שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שופטי בג"ץ מתחו ביקורת על התבטאויותיה של ח"כ זועבי ואישרו את הרחקתה מהכנסת

חדשות

שופטי בג"ץ מתחו ביקורת על התבטאויותיה של ח"כ זועבי ואישרו את הרחקתה מהכנסת, צילום: צילום: Getty images Israel
שופטי בג"ץ מתחו ביקורת על התבטאויותיה של ח"כ זועבי ואישרו את הרחקתה מהכנסת
11/12/2014, עו"ד אורי ישראל פז

בג"ץ דחה את עתירתה של ח"כ חנין זועבי נגד החלטת ועדת האתיקה של הכנסת להרחיק אותה מהדיונים למשך חצי שנה. השופטת אסתר חיות: "איך אדם שמצהיר על עצמו שהוא דוגל באי-אלימות יכול לומר על חוטף ילדים שהוא לא טרוריסט. אלה דברים שהם לא רק מקוממים אלא יש בהם תפיסת עמדה נגד המדינה"

שופטי בג"ץ דחו את עתירתה של חברת הכנסת חנין זועבי נגד החלטת ועדת האתיקה של הכנסת להרחיק אותה מדיוני הכנסת למשך חצי שנה. ברוב של ארבעה שופטים מול דעת המיעוט של השופט סלים ג'ובראן הוחלט לדחות את העתירה, בשלב זה ללא נימוקים, שיינתנו בנפרד.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

חה"כ זועבי עתרה גם לעניין עונש ההרחקה שהוטל עליה על ידי ועדת האתיקה, אך כאמור השופטים דחו את עתירתה גם במישור הזה. "בנסיבות העניין ונוכח דבריה הקשים של העותרת והעיתוי בו נאמרו ולאחר שחלק ניכר מתקופת העונש היה בימות פגרה, אין מקום להתערב בשיקול הדעת הרחב המסור לוועדת האתיקה", קבעה דעת הרוב בראשות המשנה לנשיא, השופטת מרים נאור, והשופטים אליקים רובינשטיין, אסתר חיות וחנן מלצר. כמו כן, נפסק כי לאחר שהתקבל השבוע חוק התפזרות הכנסת ה-19, המשמעות המעשית של התערבות בג"ץ ברף העונש היא קטנה ביותר, אם בכלל.

תקופת העונש שהוטלה על חברת הכנסת זועבי עתידה להסתיים ביום 29.1.2015.

כפי שסוקר בפורטל חדשות תקדין, בעתירה שהגישה לבג"ץ חברת הכנסת זועבי, יחד עם האגודה לזכויות האזרח וארגון עדאלה, נטען כי החלטת ועדת האתיקה של הכנסת, להרחיקה מדיוני ועדות הכנסת והמליאה בעקבות התבטאויותיה התקבלה בחוסר סמכות, היות שמדובר בהתבטאות שהיא חלק מחופש הביטוי הפוליטי וכלל אינה מוגדרת כעבירה אתית.

בדיון שנערך השבוע בעתירה, שופטי בג"ץ מתחו ביקורת נוקבת על התבטאויותיה של חברת הכנסת זועבי. השופטים מלצר וחיות אמרו כי "אין תקדים בעולם כולו על אמירה כזו של חבר פרלמנט שמתבטא כך על מדינה שבה הוא חבר".

השופט מלצר ציין בדיון כי "במשפט משווה, לא היה כמצב הזה. לכן אין תקדים במשפט המשווה. אני בדקתי זאת. מתוך כל ההתבטאויות זו ההתבטאות שצריך לתת לה תשובה: 'להטיל מצור על מדינת ישראל במקום לנהל משא ומתן איתה'."

ואילו השופטת חיות תמהה בדיון כשציינה כי "אפשר להיות חלוקים והשאלה אם יש התבטאות והמושג 'טובת המדינה' יכולים לנצלו לרעה. אך כאשר יש התבטאות של חבר כנסת הנוגדת את המכנה המשותף המינימלי שצריך להיות ואומר דברים שהם לא רק מקוממים חלק מהציבור, אלא יש בהם תפיסת עמדה נגד המדינה. מציעים להטיל מצור על המדינה. להפסיק תיאום ביטחוני עם המדינה. מזדהים עם אנשים שחוטפים ילדים – איך מיישבים את האמירות הללו עם טובת המדינה הבסיסית ביותר?".

המשנה לנשיא נאור ציינה בפני עורך דינה של זועבי, חסן ג'בארין, כי "לכאורה המילה 'מצור' מדברת בעד עצמה. אדוני אומר כי זה מצור מדיני".

את השופט ג'ובראן קוממה דווקא התנהלותו של עו"ד ג'בארין: "אילו היתה ח"כ זועבי  מקבלת  יעוץ משפטי מאדוני בזמן אמת, אולי לא היינו כאן היום. כי אדוני אומר בתשובה כי היא לא התכוונה לכך אלא למשהו אחר". והשופטת נאור נזכרה בדרך האנלוגיה בהליך הפלילי: "למעשה אדוני מקהה את העוקץ. הייתי מצפה כי כל מה שאדוני עושה כאן היום או בכתב עתירתו, יהיה מראש בוועדת האתיקה שעמדה בפניה הקובלנה".

בשלהי הדיון תמהה השופטת חיות כלפי עו"ד ג'בארין: "אני כשלעצמי לא מצליחה להבין איך אדם שמצהיר על עצמו שהוא דוגל באי-אלימות יכול לומר על חוטף ילדים שהוא לא טרוריסטי. זה 'שלג שחור'... העמדה הזו נוקשית. מה זה אדם שחוטף ילד בדרך הביתה והורג אותו בדם קר, יש הגדרה אחרת מאשר טרוריסט?".

 

בג"ץ 6706/14 

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

ח"כ חנין זועבי עתרה לבג"ץ בבקשה לבטל את השעייתה מהדיונים בכנסת לחצי שנה

 

משוררת פרובוקציות

 

היועמ"ש יכריע האם לפתוח בחקירה פלילית נגד ח"כ חנין זועבי בחשד להסתה

 

וינשטיין הורה לח"כ זועבי להתייצב בהקדם לחקירת המשטרה על התבטאויותיה

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:32
קומיט וכל טופס במתנה