שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > לשכת עוה"ד: נוהל הכניסה החדש לכלא 4 גורם לעיכובים ולפגיעה בזכות הייצוג

חדשות

לשכת עוה"ד: נוהל הכניסה החדש לכלא 4 גורם לעיכובים ולפגיעה בזכות הייצוג, צילום: צילום: Getty images Israel
לשכת עוה"ד: נוהל הכניסה החדש לכלא 4 גורם לעיכובים ולפגיעה בזכות הייצוג
09/12/2014, ליאור שדמי שפיצר

נוהל הכניסה החדש קובע שכניסת עורך דין למתחם כלא 4 תיעשה רק בליווי מש"ק מטעם הכלא. לטענת ועדת צבא וביטחון בלשכת עורכי הדין, מאז כניסת הנוהל לתוקף התקבלו תלונות רבות על עיכובים בלתי סבירים של שלוש וארבע שעות, ועל חוסר יכולת להתמודד עם מספר עורכי דין הנדרשים להיפגש עם לקוחותיהם במקביל

ועדת צבא וביטחון בלשכת עורכי הדין פנתה לקמצ"ר, תא"ל גולן מימון, למ"מ רע"ן כליאה סא"ל (במיל') דוד קבלו ולמפקד כלא 4 סא"ל חגי קנטרוביץ, בבקשה לפעול לאלתר לביטולו של נוהל הליווי הקיים בכלא 4 ולהחזרת המצב לקדמותו, שכן הנוהל החדש פוגע בזכויות מהותיות, כמו זכות הייצוג של החייל וזכותו של עורך הדין לייצג מכוח חופש העיסוק.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

יתרה מכך, לטענת לשכת עורכי הדין, מדובר בנוהל לא כתוב שכלל לא הודיעו עליו וכלל לא פורסם באופן רשמי לציבור המייצגים. לדברי יו"ר הוועדה, עו"ד אילן כץ, אם רוצים לשנות את הסטטוס קוו הקיים, מן הראוי להסדיר נוהל היוועצות עם הגורמים הרלוונטיים, כדוגמת הסנגוריה הצבאית ולשכת עורכי הדין.

נוהל הכניסה החדש קובע שכניסת עורך דין למתחם כלא 4 תיעשה רק בליווי מש"ק מטעם הכלא, אשר אמור ללוות את עורך הדין לחדר מיוחד, שם עליו להמתין עד להבאת החייל מהפלוגות, תהליך שיכול להימשך חצי שעה. מאז כניסת הנוהל לתוקף קיבלה ועדת צבא וביטחון תלונות רבות על כך שהנוהל גורם לעורכי הדין, המייצגים את החיילים, לעיכובים בלתי סבירים, בלתי מידתיים ובלתי ראויים, שכן רשויות הכליאה בכלא 4 מאפשרות רק פגישה אחת בכל פעם בין עורך דין לחייל, דבר הגורם לעיכובים גדולים כל אימת שיש מספר עורכי דין הנדרשים להיפגש עם לקוחותיהם השוהים בכלא.

עוד נטען כי בכלא יש רק מש"ק ליווי אחד, שמטבע הדברים אינו יכול להתמודד עם מספר עורכי דין במקביל. עורכי דין התלוננו על עיכובים של שלוש וארבע שעות, וחמור מכך – לעיתים המש"ק נעדר מהבסיס מבלי שידאגו לו למחליף. כל זה מונע מעורכי הדין את זכות הייצוג של החייל, ויותר מכך זה מונע את הזכות הבסיסית של החייל להיפגש עם עורך דין ולהתייעץ עמו כדי לשמור על זכויותיו. לטענת הוועדה, הנוהל גורם, בין היתר, גם לדחיית דיונים בבתי הדין, שכן עורכי הדין אינם יכולים להכין את החיילים להליך המשפטי בעניינם.

בפנייתה הוסיפה הוועדה כי נודע לה כי פורסם נוהל חדש בכלא 4, לפיו אסור לעריק להגיע לכלא לאחר השעה 20:00. בוועדה טוענים כי הנחיה זו מוטעית גם מן ההיבט המשפטי, שכן לא ניתן למנוע מאדם שעשה עבירה להסגיר את עצמו באופן מיידי. הוועדה ביקשה לתקן לאלתר את הנוהל באופן שיום ההסגרה יהיה היום שבו הגיע העריק לראשונה לכלא 4 ללא תלות בשעת ההגעה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:251
קומיט וכל טופס במתנה