על החוק לפיזור הכנסת, והדיון נקבע למחרת היום.

"הקבלנים ינצלו את עורך הדין"

בבקשת התיקון לעתירה לבג"ץ טוענים עוה"ד בומבך ורונן כי "נכון לימים אלה ולעשרות השנים האחרונות, שרר הנוהג כי עורכי הדין מקבלים את שכרם ישירות מרוכשי הדירות ולא מהקבלנים. אם חלילה לא יינתן צו ביניים, ייווצר מצב בו הקבלנים אמנם 'ישלימו' את שכר הטרחה הנקוב בתקנות (בידיעה גמורה כי הסכום בתקנות כלל איננו ריאלי), בדרך של הכנסת יתרת שכר הטרחה כחלק ממחיר הדירה. מעשה זה יפגע בציבור רוכשי הדירות משום שמס הרכישה יעלה, אך העותרת חוששת מאוד כי הקבלנים לא ישלימו את שכר טרחתו הנהוג של עורך הדין (1.5% + מע"מ), אלא יעבירו לעורך הדין סכום קטן ומופחת, תוך ניצול מעמדו החלש לנוכח תיקון 7 והתקנות החדשות".

לדברי עוה"ד בומבך ורונן, "הנזק המדובר הוא היקפי ועצום. שכן, מכיוון שהמדינה 'תימחרה' את שכר טרחתו של עורך הדין ברכישת הדירה בצורה כה בלתי סבירה ביחס לטיב העבודה ומשכה, צפוי כי רוכשי הדירות לא יסכימו לשלם לעורכי דין שמלווים אותם עצמאית בהליך רכישת הדירה (דהינו, לא עורכי הדין שעוסקים בעניין מטעם הקבלן) יותר מהסכום הזה. כל זאת, יש לזכור, במשטר חקיקתי והלכתי אשר מטיל חובות נאמנות וזהירות מן הגדולות ביותר שקיימות לבעלי משלח יד בישראל, ובמצב דברים בו כל מתווך מקרקעין מרשה לעצמו (כמומחש בעתירה המקורית) לגבות 2%+מע"מ ממחיר הדירה, כשכר טרחה בגין שירותיו".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, אמר בעקבות הגשת הבקשה לבג"ץ כי "יש לבטל את תקנות החוק ולהקפיא את תחולתן עד לתום הדיון בעתירה ולפחות עד מועד הדיון בעתירה. תקנות חוק המכר שאושרו במחטף פרלמנטרי, על ידי חבר כנסת אחד שהגיש את ההצעה והצביע עליה. ואם לא די בכך, תקנות החוק פוגעות בציבור רוכשי הדירות שכן הן יביאו לעלייה במחירי הדירות, כיוון שהקבלן יגלם בתוך מחיר הדירה את כל ההוצאות המשפטיות של עורך הדין. זאת, מעבר לפגיעה בחופש העיסוק ובחירות ההתקשרות החוזית של עורכי הדין".

 

בג"ץ 4415/14

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

לשכת עורכי הדין עתרה לבג"צ נגד הגבלת שכר טרחת עו"ד ברכישת דירה מקבלן 

 

הלשכה מתגייסת לתיקון החוק: רוכשי דירות מקבלן לא יישאו בשכ"ט עורך דינו 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:254
קומיט וכל טופס במתנה